بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
کارشناس بازار سرمایه:

بازار سرمایه، بازاری سودده است

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به مولفه‌ها و شرایطی که بازار سرمایه دارد، در حال حاضر این بازار بهترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کند.
کد خبر : ۱۹۳۶۸۱

به گزارش بورس نیوز، رضا رحمتی اظهار کرد: با توجه به رکودی که در سایر بازارها به وجود آمده، در حال حاضر نقدینگی به سمت بازار سرمایه سوق داده شده و این موضوع رشد و رونق معاملات و به دنبال آن افزایش شاخص بورس را نیز به همراه داشته است.

وی افزود: ابراز خوشحالی بابت رونق معاملات بورس به این دلیل است که تجربه در کشور ما ثابت کرده حضور نقدینگی در بازارهایی مانند خودرو، ارز، سکه، طلا و گاهی اوقات مسکن با هدف سوداگری و سفته‌بازی مواجه می شود. این در حالی است که رکود سنگین در این بازارها باعث شده تا نقدینگی به دنبال بازاری سودده باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین با توجه به مولفه‌ها و شرایطی که بازار سرمایه دارد، در حال حاضر این بازار بهترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کند.

رحمتی تاکید کرد: نکته قابل توجه درخصوص خوشایندی حضور نقدینگی در بازار سرمایه این است که در وهله اول نقدینگی با هدف واسطه‌گری در سایر بازارها حضور نخواهد یافت و این موضوع به جلوگیری از تورم اقتصادی کمک می‌کند. علاوه بر این، یکی از رسالت‌های اصلی بازار سرمایه تامین مالی ارزان، شفاف و سریع صنایع است که با حضور نقدینگی در این بازار این مهم دست‌یافتنی می‌شود.

وی بیان کرد: البته این بازار نسبت به سایر بازارها بسیار تخصصی‌تر بوده و با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده، مانع ضرر و زیان عده‌ای از سرمایه‌گذاران به ویژه تازه‌واردان به بازار سهام شویم.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سوی دیگر نیز باید قوانین و مقررات و دستورالعمل‌هایی که در بازار سرمایه تدوین و اجرایی می‌شود نیز در راستای بهبود معاملات مورد ارزیابی و در صورت لزوم بازنگری قرار گیرند. به عنوان مثال بورس‌های اوراق بهادار به منظور کاهش بار سامانه‌ معاملاتی و همچنین کاهش زمان کشف قیمت و نیز جلوگیری ار بروز رفتارهای هیجانی از محدودیت حداقل تغییرات قیمت یا همان دامنه نوسان قیمتی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به تغییر دامنه نوسان ۵ درصدی به دامنه نوسان پویا در بورس تهران که از فروردین سال ۹۶ اجرایی شده، توضیح داد: بسته به شرایط بورس و در مواقعی که بازار بسیار مثبت و یا بسیار منفی است، می‌توان دامنه نوسان را تغییر داد که این موضوعات سیاست‌های مقطعی هستند و باتوجه به شرایط بازار سهام می‌توانند مورد ارزیابی قرار بگیرند و تغییر پیدا کنند.

رحمتی خاطرنشان کرد: سیاست‌هایی مانند تغییر دامنه نوسان، نقدشوندگی بازار را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا یکی از مزایا و برتری‌های بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها، نقدشوندگی سریع دارایی‌ها (سهام) است.

کارشناس بازارسرمایه گفت: علاوه بر این باید تلاش شود با تصویب قوانین و مقررات و سازوکارهایی نقدینگی‌ که در حال حاضر به سمت بازار سهام روانه شده را در این بازار حفظ کرد که با این کار هم از تلاطم در سایر بازارها جلوگیری می‌شود و هم اینکه تامین مالی ارزان و سریع‌تری در اختیار صنایع و بنگاه‌ها قرار می‌گیرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر