بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت:

سهم ایران از تجارت جهانی کمتر از 2 درصد

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایران نیز علیرغم دارا بودن 1.2 درصد جمعیت و GDP دنیا، سهمش از تجارت جهانی کمتر از 2 دهم درصد بوده و باید برای متناسب کردن این توان و ظرفیت‌های بالفعل اقدام کرد.
کد خبر : ۱۹۴۰۷۸

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا مودودی در این همایش اظهار کرد: آفریقا 6 درصد از جغرافیای جهان را در اختیار دارد و با داشتن 17 درصد از جمعیت جهان سهمش از تجارت جهانی کمتر از 3 درصد بوده این در حالی است که در بخش ذخایر زیرزمینی و نیروی انسانی، این قاره دارای ظرفیت ‌های بلااستفاده بسیاری است.

وی افزود: ایران نیز علیرغم دارا بودن 1.2 درصد جمعیت و GDP دنیا، سهمش از تجارت جهانی کمتر از 2 دهم درصد بوده و باید برای متناسب کردن این توان و ظرفیت‌های بالفعل اقدام کرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: کشورهای آسیایی 25 درصد از بازار آفریقا را در اختیار دارند. چین دارای بیشترین سهم از بازار قاره آفریقا در حوزه خدمات مهندسی زیرساخت‌ها، پتانسیل‌های اقتصادی بوده و توانسته با در اختیار گرفتن 16 درصد از سهم بازار آفریقا بیشترین سهم را از آن خود کند و این یعنی چینی‌ها پتانسیل قاره افریقا را درک کرده‌اند. ما نیز باید در حوزه جغرافیایی خود نفوذ بیشتری داشته باشیم اما متاسفانه توسعه جغرافیای صادراتی ما حتی نسبت به کشورهای همسایه‌مان به درستی اجرایی نشده است.

مودودی گفت: در سفر اخیر به کشور عراق، مسئولان عراقی گلایه داشتند که چرا ایران در بازار بزرگ عراق سرمایه‌گذاری نمی‌کند این در حالی است که ما با سرمایه‌گذاری در عراق می‌توانیم از مسیر این کشور به لبنان و سوریه دسترسی داشته باشیم و حتی این مسیر می‌تواند به عنوان مسیر دوم برای دسترسی به قاره آفریقا استفاده شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: حرکت به سمت بازارهای بین‌المللی و افزایش سهم از اقتصاد جهانی لازم بوده و علیرغم اینکه بازار آفریقا به دلیل مشکلات بانکی و حمل و نقل با مشکلاتی مواجه بوده اما دارای ظرفیت بالایی است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از سوی معاون اول رئیس جمهور انجام شد؛

عضو جدید شورای راهبردی برند ملی گردشگری

سرپرست سازمان توسعه تجارت تشریح کرد:

اهمیت مدیریت منابع ارزی در شرایط فعلی

ارسال نظر