بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
با توجه به عرضه های سنگین در گروه خودرویی در روز گذشته، این گروه تعادل و بعضا کاهش قیمت ها را دنبال خواهد کرد.
کد خبر : ۱۹۴۷۳۲

روند کم نوسان قیمت ها در شرکت های بزرگ
آنچه در معاملات دیروزگذشت:

در بازار دیروز شاهد عدم تغییر محسوس شاخص کل و افت قیمت سهام شرکت های بزرگ و رشد قیمت سهام شرکت های با سرمایه کمتر بودیم. شاخص کل با 14 واحد افزایش به 261 هزار و 405 واحد رسید. با این حال شاخص هم وزن رشد خوبی را تجربه کرد و با حدود 1 درصد افزایش به 68 هزار و 940 واحد رسید. ارزش معاملات روز گذشته بازار به بیش از 24 هزار میلیارد ریال رسید. نمادهای تپکو، خودرو،خپارس و بکهنوج بیشترین ارزش را در معاملات خرد سهام به خود اختصاص دادند. نمادهای پارس، رمپنا و فولاد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و نمادهای اخابر و بورس نیز بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

اخبار سیاسی

روز گذشته نشست سه‌جانبه ایران، انصارالله یمن و سفرای 4 کشور اروپایی در تهران برگزار شد. پس از پایان این نشست، سفیر انگلیس در این خصوص اعلام کرد که گفت‌وگو درباره راه‌حل سیاسی و بحران انسانی (در یمن) حائز اهمیت است. برگزاری نشست های بین المللی در این سطح نشان از نقش پررنگ کشورمان در مناسبات سیاسی و امنیتی منطقه می باشد و اعتبار و وزن سیاسی کشورمان در ثبات وضعیت در آسیای غربی را افزایش خواهد داد.

در حوزه بین الملل، یک شرکت استرالیایی به دلیل حمل یک محموله 15 میلیون دلاری از ایران در معرض تحریم قرار گرفته است. یک شرکت استرالیایی در حال حاضر به دلیل فاش شدن حمل یک محموله 15 میلیون دلاری از ایران در معرض تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

اقتصاد کلان

بر اساسآمار بانک مرکزیدرباره چک‌های مبادله شده در تیرماه 98، در ماه مذکور، در کـل کشـور 7.8 میلیـون فقـره چـک بـه ارزشـی بـالغ بـر 1،006 هزار میلیارد ریال مبادله شد کـه نسـبت بـه مـاه قبـل از نظـر تعـداد و مبلـغ (ارزش) بـه ترتیـب 18.5 درصد و 19.5 درصد افزایش یافته ‌است. در این ماه، درکـل کشـور 7 میلیـون فقـره چـک بـه ارزشـی بـالغ بـر 894 هزار میلیارد ریال وصول شده‌است. در ماه مورد گزارش، درکل کشور 90.7 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 88.9 درصـد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد. مقایسه آمارهای فوق نشان می دهد نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در تیرماه 98 در مقایسه با ماه مشابه پارسال، به ترتیب 34.5 درصد و 32.3 درصد کاهش یافته است.

در حوزه اقتصاد جهانی، اطلاعات وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد چین موقعیت خود را به‌عنوان برترین دارنده خارجی اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا در ماه ژوئن از دست داد و حالا ژاپن برترین طلبکار آمریکاست. ژاپن 21.9 میلیارد دلار دیگر به ذخایر خود از اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا اضافه کرد و حالا 1.222 تریلیون دلار دارایی‌های آمریکا را در اختیار دارد که بیشترین حد طی دو سال و نیم گذشته است. علی‌رغم اینکه چین 2.3 میلیارد دلار به دارایی‌های خود در ژوئن اضافه کرد و آن را به 1.112 تریلیون دلار رساند، ولی برای اولین بار از ژوئن 2017، به رتبه دوم سقوط کرد.

اخبار صنایع

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از آماده شدن طرح تأمین مسکن کارمندان برای تصویب در هیئت دولت در آینده نزدیک خبر داد. مازیار حسینیاظهار داشت: بحث مسکن مورد تاکید دولت است و وزارت راه و شهرسازی برنامه احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در دستور کار دارد. حسینی ادامه داد: طرح تام کاد به ویژه برای خانه دار شدن کارمندانی است که به تازگی وارد دستگاه ها شده اند. در عین حال، مازاد واحدهای مسکونی که در این طرح احداث می شوند، می‌تواند در اختیار سایر مردم، قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: با این روش، هم اختلاط جمعیتی رخ می‌دهد و هم زمین هایی که فریز شده و از مدار توسعه و ساخت و ساز خارج شده اند می تواند وارد ساخت و تولید مسکن شود.

ششمین عرضه نفت‌ خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۲ دلار و ۸۱ سنت به ازای هر بشکه در چهارشنبه هفته جاری انجام می‌شود. این ششمین عرضه نفت خام سنگین در رینگ بین‌الملل از زمان آغاز عرضه نفت در بورس انرژی است. دهم اردیبهشت امسال در نخستین عرضه نفت خام سنگین ۷۰ هزار بشکه معامله شد.

پروژه تزریق زغال به کوره بلند ذوب آهن به زودی وارد فاز بهره برداری می شود. مهندس امیررضا کهکشان مسئول کنترل فرایند پروژه PCI گفت: در صنایع فولادی که روش تولید آنها کوره بلند است، کک متالورژی به عنوان ماده اصلی تولید انرژی و عامل احیا کننده نقش موثری دارد لذا این موضوع سبب شده سهم عمده ای را در قیمت تمام شده محصول به خود اختصاص دهد. بنابراین از دیرباز تا کنون جایگزین سوخت کمکی برای کاهش مصرف انرژی مورد توجه ویژه قرار داشته است.

وی افزود: یکی از روش های کاهش مصرف کک، شیوه تزریق پودر زغال به کوره بلند است که در مقایسه با سایر سوخت های کمکی مقرون به صرفه می باشد زیرا زغال هایی که طی این فرایند پودر می شوند، قابلیت کک شوندگی ندارند و از قیمت ارزانتری برخوردار می باشند. بدین ترتیب در عین صرفه جویی ارزش آفرینی مناسبی نیز ایجاد می شود

بازار امروز:

برای بازار امروز ادامه روند کم نوسان قیمت ها در شرکت های بزرگ را پیش بینی می کنیم. در گروه خودرویی نیز با توجه به عرضه های سنگین صورت گرفته در روز گذشته و در سقف قیمتی نمادهای بزرگ این گروه تعادل و بعضا کاهش قیمت ها را پیش بینی می کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر