بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
مدیر امور سهام شرکت ارتباطات سیار ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

ورود «همراه اول» به حوزه سرمایه گذاری های خطرپذیر/ درخواست اصلاح نرخ خدمات روی میز سازمان تنظیم مقررات رادیویی

شرکت ارتباطات سیار برای ۵ سال آینده، پیش بینی تحقق درآمد یکصد هزار میلیارد تومانی از محل سرویس های خارج از "فعالیت اصلی" کرده است. تمرکز بر گسترش خدمات در سرویس های سازمانی مانند ارایه خدمات از طریق شرکت های زیرمجموعه مثل مبین نت؛ و نیز سرمایه گذاری در حوزه استارت آپ ها و سرمایه گذاری های خطرپذیر از جمله فعالیت های خارج از فعالیت اصلی شرکت است.
کد خبر : ۱۹۴۸۳۷
ورود «همراه اول» به حوزه سرمایه گذاری های خطرپذیر/ حاشیه سودی بالاتر از میانگین منطقه ای و جهانی صنعت/ درخواست افزایش نرخ روی میز سازمان تنظیم مقررات رادیویی

به گزارش بورس نیوز، شرکت ارتباطات سیار ایران با رشد ۲۶ درصدی درآمد در ۴ ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل، نشان داد این شرکت فارغ از نوسانات نرخ ارز و تحریم و رکود اقتصادی و... روند مطلوب و رو به رشد خود را همچون سال های قبل حفظ کرده و کماکان یکه تاز ارایه خدمات موبایل در کشور است. این روزها شایعه احتمال افزایش تعرفه مکالمات موبایل هم مطرح شده و به همین بهانه خبرنگار بورس نیوز گفتگوی مفصلی با یکی از مدیران این شرکت داشت که چکیده آن را می خوانید.

سینا اسدی مدیر امور سهام شرکت ارتباطات سیار ایران در گفتگو با بورس نیوز در رابطه با وضعیت شرکت بیان کرد: شرکت همراه اول با ارزش بازار حدودا ۲۴ هزار میلیارد تومان، ششمین شرکت بازار سرمایه محسوب می شود. وضعیت شرکت در حوزه درآمد و مصرف دیتا رو به رشد بوده و برنامه های مختلفی هم در زمینه مدیریت هزینه ها در دست اجرا است. کما اینکه در ۳ ماهه ابتدای امسال هم، درآمد عملیاتی شرکت ۲۷ درصد و سود خالص ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد داشته است. 

وی در خصوص شایعات مربوط به افزایش تعرفه مکالمات بیان کرد: پیشنهاد افزایش و اصلاح نرخ خدمات مطرح شده و فعلا در حال رایزنی با سازمان تنظیم مقررات رادیویی هستیم؛ اما هنوز نرخ ها تغییری نکرده است. 

وی افزود: در بودجه امسال پیش بینی درآمد عملیاتی ۱۷ هزار میلیارد تومانی شده و این درآمد، با شرایط و نرخ های فعلی بوده که به نظر می رسد محقق خواهد شد و در صورت افزایش نرخ احتمالی، همراه اول پتانسیل تحقق درآمد بیش از این میزان را دارد. لازم به ذکر است این شرکت به لحاظ شفافیت در گزارش دهی رتبه نخست را دارد و بودجه های شرکت همواره با واقعیت فاصله بسیار اندکی داشته است. 

اسدی در ادامه گفت: یکی از اتفاقات مثبت در حوزه ارتباطات و اپراتورهای ارائه دهنده خدمات موبایلی، حرکت درآمدها از سمت مکالمات به حوزه دیتا است. شرکت ارتباطات سیار هم در حوزه درآمد ارایه خدمات اینترنت به مشتریان، که اتفاقا حاشیه سود بالاتری هم نسبت به خدمات مکالمه دارد، رشد مناسبی داشته است. کما اینکه در گزارش های منتشرشده نیز این موضوع مشهود است. 

وی اضافه کرد: حاشیه سود خالص شرکت حدود ۲۲ درصد است که هم از میانگین منطقه ای و هم میانگین جهانی، بالاتر است. ضمن اینکه در حوزه ریسک، بتای شرکت ارتباطات سیار ایران ۰.۳ است؛ در حالی که میانگین بتای صنعت در جهان ۰.۷ است و این، بدان معنا است که ریسک همراه اول نسبت به سایر شرکت های این صنعت از ریسک پایین تری برخوردار است. همچنین بازدهی شرکت (به رغم آنکه شرکت درآمد ارزی ندارد) معمولا به میزان بازدهی شاخص بورس بوده؛ البته در یک ماه اخیر بازدهی «همراه» تقریبا دو برابر بازدهی شاخص کل بوده است.

اسدی در مورد افزایش سرمایه «همراه» گفت: احتمالا افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی (۲۵ درصد از محل آورده نقدی و ۷۵ درصد از محل سود انباشته) که در دست اجرا است، ظرف ۳_۴ ماه آینده به ثبت رسیده و قابل معامله خواهد شد.

مدیر امور سهام شرکت ارتباطات سیار ضمن اشاره به برنامه های شرکت جهت افزایش کیفی خدمات اظهار کرد: شرکت همراه اول چند سالی است که از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی، به عنوان شرکت برتر کشور در حوزه خدمات موبایل انتخاب شده و در حال حاضر هم، در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها کیفیت خدمات ارایه شده در حد مطلوبی است. ضمن اینکه در صورت اعلام هر گونه نارضایتی در هر نقطه از کشور، مشکلات در اسرع وقت مرتفع خواهد شد. همچنین همراه اول با ارائه بسته های مختلف دیتا تلاش کرده انتظارات مشتریان را برآورده سازد.

وی در مورد سایر برنامه‌های شرکت گفت: شرکت ارتباطات سیار برای ۵ سال آینده، پیش بینی تحقق درآمد یکصد هزار میلیارد تومانی از محل سرویس های خارج از "فعالیت اصلی" کرده است. تمرکز بر گسترش خدمات در سرویس های سازمانی مانند ارایه خدمات از طریق شرکت های زیرمجموعه مثل مبین نت؛ و نیز سرمایه گذاری در حوزه استارت آپ ها و سرمایه گذاری های خطرپذیر از جمله فعالیت های خارج از فعالیت اصلی شرکت است. در حوزه سرمایه گذاری های خطرپذیر، شرکت ارتباطات سیار اقدام به تاسیس شرکت «حرکت اول» کرده که سرمایه گذاری های خطرپذیر، از طریق این شرکت انجام شود. سرمایه گذاری بر اپلیکیشن های «اوبار» و «آچاره» هم با همین منظور و از طریق شرکت «حرکت اول» صورت گرفته است. 

اسدی در خاتمه در خصوص تاثیر ارایه خدمات رومینگ به زائران کربلا در ایام محرم بر سودآوری «همراه» گفت: اگرچه ارایه خدمات رومینگ تلفن همراه در کشور عراق برای شرکت درآمدزایی هم دارد؛ اما مهمترین هدف شرکت در این ایام ارایه خدمات به نحو احسن به زائران و جلب رضایت مشترکین و سهیم شدن در اجر معنوی این ایام خواهد بود و به همین منظور تخفیفاتی هم در نظر گرفته شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر