بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸
پیشنهاد پرداخت وام صندوق بین‌المللی پول از مسیر اینستکس منطقی است؟

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس پاسخ می دهد

کد خبر : ۲۱۶۳۷۶

شریف نظام‌مافی، رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس:

رییس‌کل بانک مرکزی در پیشنهادی از صندوق بین‌المللی پول خواست وام درخواستی ایران را از طریق کانال مالی اینستکس پرداخت کند. به نظر من این پیشنهاد، یک حرکت فکر شده است. هر نوع انتقال پول از این مسیر می‌تواند بهانه را از دولت‌های متخاصم که از زمین خوردن و اغتشاش در ایران به بهانه کرونا استقبال می‌کنند، بگیرد.

با توجه به حجم بالای پول‌های بلوکه شده ایران در سراسر جهان، ارائه این پیشنهاد منطقی است. اینستکس و سازوکار مالی سوئیس هر دو فعال شده و آمادگی کار در حجم های بالاتر را دارد.

دولت ترامپ هیچ علاقه‌ای به باز شدن راهی برای کمک به ایران، حتی برای حفظ جان انسان‌ها ندارد. اگر دونالد ترامپ در انتخابات آینده آمریکا پیروز نشود، هرچه فعال‌تر شدن این سازوکارهای مالی می‌تواند به نقطه شروعی موثر برای فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی ایران تبدیل شود.

امیدوارم با عملی شدن پیشنهاد عالی و فکر شده رئیس‌کل بانک مرکزی، زمینه تقویت سازوکارهای مالی مثل سازوکار مالی سوئیس و اینستکس فراهم شود. به ویژه که با همه‌گیری کرونا در ایران، هرچند در زمینه تامین کالاهایی مثل دستکش و دیگر تجهیزات مشکلی نداریم اما باید برای واردات ابزار تست اقدام کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر