بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
بازی در زمین خوک‌ها ممنوع!
به نظر می‌رسد که سایه اصلاح کماکان بالای سر بورس تهران باقی مانده باشد و این روند حتی تا ۱۰ روزه نخست مهرماه نیز شاید بازاری گرگ‌ومیش را نشان دهد که مختص سودسازی و نوسان‌گیری خوک‌هاست.
کد خبر : ۲۴۷۳۷۵

بازی در زمین خوک‌ها ممنوع!

به گزارش بورس‌نیوز، بازارسرمایه در آخرین روز معاملاتی خود بر روی تابلوی بورس همچنان نوسان را به نمایش گذاشت تا به سهامداران برگی از تجربه را نشان دهد که نباید "با یک غوره سردیش کنه با یک مویز گرمیش" یعنی اگر یک روز شاخص‌ها مثبت شدند نباید سیاست‌های استراتژیکی را بدون آزمایش، تغییر دهید.

به نظر می‌رسد که سایه اصلاح کماکان بالای سر بورس تهران باقی مانده باشد و این روند حتی تا ۱۰ روزه نخست مهرماه نیز شاید بازاری گرگ‌ومیش را نشان دهد که مختص سودسازی و نوسان‌گیری خوک‌هاست.

این روز‌های بسیاری از کارشناسان بازارسرمایه بر وعده مسکن دولت متمرکز شده‌اند و تغییرات اقتصادی و بهبود شاخص‌های اقتصادی را از این بخش می‌دانند و حتی برای خودروسازان نیز اینگونه تصویرسازی ذهنی ترسیم می‌کنند که خودرویی‌ها در آینده می‌توانند برگ برنده بازارسرمایه باشند.  

شب‌نامه یا خط‌ونشانی از جنس دلار

قیمت دلار در بازار کاملا آزاد بدون نظارتی در ساعت ۱۰ شب گذشته افسار‌های رشد را به صورت اتفاقی باز کرد تا این ارز یک هجوم شبانه به سوی صعود را رقم بزند و دلار به ۲۷ هزار و ۸۳۰ تومان نیز برسد و شاید این حرکت، هشدار یا خط‌نشانی به اهالی این بازار بود مانند، شب‌نامه‌هایی که در بازارسرمایه پخش می‌شود که (نمونه آن ماجرای واگذاری تامین اجتماعی در زمین شستا و هپکو) کاملا مشهود بود اما؛ دلار در ادامه مسیر با نرخ ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان نیز معامله شد و در آخرین نرخ این بازار موازی و رانتی دلار در آخرین معاملات در میانه نرخ ۲۷ هزارتومان یعنی ۲۷،۵۰۰ تومان آرام گرفت.

شاخص دلار در معاملات امروز ۰.۳۱ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح از ۲۲ آگوست رسید.

وقتی سکه‌ها بی‌صدا می‌شوند

با نگاهی به نرخ طلافروشی‌ها می‌توان نرخ هر گرم طلا را یک میلیون و ۱۴۵ هزار تومان مشاهده کرد و هر مثقال طلا نیز با ۴ میلیون و ۹۶۰ هزارتومان نرخ گذاری شده است؛ از سوی دیگر، نرخ هر سکه بهار آزادی به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر سکه امامی نیز به ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزارتومان کاهش پیدا کرد تا شاید این روند نزولی یک آزمایش برای رکود و خروج نقدینگی از بازار‌های سرمایه‌ای باشد! انس جهانی طلا در میان دلارقوی و افت ۴۰ واحدی جلسه گذشته، ۳.۱۳ واحد کاهش یافت.

نفت در حوالی ۷۶ دلار

طوفان‌هایی که در آمریکا رخ می‌دهد کاملا باب‌میل اهالی بازار‌های نفتی بود به‌خصوص خاورمیانه‌ای‌هایی بوده که اقتصاد آن‌ها با نفت گره خورده است چراکه طوفان‌هایی از نوع آیدا، نیکلاس و ... مانند سایه تهدید بر اقتصاد نفتی حکم‌فرمایی می‌کند و اگر آیدا خرابی به‌بار آورد که نفت صعودی شده و اگر اتفاقی رقم زده نشود، این نفت است که نزولی می‌شود!

نفت برنت در آخرین معاملات خود کاهش بسیار انداکی را تجربه کرد تا نفت کمی پایین‌تر از بشکه‌ای ۷۶ دلار به فروش برسد.  

از شرق تا غرب

شاخص Nikkei در آخرین روند معاملاتی خود با ۱۷۶ واحد رشد به سطح ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحدی رسیده و شاخص شانگ‌های نیز در معاملات روز جمعه با رشد ۶.۸۸ واحدی به ۳۶۱۴ واحد دست یافت؛ از سوی دیگر شاخص نزدک باردیگر روندی قرمز را تجربه کرد و با ۲درصد کاهش به ۱۹۲،۹۰ واحدی رسید و Dow Jonew با ۱۶۶ واحد منفی و S&P نیز با ۴۰واحد منفی به کار خود پایان دادند.

بازار امروز نوبت کیست

اهالی بازارسرمایه با زیر ذره‌بین قرار دادن شاخص‌های کل و هم‌وزن می‌توانند ساختاری مشابه را در ک کنند که احیانا ادامه روند این دو شاخص همانند هم بوده و همانطور که در ابتدای گزارش نیز اعلام شد، این نوساناتی که بورس تهران در حال تجربه است، کماکان ادامه دارد باشد.

اهالی قدیمی بازار در انتظار برخی پارامتر‌های صعودی بازار از جمله رشد آرام نرخ ارز، تجربه قله‌های جدید بازار‌های جهانی و گزارش‌های ماهانه شهریورماه و حتی گزارش‌های نیمه نخست سال نشسته‌اند تا استراتژی خود را برای یک دوره کوتاه مدت مشخص کنند.

سهامداران عزیز، باید توجه داشته باشید که دوری از هیجان و سهامداری کردن به‌صورت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین اقدام شما برای کمک به بازارسرمایه به‌خصوص سرمایه خودتان بوده بنابراین از این نوسان محدود از جیب صندوق‌ها خرج کنید و از سوی دیگر، تا ادامه بازه زمانی اواسط مهرماه فعلا از هیجان، نوسان و بازی در زمین خوک‌ها خودداری کنید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر