بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
سهامداران باید در نظر داشته باشند که شرایط هیجانی و تند و شتابان سال گذشته برای معاملات، موجب وضعیت راکد و پر رخوت این روز‌ها شده است.
کد خبر : ۲۵۴۷۶۸
نویسنده :
مینا علیزاده

رنگ‌آمیزی تابلو‌ها «بدون یا با» مجوز ...

به گزارش بورس‌نیوز، در آخرین روز بازارسرمایه اگر به روند انتهایی شاخص‌کل نگاه کنیم، می‌توان گفت که این شاخص نسبت به روز گذشته خود کمی کاهشی بود اما؛ اگر روند انتهایی که شاخص‌کل سپری کرد را مدنظر قراردهیم، خواهیم دریافت که میان رنگ‌آمیزی شاخص‌کل با نقطه انتهایی آن، یک دنیا فاصله وجود دارد.

نقاش‌های شاخص که این‌روز‌ها با مجوز‌های طلایی ناظران و اهالی سازمان را رنگ می‌کنند باعث شدند تا پیش‌بینی‌ها با زمان دورتری محقق شود و فعلا باید آب‌رنگ بازی این دوستان را مشاهده کرد و همین بی‌اعتمادی که در بازار ایجاد می‌شود، دادوستد‌ها و روند معاملاتی را با دست‌انداز‌های غیرطبیعی مواجه می‌کند که باعث دوری هوش‌سرمایه از بورس می‌شود؛ البته شاید به ظن اهالی سازمان، وضعیت مبادلات آرام و ملایم است، اما پویا و شکوفا نیست.

سهامداران باید در نظر داشته باشند که شرایط هیجانی و تند و شتابان سال گذشته برای معاملات، موجب وضعیت راکد و پر رخوت این روز‌ها شده است؛ شرایطی که پویا نبوده و رونق در آن حاکم نیست و این نرمی و ملایمت این روز‌ها هم نتوانسته موجب بازگشت اعتماد و رغبت سرمایه گذاران برای خرید و سرمایه گذاری گردد. در این هفته هیجانات و تلاطمات هیجانی کمتر از هفته‌های قبل بود، اما هنوز این وضعیت مورد قبول فعالان بازار سرمایه نیست.

دلار و حرکت‌های به‌موقع

دلار در این چند روزه که مجددا در کانال ۲۶ هزارتومان قرار گرفته روند نوسانی را به خود نمی‌بیند و سوار قایقی بر امواج آرام درحال لذت بردن از دست روزگار است!

دلار در آخرین معاملات خود با نرخ ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان بسته شد و شاید نسبت به روز گذشته مقداری روند کاهشی را به خود گرفته باشد اما؛ دست تقدیر آنجاست که تمام نوسان‌های ریز، با یک جهش جبران می‌شود و اینگونه نوسان‌گیری، تنها کار حرفه‌ای هاست.

سکه دوباره گشت پلیس را دید

شاید در این چند وقت که نرخ سکه‌ها به بالای ۱۲ میلیون تومان مهاجرت کرده بود، بسیاری از افراد روند سکه را سیگنالی و حرکت‌های انفجاری می‌دانند اما؛ بار‌ها به این مطلب اذعان کرده‌ایم که سکه، تنها سربازی برای بازار‌های موازی بوده و نباید به حرکت سرباز‌های پیاده دلخوش کرد چراکه همیشه بازار از حرکت‌های سکه، جا مانده و سود آن به آقایان پوکرباز رسیده است.

سکه هم‌اکنون بالای ۱۲ میلیون تومان دیگر نیست و هر سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان رسیده و هر سکه بهار آزادی نیز با ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزارتومان در بین معامله‌گران دست به دست می‌شود.

از شرق تا غرب

درحالی که بسیاری از بازار‌های آسیایی و جهانی تحت تاثیر مجددا اتفاقات اوکراین قرار گرفته و ریسک بازار‌های مالی را به قدری افزایش داده که بورس‌ها را متزلزل و منتظر ریزشی عمیق کرده است.

نگاهی به شاخص Nikkei ژاپن گویای آن است که ۲۳۸ واحد کاهش را به همراه داشته باشد و شاخص شانگ‌های نیز با رشد اندک ۵,۸ واحدی به کار خود ادامه دهد.

از سوی دیگر شاخص‌های مطرح بازار‌های جهانی نیز این تصویر را از خود به نمایش گذاشته‌اند که نزدک با کاهش ۰,۳۸ واحد، داوجونز با ۵۴ واحد کاهش و البته S&P با رشد ۳,۹ واحدی درحال فعالیت هستند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸
به کارشناس محترم بگید بورس ۳ ماه رشد کرد ولی دو ساله داره می ریزه استاد.