بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
خروج نقدینگی افراد حقیقی از بازار و کاهش اعتماد فعالین حاصل تغییر ناگهانی قوانین؛

تغییرات ناگهانی قوانین، سبب افزایش ریسک می‌شود

تغییرات ناگهانی قوانین، سبب افزایش ریسک می‌شود
در خصوص نوسانات نرخ پالایشی‌ها از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۸ هزار و ۸۰۰ و بالعکس باید به این موضوع توجه داشت که اکثر تصمیمات مهم دولت همواره همین رویه را طی کرده‌اند. ابتدا شایعه و یا نامه‌‌ای محرمانه منتشر می‌شود و واکنش فعالیت صنعت و بازار سرمایه را بررسی می‌کنند و سپس اقدام به تکذیب آن نامه می‌کنند.
کد خبر : ۲۷۱۳۴۶
نویسنده :
امیرحسین کریمی

تغییرات ناگهانی قوانین، سبب افزایش ریسک می‌شود+بورس نیوز

بورس نیوز:

حسین تقی نژاد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص ریسک‌های موجود که بازار را تحت الشعاع قرار می‌دهد عنوان کرد: مهم‌ترین ریسک‌های فعلی بازار حضور دولتی بی‌برنامه و البته بدون منابع بالای سر بازار سرمایه هست که با تغییرات مداوم قوانین و بخشنامه‌ها، اتکاپذیری تحلیلی بازار را کاهش داده است. این تغییرات ناگهانی قوانین و ابلاغیه‌های پنهانی سبب افزایش ریسک سیستماتیک بازار شده است که درنتیجه‌ی آن شاهد خروج نقدینگی افراد حقیقی از بازار و کاهش اعتماد فعالین طی چند ماه گذشته بوده‌ایم.

سودآوری شرکت‌ها با نرخ‌های جدید دسختوش تغییر می‌شود

این کارشناس بازار درباره خبر منتشرشده در خصوص نرخ‌های جدید گاز خوراک و گاز سوخت اظهار کرد: باتوجه‌به وضعیت نامناسب بازار جهانی محصولات پتروشیمی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون، سودآوری شرکت‌ها را دستخوش تغییر می‌کند. همچنین افزایش نرخ گاز سوخت فولادی‌ها به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع حاضر در بازار سرمایه، به‌صورت میانگین سبب کاهش ۱۰ درصدی در سود خالص شرکت‌ها می‌شود که قطعاً با به‌روزشدن تحلیل‌ها توسط تحلیلگران بازار سرمایه، ارزش شرکت و به‌تبع آن قیمت سهم شرکت‌ها نیز کاهش را تجربه می‌کنند.

البته احتمالاً شاهد لغو و تأیید چندباره‌ی این خبر در روز‌ها آتی باشیم و باید دید نهایتاً این نرخ‌ها به تصویب و اجرا می‌رسد یا خیر؟ اما نباید فراموش کنیم که حتی درصورتی‌که این نرخ‌ها تأیید نشوند، همچنان ریسک تغییرات ناگهانی بر بازار سرمایه سایه افکنده و سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری در بنیادی‌ترین و سازنده‌ترین بازار کشور دور کرده و به سمت بازار‌های موازی ایمن‌تر از تصمیمات دولت می‌برد.

تأثیرات نوسانات نرخ پالایشی‌ها بر بازار

تقی نژاد در خصوص جابه‌جایی قیمت نرخ خوراک در شرایط فعلی گفت: در خصوص نوسانات نرخ پالایشی‌ها از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۸ هزار و ۸۰۰ و بالعکس باید به این موضوع توجه داشت که اکثر تصمیمات مهم دولت همواره همین رویه را طی کرده‌اند. ابتدا شایعه و یا نامه‌ای محرمانه منتشر می‌شود و واکنش فعالیت صنعت و بازار سرمایه را بررسی می‌کنند و سپس اقدام به تکذیب آن نامه می‌کنند؛ اما اکنون‌که تمام فعالین ریسک تغییرات را دیده و تا حدی پذیرفته‌اند، باگذشت اندک زمانی، اقدام به نهایی کردن تصمیم خود می‌کنند.

وی بیان کرد: تغییرات نرخ محصولات پالایشگاهی‌ها نیز این موضوع را صدق می‌کند. البته با این افزایش نرخ دلار پایه، ترس بنده از تغییرات در فرمول نفت داده شده به پالایشگاه‌ها بیشتر می‌شود و طبق محاسباتی که انجام داده‌ام حدود ۱۰۰ همت از طریق حذف تخفیف ۵ درصد نصیب دولت شده که عدد وسوسه‌کننده‌ای برای دولت نیازمند به پول است.

 باتوجه‌به افزایش یارانه سوختی که دولت پرداخت می‌کند و عدم توانایی افزایش نرخ بنزین به سبب نبود کشش اجتماعی این موضوع، این ریسک را در ماه‌های آتی باید با جدیت بیشتری دنبال کرد و به نظر این‌جانب، نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد.

پیشتاز بازار سرمایه در آینده کدام صنایع است

تقی نژاد در خصوص صنایع پیشتاز بازار سرمایه اینچنین گفت: در حال حاضر بر روی صنعت سیمان نظر مثبت دارم، صنعتی که حتی با افزایش نرخ گاز سوخت به ۱۴۰۰ تومان و با قیمت‌های فعلی سیمان، اکثر نماد‌ها با p/e کمتر از ۶ واحد در حال قیمت‌گذاری هستند. همچنین بر روی صنایعی که ارزش بازار کوچک‌تری دارند و دخالت دولت در نرخ‌گذاری مواد اولیه و محصولات آن‌ها کمتر است مثبت هستم، مانند برخی از سهم‌های گروه غذایی و گروه کاشی و سرامیک.

به نظر بنده فشار فروش ناشی از این خبر خود را نشان داده و اکثر پول هوشمند در طی این مدت از بازار خارج‌شده است و منتظر فرصت خرید نماد‌های ارزنده در قیمت‌های پایین‌تر است. باتوجه‌به زمان سررسید اوراق اخزا و فروش مرحله‌ی جدید این اوراق توسط دولت، انتظار رکود در سایر بازار‌ها جهت جذاب‌تر کردن خرید اوراق توسط فعالین بازار‌ها می‌رود و احتمالاً پس از آن شاهد رشد مجدد در بازار باشیم و شاخص کل بتواند سقف قبلی را مجدداً پس بگیرد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
وقتی رئیس دولت 6 کلاسه باشه مدیران زیر دست مثل عشقی و خانوزی مسلما بیسوادترند اگرچه مدرک قلابی هم داشته باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
4 ساله پولم تو بورس یچهارم شده ولی قیمت بقیه چیزا هزار برابر بالا رفته.صد رحمت به دزدای سر گردنه.