بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
واکنش‌های مقطعی ذات بازار‌های ما/ سرمایه‌گذاران در انتظار آینده‌ای قابل‌لمس!
اخیراً تصمیمات مقامات تأثیرات زیادی را بر روی بازار سرمایه گذاشته است و قسمتی از بدنه بازار، واکنش‌های سریعی را به اخبار و صحبت‌های مسئولان نشان می‌دهد.
کد خبر : ۲۷۴۷۸۸

نیلوفر سادات اقوامی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز؛ وضعیت بازار را تا پایان سال ارزیابی کرد: در حال حاضر جنگ میان حماس و اسرائیل از عوامل نگران‌کننده برای سرمایه‌گذاران در این بازار است که ترجیح خود را به‌جای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی، به تبدیل و روانه‌کردن آن به سمت صندوق‌های طلا، درآمد ثابت و دارایی‌هایی به‌مانند آن‌ها و سپرده‌های بانکی یا پارک پول‌ها مقدم می‌دارند.

وی ادامه داد:، اما باید به این مهم توجه کرد که بازار سرمایه همیشه در روند بلندمدت سیر صعودی را سپری کرده است و واکنش‌های مقطعی ذات بازار‌های ما است که یکی از بازار‌های جامانده از رشد را در دو سال اخیر می‌توان به بازار سرمایه نسبت داد و وزنه صعودی بازار را نسبت به نزول آن بیشتر تخمین زد که همگام با ورود پول، افزایش تقاضا، اطمینان، نبود ریسک و... امید است این اتفاق بیفتد. 

سادات اقوامی گفت: به‌طورکلی کف‌ها و سقف‌های قیمتی را عوامل تأثیرگذار بر عرضه و تقاضا بر روی قیمت‌ها نمایان می‌کنند؛ اما می‌توان اشاره کرد که از لحاظ بنیادی شرکت‌های بسیاری در نقاط جذاب قیمتی خود قرار دارند و همچنان می‌توان ورود گزارش‌های خوب شش‌ماهه در کدال را محرکی برای رشد بازار دانست. 

این کارشناس بازار سرمایه، کم‌بودن نقدینگی و ورود پول به بازار را این‌گونه توضیح داد: به نظر می‌رسد بسیاری از وجوه نقد در صندوق‌های طلا و درآمد ثابت بورسی، نقد در قدرت خرید مشتریان کارگزاری‌ها و یا سپرده‌های بانکی وجود دارند که منتظر اطمینان بیشتر برای ورود به بازار سرمایه هستند. 
وی ادامه داد: همچنین باید به این مهم نیز توجه کرد که اکثر بازار‌های موازی باسیاست‌های مالیاتی که اطلاع‌رسانی شده است منتج به خروج سفته‌بازی، در بازار‌هایی همچون ملک و خودرو بوده و باعث ایجاد صف‌های فروش و کاهش نقدینگی شده است. 

نیلوفر سادات اقوامی در پاسخ به این سؤال که تکلیف منابع سرگردان چه می‌شود، گفت: گویا سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا آینده کمی قابل‌لمس‌تر شود و سپس برای ورود به بازار سرمایه اقدام کنند. 

این کارشناس بازار سرمایه سناریو‌های پیش روی بازار سرمایه را این‌گونه بررسی کرد: سه سناریو برای بازار‌ها عموماً قابل‌تصور هست؛ روند صعودی، نزولی و خنثی! در سناریو صعودی چنانچه عواملی مثل انتشار گزارش‌های شش‌ماهه خوب از شرکت‌ها در کدال، نبود سیاست‌های دستوری در ارتباط با نرخ بهره، اخبار خوب اقتصادی و سیاسی همانند تصمیمات دیپلماسی در ارتباط با اف‌ای تی اف و آزادسازی پول‌های بلوکه شده، نزدیک‌شدن به فصل سرما و افزایش نرخ نفت و گاز و نبود اخبار منفی پیرامون بازار سرمایه همچون تصمیمات خلق‌الساعه مقامات، تأثیر بگذارد می‌توان رشد جامانده را برای بازار سرمایه متصور بود. 

واکنش‌های مقطعی ذات بازار‌های ما/ سرمایه‌گذاران در انتظار آینده‌ای قابل‌لمس!

وی ادامه داد: در پوزیشن عکس صعودی، کاهش فروش و سود و در مجموع عملکرد نامناسب شرکت‌ها با گزارش‌های ۶ ماهه، تصمیمات شورای رقابت در ارتباط با لیدر‌های بازار که باید دید چه می‌شود و ادامه‌دادن سیاست‌های دستوری می‌توان تصور کرد که در بدترین حالت بازار از لحاظ تکنیکالی تا محدوده‌های ۱.۹۰۰ هزار واحد هم برای سیر نزولی توان‌کاهش را داشته باشد.
سادات اقوامی اظهار داشت: در حالت خنثی اگر جو روانی برای بازار ادامه‌دار باشد و محرک رشدی برای بازار پیدا نشود سهام شرکت‌ها در همین محدوده‌های قیمتی دست‌به‌دست می‌شوند که می‌توان گفت طولانی‌بودن این محدوده‌ها از منظر زمانی رابطه مستقیمی با رشد‌های پرقدرت‌تر برای آینده بازارمی تواند داشته باشد. 

در پاسخ به بی‌اعتمادی سهام‌داران و سرمایه‌گذاران نسبت به بازار گفته شد: اگر بخواهم با قطعیت به این پرسش پاسخ بدهم جای ابهام دارد؛ چون همیشه دو طرف برای بازار وجود دارد خریدوفروش که همچنان در این برهه از تاریخ هم می‌بینیم؛ شاخص روز‌هایی همچنان مثبت را برای خود ثبت کرده است و در همین بازار نیز خریداران و فروشندگان به رقابت می‌پردازند و بازار در جریان است پس بی‌اعتمادی برای همه به یک‌شکل نیست و عقاید متفاوت است. 

نیلوفر سادات اقوامی عنوان کرد: شاید کلیت بازار باتوجه‌به وقایع اخیر همانند سایر بازار‌ها در نااطمینانی و ترس به سر می‌برد؛ اما بسیاری از سرمایه‌گذاران این محدوده‌ها را فرصت‌های طلایی برای سرمایه‌گذاری می‌دانند و در ساید خرید به امید اینکه شاخص همیشه در بلندمدت سیر صعودی را سپری کرده و بازدهی قابل‌توجهی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است، قرار گرفته‌اند. 

وی تکمیل کرد: اگر بخواهم اختصاصاً به اخبار پیرامون جنگ در ارتباط به تأثیر بی‌اعتمادی برای بازار بپردازم ما چندین جنگ در تاریخ داشتیم که تأثیرات خود را در شاخص کل ثبت کردند از جمله جنگ بین لبنان و اسرائیل در سال ۸۵ که بازار بورس اوراق بهادار تهران با خبر اعلان‌جنگ باتوجه‌به اینکه در مسیر صعودی قرار داشت در ۳۳ روز شاخص کل کاهش ۵ درصدی خود را ثبت کرد و سپس سیر صعودی خود را پیش گرفت، در ترور قاسم سلیمانی که بسیاری از اهالی بازار جنگ اخیر را به آن بازه زمانی اختصاص می‌دهند، شاهد افت ۶ درصدی شاخص کل در عرض ۴ روز و سپس شاهد رشد صعودی آن بودیم، در جنگ اوکراین و روسیه در دو روز کاری شاخص کل یک درصد افت کرد و مجدد روند صعودی خود را پیش گرفت، در نتیجه معمولاً عوامل غیرمنتظره سیاسی تأثیر کوتاه‌مدتی خواهند داشت و شوک‌های غیرمنتظره می‌تواند به شوک مثبت تبدیل شوند. 

نیلوفر سادات اقوامی، کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: اخیراً تصمیمات مقامات تأثیرات زیادی را بر روی بازار سرمایه گذاشته است و قسمتی از بدنه بازار، واکنش‌های سریعی را به اخبار و صحبت‌های مسئولان نشان می‌دهد؛ همانند خروج سیمان و فولاد از بورس کالا یا نرخ خوراک که در نهایت با تصمیمات مناسب آرامش به بازار بازگشت. در نتیجه به نظر می‌رسد اجازه دهیم بازار‌های سرمایه‌گذاری سیر صعودی یا نزولی خود را پیش گرفته و کنترل‌های نابجا باعث بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نشود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
H
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
لعنت ب.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
اینگه میگی زات بازار هست تو زات خودترا می شناسی جه احمقی هستی گه بخواهی زات دیگران ویا زات بازار با میلیادها انسانرا بشناسی حالا گه زات شناس هستی بگو زات حلال زادها وحرام زاده یگی هست زات قلمفروشان احمق با امثال شهید قلم صادق هدایت یگی هست تو هیچی ازخودت نمیدانی ان موقع از زات بازار حرف می زنی چرا نمیری بخوانی زات وزنتیگ این بازار گجاست وبفهمی زات این بازاررارا .زادها نوشتند یا ..چنایتکار میدانی گل قوانین واساسنامهای بتزار سرمایه همهاش حرام اندر حرام هست ایا میدانی زات ان چند نفر گه حزف چهار صفررا نوشتند چه بوودوچرا مثل امریگا نیامدند تومانرا ازده ریال به صد ریال یا ههزار ریال تخییر دهند میتوانی بگوی نتیچه این دوتخییر چه هست اقتصاد امریگا از اول تا اخرش با دلار صد سنتی هست وهنوز هست ومیتوانی بگوی زات حزف چهار صفر دردنیا به گجا انجام ده است گشور ترگیه نیجریه این گشورهای میستحمره زده پیش چشمت هستند گه ایران راه انهارا می رود با حزف چهار صفر .