بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
کد خبر : ۲۷۴۸۶۴

بورس نیوز:

توضیحات کلی در خصوص شرکت


تولید کنندۀ قرص، شربت و سوسپانسیون و کپسول (فروش داخلی) _ با فروش ۷۳ هزار ملیاردی در جایگاه نخست این صنعت قرار دارد.

تحلیل تکنیکال


اطلاعاتِ اولیه از تابلوی سهم:
EPS:    ۸۴۱    P/E:    ۱۷.۴۸    P/E گروه: ۸.۵۹


نکات بنیادی شرکت:
دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات - گروه الف (۱۹/۰۷/۱۴۰۲)
برنامۀ تولید محصولات جدید (پادنزا در حوزۀ درمان سرطان سینه و الپیدو به‌منظور کنترل نارسایی قلبی و همچنین مکمل فروفورت) و ورود به بازار‌های نو.


تکنیک غالب در تحلیل انجام شده:


استفاده از خطوط کانال، خطوط آلفا.
تصویر شمارۀ ۱ (بررسی موقعیت قیمت باتوجه‌به خطوط کانال)

تحلیل تکنیکال

شکل ۲ بررسی موقیت قینت باتوجه به خطوط کانال 


در تصویر بالا قیمتِ سهامِ شرکتِ "دعبید" در تایم‌فریم روزانه، تنها از خطوط کانال به‌منظور شناسایی سیگنال‌های بازگشتی و ادامه‌دهنده استفاده شده است. در این تصویر سه سناریو برای حرکتِ آیندة قیمت در نظر گرفته شده است. سناریوی آبی‌رنگ پس از کراسِ صعودیِ قیمت از خطِ آلفای شمارۀ ۳ (AL۳) کلید خواهد خورد. در این ناحیه شاهدِ حمایتِ کفِ پرچمِ نهایی مینور (FF) هستیم. به همین ترتیب، سناریوی نارنجی‌رنگ پس از ادامۀ ریزش قیمت؛ در جهتِ خطِ کانالِ شمارۀ ۴ (MCL۴) و رسیدنِ آن تا خطوط AL ۱ و AL۲ در نظر گرفته شده است. در این سناریویِ ریزشی، انتهای نزولِ قیمت و سپس شروعِ صعودِ دوبارۀ آن پس از کراسِ صعودیِ قیمت از خطوطِ MCL۲ و MCL۳ در نظر گرفته خواهد شد. در این مسیر نواحی ۱۲۷۶۹ ریال و ۱۱۶۶۷ ریال محدوده‌های حمایتیِ مناسبی هستند که در تلاقی خطوطِ کانال ایجاد شده‌اند. در بدبینانه‌ترین حالت، سناریوی قرمزرنگ، ریزشِ قدرتمندی را متصور شده است که قیمت را بازهم در جهتِ رسیدن به خطوطِ AL ۱ و AL۲ در قالبِ یک خلأ معاملاتی یا Exhuasting Gap/Extra jump هدایت می‌کند. در چنین شرایطی سیگنالِ خرید می‌تواند در کراسِ صعودیِ قیمت از خطوطِ MCL ۱ یا بازگشتِ قیمت به فضای بالایی از خطِ AL ۱ یا MCL ۲ صادر شود.

در ادامه، مطالبِ آموزشی در خصوص نحوۀ شناسایی خطوطِ کانالِ MCL و خطوطِ آلفا (AL) در اختیار شما قرار داده شده است که توجه شما مخاطبِ محترم را به آن جلب می‌نمایم.


تعریف مفاهیم، عبارات اختصاری و الگو‌ها


تصویر آموزشی
در تصویر زیر مراحل شناسایی خطوطِ کانال به تصویر کشیده شده است. در مرحلۀ اول با اتصال دو سقف در روندِ صعودی (قسمت بالای تصویر) و دو کف در روندِ نزولی (قسمت پایینِ تصویر) خطِ کانالی با عنوانِ MCL قابل‌شناسایی است (A) که در ادامه شکستِ آن می‌تواند در جهتِ روند، سیگنالِ ادامه‌دهنده‌ای را صادر نماید (B)، اما با نقض‌شدن این شکست و بازگشتِ قیمت به فضای قبلی، نسبت به خطِ MCL ماهیتِ این خطِ تبدیل به خطِ آلفا شده و سیگنالی در جهتِ مخالف صادر می‌شود (C).

تحلیل تکنیکال


در قسمت زیر مفاهیم و الگو‌های مورداستفاده تعریف شده‌اند.


Channel Line_MCL (خط کانال یا خط میکرو کانال): خطی است مورب که از اتصال سقف‌ها در روند صعودی و از اتصال کف‌ها در روندِ نزولی ایجاد می‌شود.


Exhuasting Gap/Extra jump: جهش اضافه یا گپ خستگی، در اثر هیجانات بازار و کمین و خلأ معاملاتی جناح مخالفِ روند بروی یک خطِ کانال ایجاد می‌شود. این جهش منجر به شکستِ موقتی خطِ کانال شده و قیمت در جهتِ روندِ آن خطِ کانال حرکت کرده و سیگنالی در راستای حرکتِ آن صادر می‌کند. این حرکت اغلب بسیار تندوُتیز بوده، اما پس از مدتی نقض شده و در جهتِ مخالف باز می‌گردد. به‌عنوان‌مثال در روندِ صعودی و در انتهای آن جهشی صعودی رخ‌داده و خطِ کانال به سمتِ بالا شکسته؛ اما پس از مدتی بازمی‌گردد.


Alphan Line (خط آلفا):زمانی که جهشِ اضافه‌ای از یک خطِ کانال ایجاد می‌شود، در صورتِ بازگشتِ قیمت به فضای قبلی، خطِ کانال نقض شده و تبدیل به خطِ آلفا می‌شود که در این صورت سیگنالی در جهتِ مخالف قابل‌شناسایی است، به‌عنوان‌مثال زمانی که جهشِ اضافه‌ای از خطِ کانالِ صعودی ایجاد می‌شود و قیمت به زیر این خطِ کانال باز می‌گردد، سیگنال فروش قابل‌شناسایی است که می‌توان در تأیید آن از دیگر نشانه‌های تکنیکی استفاده نمود.


Alpha Line Minor:
خطِ آلفای مینور خطی است که نسبت به خطِ آلفای ماجور یا اصلی دارای شیب بیشتری است و یا در بازۀ زمانی کوتاه‌تری بروی نمودارِ قیمتی شناسایی شده است. این خط اغلب می‌تواند با خطِ آلفای اصلی یا دیگر هشدار‌های بازگشتی سیگنالی دارای هم‌پوشانی قابل‌قبولی را صادر نماید.


PSP _ Final Flag:
اصلاحِ پرچم نهایی (Final Flag) به آخرین اصلاح از یک روندِ مشخص (روندِ قبلی) گفته می‌شود و اصطلاحِ PSP (Previous Swing Point) به کف یا سقفِ قبلی از این اصلاحِ گفته می‌شود که می‌تواند به‌عنوان یک سطحِ عرضه یا تقاضا یا سطحِ حمایتی یا مقاومتی ایفای نقش کرده و اغلب خطوطِ آلفا را می‌توان با مبدأ آن‌ها ترسیم نمود که در این صورت نامِ خطِ آلفا به Alpha PSP Line تغییر می‌کند.
نکته: در اغلب موارد در ترسیم خطوط روند یا خطوطِ کانال از قیمتِ بسته‌شدن پیوتِ دوم (Close Price) استفاده شده است.

منابع: سری کتاب‌های "نکات کاربردی در تحلیل تکنیکال پیشرفته"، انتشارات آراد کتاب (۱۴۰۰_۱۴۰۲)


خلاصۀ وضعیت:


باتوجه‌به فرسایشی بودنِ حرکتِ نزولی، نسبت به حرکتِ افزایشیِ قبلی، احتمالِ اصلاحی بودنِ حرکت جاری زیاد است، اما در صورتِ کراسِ نزولیِ قیمت از خطوطِ MCL۴ و MCL ۳ می‌بایست انتظار ایجادِ یک حرکتِ نزولیِ شارپ (کوتاه‌مدت و کم‌دوام) یا روندِ نزولیِ فرسایشی، اما میان‌مدت را داشت. در چنین شرایطی بازهم می‌توان با کراسِ صعودیِ قیمت از خطوطِ کانال؛ در قالبِ خطوطِ آلفا، شاهدِ رشد دوبارۀ قیمت بود.


 علی عاطفی آقایان

اشتراک گذاری :
ارسال نظر