بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
بازار سرمایه ویترین اقتصاد کشور است؛

سمت‌وسوی سرمایه‌گذار به سوی بازارهای موازی

سمت‌وسوی سرمایه‌گذار به سوی بازارهای موازی
منتسبین و وزرایی که هر روز با توییت‌ها و مصاحبه‌ها با شعار‌های چپ گرایانه و پوپولیستی هر روز بر آتش این ریسک‌ها می‌دمند. در این شرایط سرمایه‌گذار خسته و فرسوده به بازار‌های موازی و غیر مولد سوق پیدا می‌کند.
کد خبر : ۲۷۴۹۱۰

سمت‌وسوی سرمایه‌گذار به سوی بازارهای موازی+بورس نیوز

بورس نیوز:

علیرضا فرشید کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص جهتی که دولت با سیاست‌ها و دخالت‌های خود به بازار سرمایه می‌دهد بیان کرد: با توجه به اینکه بازار سرمایه ویترین اقتصاد کشور است، دولت هیچ‌گاه صراحتا اعلام نمی‌کند که از این بازار حمایت نخواهد کرد اما؛ آثار این حمایت باید در تابلوی معاملات دیده شود که شاهد این امر نیستیم. 

دولت سیزدهم با شعار حمایت از بازار سرمایه روی کار آمد. رییس جمهور منتصب در دوران انتخابات در تالار شیشه‌ای حضور یافت، اما پس از تصدی قدرت شاهد انواع بی‌مهری‌ها به بازار و کلیت اقتصاد کشور بودیم. از جفای بزرگی که در اردیبهشت‌ماه انجام و پس از ۵۰ روز عیان شد اگر بگذریم (که قطعا نمی‌توان گذشت) مشاهده می‌کنیم که دولت با افزایش ریسک‌ها از نحوه عرضه خودرو در بورس کالا تا افزایش عوارض صادراتی، از قطع برق و گاز صنایع در تابستان و زمستان تا نرخ‌گذاری دستوری و عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات تا اجبار صادرکنندگان به عرضه ارز زیر قیمت بازار هر اقدامی که ممکن بوده را در بی‌توجهی به سرمایه‌گذار و تولیدکننده اجرایی کرده است. 

وی ادامه داد: بماند منتسبین و وزرایی که هر روز با توییت‌ها و مصاحبه‌ها با شعار‌های چپ گرایانه و پوپولیستی هر روز بر آتش این ریسک‌ها می‌دمند. در این شرایط سرمایه‌گذار خسته و فرسوده به بازار‌های موازی و غیر مولد سوق پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این موضوع که در شرایط صعود و رشد بازار سرمایه، سپرده‌های بانکی کاهش می‌یابند و عواملی که باعث این اتفاق می‌شوند تا پول سمت بازار‌های مولد نیاید عنوان کرد: در مورد نسبت‌های پولی موثرترین عامل، نرخ بهره یا به اصطلاح قیمت پول است. دولت با انتشار اوراق و افزایش عرضه با بالا بردن نرخ بهره و همچنین تا حدی اجبار سیستم بانکی به خرید اوراق توانسته بخشی از پول سرگردان را به شبه پول یا سپرده مدت دار تبدیل کند.

در کنار این موضوع افزایش مقدار سپرده قانونی و کاهش ضریب فزاینده شرایط انقباض پولی را برای اقتصاد بیش از پیش فراهم کرده که نشان‌دهنده رویکرد سیاست‌گذار پولی در جهت کنترل تورم است. از این سیاست می‌توان به عدم پوشش تقاضا در عملیات بازار باز در هفته‌های اخیر نیز نام برد. 

وی افزود: بازار‌ها به صورت موازی عمل می‌کنند و جذب سپرده در سیستم بانکی با نرخ‌های بالاتر زمینه را برای عدم ورود منابع به بازار سرمایه تشدید می‌کند. این مهم در کنار افزایش نرخ تامین مالی بنگاه‌ها و در نتیجه کاهش سودآوری آن‌ها، باعث جذابیت کمتر بازار سرمایه برای فعال اقتصادی خواهد بود.

علیرضا فرشید در رابطه با ارزندگی سهامی که در بازار مورد معامله قرار می‌گیرند و با توجه به نرخ بهره، شرایط سیاسی و اقتصادی عنوان کرد: بازار همیشه در برخی صنایع و شرکت‌ها ارزنده و در برخی دیگر با عدم ارزندگی روبروست. با توجه به متغیر‌های پولی و نرخ ارز، همچنین ریسک‌هایی که پیش‌تر در مورد آن‌ها صحبت کردیم بازار در کلیت آن ارزنده‌ست، اما سطح این ارزندگی فاصله معنادار و خیلی جذابی با سطوح قیمتی فعلی ندارد. در صورت کاهش ریسک‌ها و همچنین شرایط سیاست پولی شاید بتواند سطوح ارزندگی بالاتری را شناسایی کرده و شاهد اقبال به بازار سرمایه برای کسب منفعت فعالین اقتصادی باشیم.

این کارشناس بازار در خصوص این موضوع که در حال حاضر بازار سرمایه در حال بی جان قرار گرفته است و حتی افزایش نرخ ارز نتوانسته است باعث حرکت مثبت بر بازار شود، بیان کرد: نرخ ارز ناشی از افزایش مخاطرات سیاسی در فلسطین اشغالی در روز‌های گذشته به کانال ۵۰ هزارتومان بازگشت اما؛ به نظر می‌آید فعالین بازار سرمایه با توجه به امکان در دسترس دولت به منابع حاصل از آزادسازی ارزی و همچنین افزایش صادرات نفت کشور برای کنترل نرخ ارز و اصطلاحا دلار پاشی هنوز سطوح بالاتری را برای دلار پیش‌بینی نمی‌کنند. 

همچنین هنوز ابهامات بسیاری در مورد ابلاغ نرخ تسعیر صنایع و شرکت‌ها باقی‌ست و مشخص نیست در زنجیره تامین شرکت‌ها نرخ‌های مواد اولیه و محصولات به چه صورتی قرار است تسعیر شوند. مضاف بر این موارد بازار منتظر گزارشات آتی شرکت‌ها و رفع ابهامات مانده است. جمیع موارد ذکر شده می‌تواند هر کدام وزنی در عدم اقبال به بازار سرمایه در کنار افزایش نسبی نرخ دلار باشد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
اخبار مرتبط
کنترل بازارها با سیاست انقباضی دولت
افزایش نرخ بهره بین‌بانکی، باعث رکود در بازارهای مالی شده است؛

کنترل بازارها با سیاست انقباضی دولت

هیئت پذیرش یا هیئت سازش؟
آیا نماد "خساپا " امسال لغو پذیرش خواهد شد؟

هیئت پذیرش یا هیئت سازش؟

کاهش کارآمدی و خروج سرمایه از بازار، ماحصل دخالت‌ها
سیاست‌های دولت نتایج مثبتی را برای بازار به همراه نداشت؛

کاهش کارآمدی و خروج سرمایه از بازار، ماحصل دخالت‌ها

ارسال نظر