بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
بازدهی منفی بازار نسبت به بازارهای موازی / ریال با وجود ریسک‌های سیستماتیک کاهش ارزش پیدا می‌کند
وقتی که شفافیت کمی بیشتر شود بازار تحلیل پذیرتر هست و این حجم از سپرده‌ها و حجم‌هایی که در صندوق‌های درآمد ثابت است قسمت از آن می‌تواند به سمت بازار سرمایه گسیل پیدا کند.
کد خبر : ۲۷۴۹۳۵

بازدهی منفی بازار نسبت به بازارهای موازی+بورس نیوز

بورس نیوز:

ابراهیم سماوی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص تصمیمات دولت و تأثیر آن بر بازار سرمایه این‌چنین گفت: یکی از مشکلات فعلی و اصلی بازار سرمایه که از مرداد سال ۹۹ نسبت به بازار‌های موازی بسیار عقب‌تر هست و عمده بازار‌های موازی بیش از ۱۳۰ درصد رشد خودشان و بعضاً حتی بیش از ۲۰۰ رشد خودشان ثبت کرد اما؛ بازار سرمایه در قیاس با اوج قیمتی خودش در مورد سال ۹۹ بازدهی منفی را در شرایط فعلی به همراه داشته است.

اعتماد از دست رفته سهامداران بازار

یکی از عوامل بسیار مهم در این موضوع بحث اعتماد از دست رفته سهامداران است. هرچند که دولت با الفاظ و صحبت‌هایی سعی به گفتار درمانی در این حوزه دارد اما؛ آن چیزی که بازار نیاز دارد عملکرد واقعی دولت است و مخصوصاً که در شرایط فعلی به فصل بودجه نیز نزدیک می‌شویم در این راستا دولت می‌تواند اقدامات عملی انجام دهد تا کمی از آن اعتماد از دست رفته را بازیابی کند.

وی ادامه داد: اقداماتی مانند عدم اجبار بازارگردان به تعهد سمت فروششان، حمایت از صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار، همچنین دستشان را در حدود اختیارات بازتر بذارند تا بازار را بهتر بتوانند مدیریت کنند. تخصیص منابع بیشتر به این ۲ صندوق و منابع به اندازه هزار میلیارد تومن در شرایط فعلی بازار دردی را دوا نمی‌کند.

همچنین در حال حاضر فصل بودجه نزدیک است و دولت تاکنون در بحث مالیات شرکت‌های دولتی نیز بحث معافیت شرکت‌هایی که افزایش سرمایه از محل سود انباشته می‌خواهند بدهند. 

حقوق دولتی معادن بحث نرخ خوراک و سوخت گاز برای صنایع پتروشیمی فولادی سیمانی و ... خوب این‌ها جز ابهاماتی هست که معمولاً در فصل بودجه آذرماه پیش می‌آید که دولت از الان می‌تواند پیش‌دستی کند و یک روال مشخصی را پایه‌گذاری کند تا قابلیت پیش‌بینی پذیری بیشتری از وضعیت کلی اقتصاد بورس داشته باشد.

با وجود تصمیمات نادرست پول به سمت سپرده‌های بانکی می‌روند 

ابراهیم سماوی در رابطه با عواملی که باعث می‌شود تا پول به سمت بازار‌های مولد نیاید، بیان عنوان کرد: وقتی هر چقدر عدم ثبات و بلاتکلیفی بازار‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه بیشتر می‌شود به جای اینکه پول جذب بازار مولد شود، جذب سپرده‌های بانکی یا صندوق‌های درآمد ثابت می‌شود. وقتی که شفافیت کمی بیشتر شود بازار تحلیل پذیرتر هست و این حجم از سپرده‌ها و حجم‌هایی که در صندوق‌های درآمد ثابت است قسمت از آن می‌تواند به سمت بازار سرمایه گسیل پیدا کند.

این کارشناس در خصوص محدوده ارزندگی بازار این‌چنین بیان کرد: ما برآورد می‌کنیم با ارائه گزارش‌های حسابرسی ۶ ماهه پی به‌ای تی تی ام گذشته نگر بازار الی یک و نیم واحد کاهش پیدا کند. اگر کاهش به این میزان باشد محدوده‌های کف تاریخی پی به‌ای تی تی ام گذشته نگر رسیده که نشان از ارزندگی بازار دارد. در کنار اینکه حالا بحث‌های اقتصادی و سیاسی ما کمی ابهام آلود هستند.

ریزش بازار به علت منازعات اخیر

در حال حاضر بازار سرمایه در حال بی جان قرار دارد و حتی افزایش نرخ ارز نتوانسته است باعث حرکت مثبت بر بازار شود. سماوی در این رابطه گفت: بازار سرمایه در روز‌های اخیر به خاطر منازعات خاورمیانه کاهش پیدا کرد و خب ارز کمی هم افزایش پیدا کرده بود، اما خب عرض مجددا میزان افزایش خود را پس گرفت و بازیابی کرد و به محدوده ۵۰ هزار تومن رسید پس ما می‌توانیم بگوییم این واگرایی کوتاه مدتی که بین بازار سرمایه و ارز شکل گرفت در واقع واگرایی نبوده که ادامه دار باشد که ما بخواهیم به آن وزن بدهیم.

همان‌طور که می‌دانیم نرخ ارز همیشه درایور قدرتمند بازار سرمایه بوده اما؛ چون نرخ ارز در محدوده‌های بالای ۵۲ هزار تومان تثبیت نشد و مجدداً ریزش کرد برای همین محرک کافی برای بازار سرمایه نبود.

وی افزود: نکته بعدی اینکه ما وقتی عدم اطمینان از جنس منازعات و بعضاً جنگ داشته باشیم به دلیل اینکه ریسک کشور افزایش پیدا می‌کند ( مخصوصاً ریسک سیستماتیک خیلی افزایش پیدا می‌کند). طبیعتاً ریال دچار کاهش ارزش می‌شود و همچنین سایر دارایی‌های مالی مانند بازار سرمایه نیز در واقع پول‌ها از آن خارج می‌شوند و به سمت دارایی‌های امن می‌روند.

در این شرایط خاص ما بین بازار سرمایه و ارز واگرایی خواهیم داشت وگرنه در شرایط عادی که افزایش قیمت ارز ناشی از بحث تورم خلق نقدینگی باشد با یک فاصله زمانی شاخص بورس افزایش پیدا خواهد کرد. نتیجه می‌گیریم که در هفته گذشته با وجود افزایش نرخ ارز بازار سرمایه رشدی پیدا نکرد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
۳ علت اصلی عقبگرد مجدد بازار سرمایه
فردین آقابزرگی در گفتگو با بورس نیوز:

۳ علت اصلی عقبگرد مجدد بازار سرمایه

سرمایه هنگفت در جست‌وجوی محل مناسب سرمایه‌گذاری
فخرالدین زاوه، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد؛

سرمایه هنگفت در جست‌وجوی محل مناسب سرمایه‌گذاری

ارسال نظر