بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
رایتل؛ آماده ورود به بازار سرمایه/ عمده سود
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفت: درآمد‌های عملیاتی ما در سال‌های اخیر حدود ۶۰ درصد افزایش داشته، اما در سال مالی جدید بیش از ۹۹ درصد افزایش پیدا کرده است. این نسبت خوبی است که عمده سود را از درآمد‌های عملیاتی به دست آوردیم نه از سود فروش سهام.
کد خبر : ۲۷۵۰۶۷

به گزارش بورس نیوز، ابراهیم بازیان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در نشست با خبرنگاران اظهار کرد:در سایت رسمی شستا و شستا رسانه اخبار روزانه را بارگذاری می‌کنیم. در سال مهار تورم و رشد تولید گزارش خوبی را در مجموعه منظومه تولید شستا ارائه شد. شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در قالب ۹ هلدینگ اصلی و ۳ هلدینگ وابسته در ۱۷ رشته صنعت فعالیت و ماموریت‌های خود را دنبال می‌کند. آخرین افزایش سرمایه شرکت ۱۶۳ همت است که یکی از اقدامات تحولی ما افزایش سرمایه شرکت در سال جاری خواهد بود تا بتواند در توجه به اقدامات تحولی زمینه ساز ارتقای ارزش ذخایر در فرایند سرمایه گذاری تلقی شود.

وی افزود: شستا به عنوان یک لیدر و رهبران شناخته شده بازار سرمایه امروز ۸ درصد از کیک بازار را در حوزه معاملات به خود اختصاص داده و سهم درخور و معاملات شایسته‌ای را در طول سالیان مالی تجربه می‌کند. شستا از تولید ناخالص داخلی بیش از یک درصد را داراست و در جریان تراز تجاری کشور در حوزه صادرات عددی بیش از ۴ درصد را در بخش تولیدات خود دارد.

بازیان ادامه داد: شستا امروز بیش از هزار نوع محصول در شرکت‌های تابعه خود در حال تولید دارد که از این تعداد بیشترین انواع محصول در حوزه دارویی با ۷۵۰ نوع محصول دارویی است. ۲۰ محصول استراتژیک و راهبردی که برطرف کننده نیاز‌های اساسی کشور است در جریان تولید شستا مدیریت می‌شود. در شستا حدود ۲۷۰ شرکت با سهام کنترلی و غیرکنترلی فعال هستند که از این عدد به ۱۷۰ شرکت مدیریتی و ۱۰۰ شرکت غیرمدیریتی را می‌توان اشاره کرد. ذینفعان اصلی عملکرد بهینه اقتصادی شستا جامعه هدف ۴۷ میلیون نفری بیمه شدگان تامین اجتماعی هستند. این افراد ثروت بین نسلی را به صورت امانت در اختیار شستا گذاشتند و این ارزش همواره رو به افزایش است. شستا علاوه بر نقش پیشرانی در کشور به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت کار نقش اثرگذار در اشتغال پایدار کشور را دارد. 

مدیرعامل شستا بیان کرد: شستا در راستای شعار سال اقدامات خوبی را برنامه ریزی کرده و امروز حاصل عملکرد آن را در سال جاری می‌بینیم که امسال بیشتر می‌شود. بیشترین میزان تولید در ۲۲ شرکت وابسته، تولید بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی در ۱۹ شرکت، تولید بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیت عملی در ۲۶ شرکت، افزایش چشمگیر تولید نسبت به گذشته در ۴۵ شرکت. در این میان ۱۳۷ محصول جدید را در شرکت‌های تابعه با ۱۱۶۳ میلیارد تومان درآمد شناسایی کردیم. در حوزه انرژی و نیروگاه ۲.۵ درصد برق کشور، در دامپروری حدود ۲ درصد شیر تولیدی کشور، در بخش بورس، بانک و بیمه و در حوزه فناوری ارتباطات، در حوزه تولید سیمان بیش از ۳۰ درصد بازار را در اختیار داریم. در بخش دارویی همچنین نفت و گاز و پتروشیمی هلدینگ‌های اساسی ما هستند. خوب است بدانیم ۸۹ درصد سهام شستا متعلق به سازمان تامین اجتماعی و ۱۱ درصد به افراد حقیقی و حقوقی تعلق دارد.

وی خاطرنشان کرد: کیک اقتصادی شستا با تنوع حوزه‌های مختلف فعالیت و صنعت است که حدود ۴۵ درصد از پورتفوی ما مربوط به نفت گاز و پتروشیمی است. در این میان ۱۸ درصد مربوط به حوزه گروه مالی صباتامین بوده که بیشتر در حوزه سرمایه گذرای از جنس سهامداری فعالیت می‌کند. در حوزه ارتباطات ۷ درصد، معادن ۷ درصد، سیمان ۶ درصد، توسعه و انرژی تامین ۶ درصد، حوزه دارویی ۶ درصد، دامپروری ۴ درصد و سایر شرکت‌ها یک درصد را تشکیل می‌دهد. نسبت پورتفوی ما براساس بهای تمام شده است. 

مجموعه پورتفوی شستا به جهت ارزش بازار در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی است. جایگاه شرکت در صنعت چندرشته‌ای در مقایسه با بخش‌های مختلف و رقبا از نظر نسبت‌های مالی رقم قابل توجهی است و بازده سهام آن در بین ۴ مجموعه عمده مانند سرمایه گذاری غدیر، صندوق گروه توسعه ملی، صندوق بازشنستگی کشور با نسبت ۶۴ درصد بیشترین بازده سهام را در دوره یکساله داشته و در مجموعه‌های متناظر این عدد قابل توجه است. منظومه کسب و کار در شستا در راستای برنامه راهبردی و چشم انداز شرکت در دوره اخیر در تاسی به اسناد بالادستی و فرمایشات مقام معظم رهبری چشم انداز شرکت را که به تصویب هیات مدیره و مجمع رسید به شرح زیر اعلام می‌کنیم:

بازیان گفت: چشم انداز شستا؛ پیشران هوشمند، چابک در اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری در بالاترین نرخ بازده و تامین ۱۸ درصدی تعهدات سازمان تامین اجتماعی در حوزه مستمری و شریک برتر سرمایه گذاری خارجی ترسیم شده است. بر این اساس اهداف کلان راهبردی را تنظیم کرده و ۵ هدف عمده یا ۵ کلان هدف را دنبال می‌کند. اولین کلان هدف ما افزایش سهم بازار شستا از بازار سرمایه و GDP کشور است. "شستا؛ گام دوم اقتصاد مردمی و ایران قوی" شعار جاری ما خواهد بود تا بتواند با جذب نقدینگی موجود در جریان سرمایه مردم این نمایندگی را به کمیت بیشتر ترسیم و سهم از GDP کشور را حداقل در چشم انداز خود به ۳ برابر برساند. رشد نرخ بازده دارایی یکی از کلان هدف‌های ما در برنامه راهبردی است. تمام سهامداران چشم انتظار بازده درخور هستند و پیش بینی می‌کنیم نرخ بازدهی فعلی ۶، ۷ درصدی در چشم انداز افق ۱۴۱۴ حداقل به سه برابر این رقم افزایش یابد.

افزایش سطح جهانی شدن شستا:

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفت: شستا امروز به بیش از ۴۰ کشور محصولات خود را صادر می‌کند. از این هزار نوع محصول شاید بتوان گفت بیش از نصف این محصولات قابلیت صادرات را دارد. جهانی شدن شستا هم از نظر بازرگانی و هم سرمایه گذاری می‌تواند یکی از بنگاه‌های بزرگ چند رشته‌ای مرجع در سرمایه گذاری خارجی باشد. یکی از شرکای برتر در سرمایه گذاری خارجی می‌تواند محسوب شود. 

افزایش ثروت صاحبان سهام:

وی گفت: باید همواره این ظرفیت را در نگاه سهامداران مبنی بر پایداری سرمایه در سبد شستا داشته باشیم و احساس افزایش ثروت در این مجموعه را به رخ بکشیم. افزایش سهم شستا از ایفای تعهدات مستمری که ۶ درصد است را با ۱۸ درصد در چشم انداز ترسیم کردیم. برای رسیدن به این موضوع باید به دنبال یک اقدام از جنس تحول می‌بودیم.

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به آحاد جامعه ایرانی اسلامی موضوع تحول و چرخش‌های تحول آفرین را تذکر دادند. رهبر ما امروز داعیه دار تحول در جهان اسلام و جهان امروزی است و ما را در عرصه‌های مختلف به تحول فرا می‌خواند. کشور با نگاه رفیع ایشان جریان پیشرفت و تحول را به خود دیده است. ایشان این نگاه را به همه عرصه‌های مدیریتی کشور تاکید و تکلیف فرمودند. ما نیز در مواجهه با این پیام خود را مخاطب این پیام دانسته و در اولین اقدام مبتنی بر سه اصل برنامه محوری، راهبردانگاری و تحول خواهی براساس مدیریت تحول و برنامه راهبردی شستا جریان تحول را در شستا پایه ریزی و اولویت گذاری کردیم. 

بازیان توضیح داد: اولین اقدام برنامه ۵ ساله راهبردی با افق ۱۴۰۶ را با آسیب شناسی و تحلیل مجموعه شستا از جوانب مختلف و بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها در یک تحلیل راهبردی همه جانبه را دارای یک برنامه مصوب ۵ ساله راهبردی با افق ۱۴۰۶ تنظیم کردیم. براساس استراتژی‌های اصلی به ۱۲ راهبرد تحول تحت عنوان سند برنامه تحول شستا رسیدیم. این سند یک سند جامع و مانع برای سمت گیری در راستای تحول آفرینی است. موضوع سند تحول در قالب برنامه یک، دو و پنج ساله پایه ریزی شده است. به زودی از ۱۶۳ برنامه تحول در ۱۶۳ شرکت رونمایی خواهیم کرد. یکی از اقدامات ارزشمند همپوشانی کننده در همه بخش‌ها "خروج از بلاتکلیفی" است که امروز بیماری شایع مجموعه‌های ما در بخش‌های دولتی، حتی خصوصی و شرکت‌هایی مانند ماست. برنامه تحولی یعنی هشدار به حرکت و حضور جدی در انجام وظیفه. چرخش تحول آفرین در شستا مبتنی بر سند تحولی در راستای ۱۲ راهبرد تحولی به شرح صیانت از ثروت ذینفعان، تعالی سرمایه انسانی مبتنی بر تعهد و تخصص، بهینه سازی پورتفوی، سرمایه گذاری در کسب و کار‌های پربازده، بین الملل به معنای راهبرد استفاده از فرصت‌های بهینه محیط بین الملل، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان، افزایش بهره وری، چابک سازی، مولدسازی دارایی‌ها مبتنی بر ارتقای میزان ارزش افزوده در دارایی‌های راکد است. 

خروج از بنگاه داری:

مدیرعامل شستا عنوان کرد: تعدیل بنگاه داری. شفافیت به عنوان یک راهبرد و مبارزه با فساد و تضاد منافع و هم افزایی به عنوان راهبرد جدی. سرمایه ثبت شده شستا ۱۶۳ همت است. در سال‌های دوره ۵ ساله سود خالص گزارش شده و حسابرسی شده مرتب در حال افزایش بوده به طوری که سال مالی ماقبل ۲۱ همت و امسال نزدیک به ۳۳ همت سود خالص را گزارش کردیم. درصد تقسیم سود نیز قابل توجه بوده است. وضعیت معاملات سهام شستا در طول سال مالی نزدیک به ارزش معاملات ۲۲ همت را از ۸ درصد سهم بازار به خود اختصاص داده و نزدیک به ۱۸۸ میلیارد بوده است. حدود ۳ میلیون مورد معامله در سهام شستا انجام شده است. بازده هر سهم در جریان معاملات در سال مالی ۶۴ درصد بوده که در مقایسه با شاخص کل و بازار‌های موازی عدد قابل توجه و برتری است. سود تقسیمی شستا نیز افزایش پیدا کرده و از مجموع روز‌های معاملاتی سال ۲۲۷ روز موضوع معامله بازار را داشتیم و این فعالیت در خور بوده است. قیمت هر سهم بازار در ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ابتدای دوره مالی ۹۴.۸ ریال بوده و در انتهای سال مالی ۱۳۱ ریال بوده است. این عدد نشانگر ۶۴ درصدی روند پایه است. شستا در جریان سرمایه گذاری خود مفتخر است ۸۴ پروژه از قبیل ۳۶ پروژه ایجادی، ۱۸ پروزه نوسازی و ۳۰ پروژه توسعه‌ای در شرکت‌های وابسته دنبال می‌کند. این پروژه‌ها حدود ۱۰۵ همت جریان سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده و بیش از ۹۵ درصد این عدد را پروژه‌های ایجادی تشکیل می‌دهد. 

بازیان ادامه داد: یکی از اقدامات خوب شستا موضوع توجه به ارزش سرمایه و اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها بوده است. در دوره مالی قبل حدود ۱۶ همت سرمایه گذاری را در حوزه افزایش سرمایه داشتیم که در حال حاضر بیش از این شده است. ۱۷ پروژه خاتمه یافته داشتیم و ۱۰ پروژه مصوب جدید را در این دوره در جریان سرمایه گذاری داریم. افزایش سرمایه و اصلاح ساختار در ۱۴ شرکت بالغ بر ۱۶ همت انجام شده است. یکی از اقدامات تحولی موضوع ورود شرکت‌های تابعه به بازار بورس و فرابورس است که ۱۵ الی ۲۰ شرکت را در دستور کار داریم و بخش عمدده‌ای از آن شرکت‌ها امسال عرضه خواهند شد. عددی بالغ بر ۵۰ الی ۷۰ همت از نقدینگی موجود را به خود تخصیص می‌دهد. این یکی از ارکان اصلی اقتصاد در کیک اقتصادی شستاست. از این نظر شفافیت، مشارکت سرمایه‌های خرد و کلان و مردمی کردن اقتصاد شستا و اقتصاد کشور می‌تواند برای سایر بخش‌ها الهام بخش باشد. سود خالص ما ۵۴ درصد و سود پایه هر سهم ۵۶ درصد افزایشی بوده است. 

نکته مهم دربخش بازده دارایی ها:

وی افزود: بازده دارایی‌ها از ۱۰ به ۱۵ درصد رسیده و بازده حقوق مالکانه از ۱۱ به ۱۶ درصد ارتقا یافته است. ۱۸ شرکت در حال تصفیه را به مرحله نهایی انحلال رساندیم. جریان هم افزایی را با تفاهمنامه‌های همکاری، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی کشور و ... عقد قرارداد‌های خارجی و در نهایت هم اندیشی همه جانبه در عرصه ملی و فراملی انجام می‌دهیم. در رویکرد تحولی خود، اندیشکده شستا را تشکیل دادیم. از این جهت اندیشکده قبل از مدیریت و برنامه راهبردی در حوزه تاملات راهبردی به کمک شستا آمده تا ما را از روزمرگی فاصله و به آینده پژوهی و آینده انگاری دعوت کند که یک اتفاق ارزشمند است. 

وی ادامه داد: لازم است به این اشاره کنم که در برنامه‌های آتی در حوزه ساماندهی شرکت‌های مهمی را در راستای ورود به بازار سرمایه داریم و بازار را متحول می‌کند. شرکت نفت ستاره خلیج فارس که ۵۰ درصد بنزین کشور را تامین می‌کند، مجموعه‌های نظیر دارویی، پتروشیمی، سیمان و ... را وارد بازار سرمایه خواهیم کرد. سه هلدینگ ما در معرض ورود به بازار هستند. یکی از آن‌ها رایتل است که ۶ میلیون مشترک دارد. امیدوار هستیم با برنامه‌های تحولی و ورود به بازار سرمایه بتواند بخش عمده‌ای از سرمایه اش را عرضه کند. 

مدیرعامل شستا بیان کرد: درآمد‌های عملیاتی ما در سال‌های اخیر حدود ۶۰ درصد افزایش داشته، اما در سال مالی جدید بیش از ۹۹ درصد افزایش پیدا کرده است. این نسبت خوبی است که عمده سود را از درآمد‌های عملیاتی به دست آوردیم نه از سود فروش سهام. دردرآمد‌های عملیاتی در سال مالی جاری برخلاف سال‌های گذشته که ۶۰ درصد بود امسال به ۹۰ درصد رسیده است. در حوزه عملکردی شستا براساس بودجه تنظیمی خود بودجه مصوب تجمیعی هلدینگ‌های شستا نزدیک به ۳۰۰ همت درآمد عملیاتی تعریف کرده که باید حدود ۷۰ همت سود تلفیقی بسازد. این بودجه برای هلدینگ‌ها درآمدی حدود ۷۰ همت از سود سهام خواهد ساخت و ما هم می‌توانیم سود ۵۰ همتی را برای مجمع سال جاری پیش بینی کنیم. یعنی ۲.۵ برابر سال گذشته. در ۶ ماهه بودجه تجمیعی ما ۹۴ درصد محقق شده که در ۶ ماهه دوم بیش از این خواهد شد. این عدد نسبت به سال گذشته ۲۴.۵ درصد افزایش داشته است. به تعبیری ما ۴۸.۵ درصد بودجه را در ۶ ماه محقق کردیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به بازار سرمایه می‌آید
افزایش سرمایه "شستا" یکی از ضرورت هاست؛

پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به بازار سرمایه می‌آید

سود خالص ۶۹ همتی
مدیر عامل در مجمع خبر داد؛

سود خالص ۶۹ همتی "شستا" در سال گذشته

ارسال نظر
نظرات بینندگان
نصر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
سلام
شما استاد هستید واصلا کی جرات داره بگه آمارهای شما نادرست است ؟ ! فورا باید به دادگاه احضار و ثابت کنه و گرنه سروکارش به جرم تشویش اذهان عمومی با کرام المکاتبین است