بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
ادامه شرایط وخیم "رتاپ" در گزارش ۶ ماهه

تجارت الکترونیک پارسیان در سرازیری سودآوری

تجارت الکترونیک پارسیان در سرازیری سودآوری
کد خبر : ۲۷۵۱۹۴

بورس نیوز:

همانگونه که در هفته‌های گذشته در گزارشی مبسوط به چالش‌های صنعت پرداخت در سال جاری و سال‌های آتی پرداخته بودیم، صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی نشده شرکت‌های این حوزه نیز موید شرایط نگران کننده و کاهش چشمگیر سودآوری می‌باشد.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان نیز از این قاعده مستثنی نبود و با کاهش ۵۰ درصدی سود ناخالص و بیش از ۴۲ درصدی سودخالص در عملکرد ۶ ماهه نخست سال مالی ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شرایط ناامید کننده‌ای را برای سهامداران و سرمایه گذاران آتی این شرکت ترسیم نمود.

تجارت الکترونیک پارسیان در سرازیری سودآوری

بی شک هزینه‌های استهلاک دستگاه‌های پوز شرکت‌های پرداخت با توجه به نرخ زمان ۵ ساله استهلاک، یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های سربار شرکت‌های این حوزه محسوب می‌گردد و علی رغم عدم انتشار گزارش کامل ۶ ماهه، می‌توان بخش زیادی از افزایش چشمگیر بهای تمام شده این شرکت مربوط به افزایش هزینه‌های نیرو‌های انسانی و هزینه‌های سربار می‌باشد.
بر اساس گزارش عملکرد ۶ ماهه حسابرسی نشده منتشر شده شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، این شرکت افتی ۴۲ درصدی و بیش از ۶۱ میلیارد تومانی را در سود خالص خود به ثبت رسانده است.
بخش عمده افزایش درآمد‌های شرکت مربوط به افزایش درآمد‌های حاصل از فروش شارژ تلفن‌های همراه بوده است که با توجه به حاشیه سود در حدود ۳ درصدی این سرفصل از درآمدها، تاثیر قابل توجهی در سودآوری شرکت نداشته است.

تجارت الکترونیک پارسیان در سرازیری سودآوری

از نکات قابل توجه صورت‌های مالی منتشر شده این شرکت کاهش معنادار حاشیه سود ناخالص درآمد‌های عملیاتی این شرکت در مقایسه با ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ می‌باشد که این موضوع باعث افت معنادار سودخالص این شرکت گردیده است.
به نظر نمی‌رسد با ادامه این روند شاهد شناسایی سود خالصی بیش از ۲۰۰ تا ۲۳۰ ریال به ازای هر سهم در انتهای سال باشیم که این موضوع به معنای عدم جذابیت سرمایه گذاری در قیمت‌های کنونی سهام این شرکت می‌باشد و شاید با ادامه این روند شاهد کاهش معنادار قیمت هر سهم در بازار سرمایه نیز باشیم.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر