بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
صنعت خودروسازی از گاو شیرده بازار به زیان‌ده تغییر رویه داده است؛

شفاف‌شدن قیمت خودرو، تنها راه خروج از زیان

شفاف‌شدن قیمت خودرو، تنها راه خروج از زیان
مهمترین دغدغه شرکت‌ها و سهامداران بایستی متناسب نمودن قیمت خودرو نسبت به قیمت بازار باشد و تنها این مهم می‌تواند سبب خروج شرکت‌های خودرویی از زیان گردد.
کد خبر : ۲۷۵۵۵۳

شفاف‌شدن قیمت خودرو، تنها راه خروج از زیان

بورس نیوز:

ندا کریمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص نامه‌ای که ایران خودرو در رابطه با راه کار‌های خروج خود از ماده ۱۴۱ قانون تجارت منتشر کرده، عنوان کرد: صنعت خودرو وزنی کمتر از ۳ درصد بازار بورس را در اختیار دارد اما؛ به دلیل شهرت بالای نماد‌های اصلی آن به لحاظ رفتاری، تاثیر قابل توجهی بر بازار دارد و در بسیاری از دوره‌ها نماد موثر بازار بوده است.

زیان این صنعت در سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال و در نیمه اول سال جاری بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است. با این حال، قیمت‌گذاری دستوری، بهره‌وری پایین، تیراژ پایین و عدم صرفه مقیاس، سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد و تودلی و مازاد نیروی انسانی سبب گردیده تا صنعت خودروسازی از گاو شیرده دهه ۱۳۸۰ در بورس، به سهام‌هایی با زیان انباشته بالا روبرو شود. 

تجدید ارزیابی‌های سنگین از سوی خودروسازان

وی ادامه داد: خودروسازان تاکنون از حداکثر افزایش سرمایه از محل انباشته استفاده کرده و ارزش دارایی‌های خود را به‌روز کرده‌اند. اواخر سال ۱۳۹۴ و اواخر دهه ۱۳۹۰ دو تجدید ارزیابی سنگین انجام دادند. در حالی که تجدید ارزیابی با فاصله زمانی ۵ سال مشمول معافیت مالیاتی است اما؛ حدود ۳ سال از تجدید ارزیابی قبلی می‌گذرد و شرکت‌های خودرویی از جمله ایران‌خودرو برای اصلاح ساختار مالی خود و خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت در تلاش برای مجاز کردن معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی قبل از ۵ سال هستند. 

این موضوع در سطوح مختلف در حال پیگیری است و این اقدامات در کوتاه‌مدت و میان‌مدت سبب رقیق شدن سهام و بازده نسبتا مناسبی در سهام‌های گروه خودرویی خواهد شد اما؛ شرکت‌های خودرویی را از چرخه زیان خارج نمی‌سازد. در این راستا اصلاح ساختار مالی خودرویی‌ها با واگذاری سهام تودلی و فروش دارایی‌های مازاد میسر است. همچنین به دلیل محدودیت در تامین قطعات، تولید کاهش یافته و سبب عدم جذب مناسب هزینه سربار گردیده است. عدم تمرکز خودروسازان و گسترش فعالیت در بخش‌های مختلف، سبب کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌های سربار شده و اصلاح ساختار صرفاً با تمرکز ممکن است اما؛ مسئله اصلی خودروسازان، اختلاف شدید قیمت فروش با قیمت تمام‌شده است، به نحوی که عمده خودرو‌هایی تولیدی با زیان چند ۱۰ میلیون تومانی به فروش می‌رسند.

زیان خودروسازان به خریداران تحمیل می‌شود 

این کارشناس افزود: در مقابل، قیمت بازار تا دو برابر قیمت‌های درب کارخانه است و این زیان از جیب تولیدکننده و سهامداران به خریداران خودرو می‌رود. اصلاح قیمت خودرو‌ها سال‌ها است که تناسبی با تورم و افزایش هزینه‌های عوامل تولید نداشته و فرمول‌های تعیین‌شده از سوی شورای رقابت نه تنها وضعیت صنعت را بهبود نداده، بلکه تضعیف ساخته است. 

قیمت کارخانه خودرو در ایران حتی در مقایسه با خودرو‌های مشابه به لحاظ کیفیت در جهان، به شدت ارزان‌تر است. صنعت خودروسازی تلاش گسترده‌ای برای عرضه بخشی از خودرو‌ها در بورس کالا به منظور کشف واقعی قیمت کرده که خیلی سریع متوقف شد. بدین ترتیب مهمترین دغدغه شرکت‌ها و سهامداران بایستی متناسب نمودن قیمت خودرو نسبت به قیمت بازار باشد و تنها این مهم می‌تواند سبب خروج شرکت‌های خودرویی از زیان گردد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
قیمت‌گذاری دستوری، باعث زیان‌های وارده به خودروسازان
شورایی که نمی‌تواند نقش ناجی را بازی کند؛

قیمت‌گذاری دستوری، باعث زیان‌های وارده به خودروسازان

افزایش نرخ خودروسازان، نوش‌دارویی پس از مرگ سهراب
تغییر مثبتی در پشت صحنه افزایش نرخ محصولات رخ نخواهد داد؛

افزایش نرخ خودروسازان، نوش‌دارویی پس از مرگ سهراب

باتلاق زیان انباشته برای ۲ خودروساز کشور
ایران خودرو و سایپا در حال دست و پا زدن برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت؛

باتلاق زیان انباشته برای ۲ خودروساز کشور

بورس کالا راه حلی برای کشف قیمت واقعی
دستوری بودن قیمت‌ها، مانع بزرگ برای پیشرفت خودروسازان است؛

بورس کالا راه حلی برای کشف قیمت واقعی

ارسال نظر