بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
چهارشنبه‌های داغ: هرکه خربزه می‌خورد پای لرزش هم بنشیند؛

آیا خرید "سدبیر" در قیمت‌های ۷.۰۰۰ تومانی توجیه علمی دارد؟

آیا خرید
شاید برای شما هم سؤال باشد که حتی در روز‌هایی که روند بسیاری از سهام بازار سرمایه کشور به‌واسطه اخبار ناشی از جنگ نوار غزه، روندی منفی با ریزش‌های قیمتی محسوس بود، مبنای رشد هر روزه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران چیست؟ آیا پتانسیل‌های خاصی در سودآوری و یا حتی دارایی‌های با ارزشی، در مالکیت این شرکت وجود دارد که ارزش سهمی با سودی تنها ۲۲ تومانی به ازای هر سهم در سال مالی ۱۴۰۱ و ۸۶ تومان در ۶ ماهه نخست سال مالی ۱۴۰۲، به بیش از ۷.۰۰۰ تومان افزایش یافته است؟ آیا همچنان شاهد افزایش قیمت شرکت‌های فعال در بازار فرابورس، آن‌هم به‌واسطه سرمایه‌های اندک (تعداد سهامی محدود) هستیم؟
کد خبر : ۲۷۵۶۰۲

آیا خرید

بورس‌نیوز:

همان‌طور که اطلاع دارید در گزارش هفته گذشته چهارشنبه‌های داغ، به بررسی وضعیت عجیب شرکت رهشاد سپاهان و قیمت‌های فضایی هر سهم این شرکت پرداختیم. (بخوانید مقاله " نابغه‌های کمیته درج فرابورس، لطفاً آبروی بازار سرمایه کشور را نبرید ")
 
در این گزارش، با اشاره به ضعف نهاد‌های نظارتی و کمیته‌های تخصصی شرکت فرابورس در درج و اعطای مجوز معاملات شرکت‌های کاغذی، سؤالاتی در خصوص چرایی و چگونگی رشد‌های غیرمنطقی و حباب گونه سهام این شرکت‌ها مطرح کردیم.
 
علی‌رغم استقبال گسترده و واکنش‌های دلگرم‌کننده شما خوانندگان و مخاطبان رسانه بورس‌نیوز، بااین‌حال شرکت فرابورس با انتشار بیانیه‌ای، با چشم‌پوشی از ضعف‌های نظارتی موجود و عدم توجه به فهوای مطالب ارائه شده، این رسانه را با اتهاماتی عجیب خطاب قرار داد.
 
ضمن تشکر از تلاش‌های این دوستان در شرکت فرابورس، لازم به یادآوری است، صرف اشتباه رخ‌داده در انتخاب کلمه کمیته درج (زیر نظر معاونت پذیرش – شامل مدیرعامل فرابورس و دو عضو به انتخاب ایشان و تأیید هیئت‌مدیره فرابورس) به‌جای هیئت پذیرش در گزارش، نمی‌توان نافی محتوای ضعیف و فیلتر‌های سطحی دستورالعمل‌های پذیرش شرکت‌ها در بازار پایه و تحمیل ریسک‌های بالا به سرمایه‌گذاران عمدتاً آماتور در بازار سرمایه شد.
 
رسانه بورس‌نیوز به پشتوانه حمایت‌های چشمگیر خوانندگان گزارش چهارشنبه‌های داغ، همچنان پر قدرت به بررسی شرکت‌های درخواستی از سوی فعالین بازار سرمایه کشور خواهد پرداخت و انتقاد، شفافیت و توجه به حقوق سرمایه‌گذاران را، حق مسلم یک رسانه مستقل می‌داند.
 
در این راستا در هفته‌های گذشته درخواست‌هایی از شما خوانندگان محترم مبنی بر بررسی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان دریافت کردیم و تصمیم گرفتیم چهارشنبه‌های داغ این هفته را به بررسی این شرکت اختصاص دهیم.
 
شاید برای شما هم سؤال باشد که حتی در روز‌هایی که روند بسیاری از سهام بازار سرمایه کشور به‌واسطه اخبار ناشی از جنگ نوار غزه، روندی منفی با ریزش‌های قیمتی محسوس بود، مبنای رشد هر روزه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران چیست؟ 
 
آیا پتانسیل‌های خاصی در سودآوری و یا حتی دارایی‌های با ارزشی، در مالکیت این شرکت وجود دارد که ارزش سهمی با سودی تنها ۲۲ تومانی به ازای هر سهم در سال مالی ۱۴۰۱ و ۸۶ تومان در ۶ ماهه نخست سال مالی ۱۴۰۲، به بیش از ۷.۰۰۰ تومان افزایش یافته است؟
 
آیا همچنان شاهد افزایش قیمت شرکت‌های فعال در بازار فرابورس، آن‌هم به‌واسطه سرمایه‌های اندک (تعداد سهامی محدود) هستیم؟ آیا در شرایط رکود و یا حتی افت بازار سرمایه، مجدداً شاهد ورود سفته‌بازان و به‌اصطلاح پروژه شدن سهام شرکت‌های کوچک هستیم؟
 
آیا در ماه‌های آتی شاهد شناسایی زیان‌های سنگین توسط عده‌ای از سهام‌داران و سرمایه‌گذاران عمدتاً آماتور در نماد‌هایی نظیر حرهشا، سدبیر، حفارس و... خواهیم بود؟ مسئولیت زیان‌های شناسایی شده احتمالی سرمایه‌گذاران در این نماد‌ها با چه کسانی است؟ سرمایه‌گذاران یا ناظران بازار سرمایه؟

 

نگاهی به روند سودآوری شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان:

 

باتوجه‌به ماهیت سرمایه‌گذاری این شرکت، تنها محل درآمد‌ها و سودآوری این شرکت در طول سال، یا سود‌های دریافتی در مجامع شرکت‌های موجود در پرتفو است و یا سود و زیان ناشی از خریدوفروش سهام.
به روند سودآوری این شرکت در سال‌های اخیر نگاه کنید. به جز سال ۱۳۹۹ که مصادف با رشد چشمگیر قیمت سهام در بازار سرمایه کشور گردید، سود خالص این شرکت از ۲۴ میلیارد تومان در سال عبور نکرده است.
لازم به ذکر است بخش عمده‌ای از همین سود‌های شناسایی شده در سال ۱۳۹۹ نیز ناشی از فروش سهام بوده است و نه سود تقسیمی در مجامع شرکت‌ها

آیا خرید

همچنین باتوجه‌به سود بسیار پایین این شرکت در سال‌های گذشته، شاهد تقسیم سود‌های بسیار پایین در مجمع‌عمومی این شرکت (به‌عنوان‌مثال تقسیم تنها ۴ میلیارد تومان در انتهای سال مالی ۱۴۰۱) بوده ایم.
حالا شما بگویید آیا ارزش شرکتی با تنها ۶ میلیارد تومان سود خالص در سال ۱۴۰۱، می‌بایست ۱۶۰۰ میلیارد تومان باشد؟
بی‌تردید، طبق روال عادی سال‌های گذشته بازار، اولین چیزی که به ذهن خواننده خطور می‌کند، احتمال توجیه ارزش ۱.۶۰۰ میلیارد تومانی شرکت با ارزش دارایی هایش است.
سود و ارزش‌گذاری بر اساس سود خالص شرکت که نتوانست ارزش بالای این شرکت را توجیه نماید، بیاید از دارایی‌های شرکت برآوردی داشته باشیم تا اضافه ارزش در سهام این شرکت بیش‌ازپیش آشکار گردد.

 

آیا مجموع کل دارایی‌ها در حد ۱۶۰۰ میلیارد تومان ارزش بازار شرکت است؟

باتوجه‌به ماهیت سرمایه‌گذاری این شرکت، مجموعه دارایی‌های شرکت به پرتفوی بورسی و غیر بورسی و همچنین دارایی‌های ثابت مشهود نظیر زمین و ساختمان تقسیم می‌شود.

 

پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت:

پرتفوی بورسی:

بر اساس آخرین گزارش عملکرد ماهانه این شرکت در مهرماه، مجموع ارزش کل پرتفوی بورسی این شرکت در انتهای مهرماه حدود ۱۴۲ میلیارد تومان بوده است. (با توجه به شرایط بازار در دو هفته گذشته احتمالا این ارزش دچار کاهش نیز بوده است)

آیا خرید

پرتفوی غیر بورسی:

اما مهم‌ترین سهام پرتفوی غیر بورسی این شرکت و به‌نوعی بخش عمده ارزش پرتفوی غیر بورسی شرکت مربوط به ۱۰۰ درصد سهام شرکت‌های ابتکار پویای ایرانیان (با مجموع حدود ۲۳ میلیارد تومان کل ارزش سهام بورسی و غیر بورسی) و ۱۵ درصد سهام کارگزاری مبین سرمایه است.
 
به عبارتی کل ارزش پرتفوی غیر بورسی شرکت، به شرح جدول ذیل است:

آیا خرید

*اما در خصوص ارزش کارگزاری مبین سرمایه:

همان گونه که می‌دانید باتوجه‌به ماهیت نوسانی درآمد‌ها و سودآوری شرکت‌های کارگزاری در دوران رکود و رونق بازار سرمایه (البته یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت سازمان بورس باعرضه کارگزاری‌ها در بازار سرمایه نیز همین مورد بود)، نمی‌توان در خصوص ارزش‌گذاری کارگزاری‌ها از روش‌های سودآوری و یا دارایی‌ها، تحلیلی دقیق داشت.
 
به طور مثال در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ سود خالص این کارگزاری به ترتیب ۸۰ و ۱۱۲ میلیارد تومان بوده است و در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ شاهد اعلام سودی ۱۲۵ میلیارد تومانی از این شرکت بوده ایم (که با توجه به شرایط بازار این سود در ۶ ماهه دوم محقق نخواهد شد)
 
بااین‌وجود حتی با فرض خوش‌بینانه ارزش بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومانی کارگزاری مبین سرمایه هم نمی‌توان ارزش سهام "سدبیر" را از محل سهام کارگزاری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

دارایی‌های مشهود (زمین و ساختمان):

بنا بر اعلام تنها دارایی مشهود شرکت باتوجه‌به اعلام این شرکت در سامانه کدال، آپارتمانی ۵۰۰ متری در خیابان یوسف آباد است.

آیا خرید

با جستجوی ساده‌ای در سایت‌ها و جستجوی قیمت واحد‌های مشابه در یوسف‌آباد تهران، به نظر نمی‌رسد قیمت کل ساختمان شرکت، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ارزشی بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان داشته باشد.
به عبارتی کل ارزش دارایی‌های شرکت اعم از پرتفوی بورسی و غیر بورسی، سهم در کارگزاری و ساختمان این شرکت در بهترین حالت و بدون درنظرگرفتن احتمال کاهش قیمت سهام و یا درآمد‌های کارگزاری، در حال حاضر حدود 

آیا خرید

همان گونه که در جدول فوق نیز مشاهده می‌نمایید، دارایی‌های شرکت نیز نمی‌تواند ارزش بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومانی و قیمت بیش از ۷.۰۰۰ تومانی به ازای هر سهم را توجیه نماید.

 

۳۰۰ درصد رشد ارزش شرکت تنها با تغییر مدیریت!

یعنی بازار ما به چنان بلوغی رسیده است (همانند بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا که بخشی از ارزش آن‌ها با نیرو‌های انسانی سنجیده می‌شود) که تنها با یک تغییر ساده، شاهد رشد ۳۰۰ درصدی ارزش سهام شرکت‌ها باشیم؟
 
حق بدید که دیدن رشد ۳۰۰ درصدی ارزش یک شرکت سرمایه گذاری در ماه‌های اخیر، آنهم در حالی که اکثر نماد‌های بازار با کاهش قیمت مواجه بوده اند، مشکوک باشد.

 

ما نیز همچون شما امیدواریم که رشد قیمت عجیب سهام این شرکت در سال گذشته (عدم تغییر جدی در عملکرد و یا شاخص‌های سودآوری) به‌واسطه امید به آینده شرکت باشد و نه توانایی‌های مدیران در بالا و پایین کردن قیمت سهام شرکت متبوعشان.

 

نیاز به بازنگری جدی در الزامات و دستورالعمل‌های پذیرش فرابورس:

 

در گزارش چهارشنبه‌های داغ هفته گذشته نیز اشاره شد که همواره شرکت‌هایی با سرمایه‌های پایین (۱.۵ میلیارد تومانی یا ۲۵ میلیارد تومانی)، به عنوان اولین اهداف سفته بازان و رشد‌های حباب گونه است.
صرف‌نظر از ارزش بازار شرکت، سرمایه بالای شرکت و افزایش تعداد سهام و سهام شناور، نقش بازدارنده‌ای در نوسانات قیمتی شدید و فعالیت‌های سفته‌بازانه خواهد داشت.
 
باتوجه‌به فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری فارس و خوزستان در بازار اول فرابورس، اشاره به ۲ بند دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها در فرابورس، جالب توجه است:

 

۱- حداقل سرمایة ثبت شده شرکت ۵۰۰ میلیارد ریال باشد یا ارزش بازار سهام شرکت حداقل ۲۰۰۰ میلیارد ریال باشد. 

۲- ارزش بازار سهام شناور آزاد آن حداقل ۱۰۰۰ میلیارد ریال باشد و همچنین سهام شناور آزاد آن کمتر از ۵ درصد نباشد.

 

اولاً: شرکت سرمایه‌گذاری فارس و خوزستان با نماد سدبیر با آن که ارزش بازاری بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است، شرکتی با سرمایه‌ای ۲۵ میلیاردتومانی محسوب می‌گردد.
 
در شرایطی که قیمت برخی مدل‌های ماشین BMW و لندکروز در کشور به بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان هم رسیده، عجیب است که سرمایه شرکت و نمادی فعال نظیر "سدبیر" در تابلوی اصلی فرابورس تنها ۲۵ میلیارد تومان معادل یک دستگاه خودروی سواری باشد.
 
از آن بدتر الزامات سرمایه‌ای شرکت‌های بازار پایه است که به‌عنوان نمونه سرمایه شرکت ۴۵۰ میلیارد تومانی رهشاد سپاهان، معادل یک خودروی سواری چینی در حدود ۱.۵ میلیارد تومانی است.

بنابراین، لزوم بازبینی سرمایه‌ها و یا تصحیح جملاتی نظیر سرمایه‌ای ۵۰۰ میلیارد ریالی یا ارزش بازاری ۲۰۰۰ میلیارد ریالی بیش از پیش احساس می‌شود.
 
 
ثانیاً: باتوجه‌به تورم و بی‌ارزش شدن روزانه پول ملی، حداقل شناور ۵ درصدی سهام فعال در بازار سرمایه، اعطای مجوز سفته بازی و ورود فعالانه سوداگران به نماد‌های مختلف می‌باشد که به نظر می‌رسد این بند‌ها نیز نیاز به اصلاحی جدی دارد.
 
سخن آخر:
همان گونه که در تیتر گزارش نیز اشاره شد، خرید سهام شرکت‌ها بدون درنظرگرفتن و توجه به روش‌های ارزش‌گذاری علمی، بیشتر شبیه قدم‌زدن در کوهستانی است که هر لحظه باید در انتظار سقوط در پرتگاهی خطرناک باشید.
همیشه در رخداد‌هایی نظیر رشد حباب گونه سهام شرکت‌ها، اصلی‌ترین مقصر سرمایه‌گذاران هستند که با نگرشی نگران‌کننده در صدد دستیابی به سود‌های بادآورده و کوتاه‌مدت هستند و مقصران بعدی را می‌توان سفته‌بازان، لیدرها، افراد سودجو و ضعف‌های نظارتی دانست.

 

بنابراین، در رسانه بورس‌نیوز، توصیه اکید داریم که سرمایه‌گذاران محترم بازار سرمایه کشور به طور مدام به افزایش سطح علمی و تجربی خود بپردازند تا خدایی ناکرده دچار ازدست‌رفتن سرمایه‌هایشان نشوند.

 

بورس‌نیوز، رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران،  آمادگی درج پاسخ نهادهای ذکر شده در مطلب را دارد. 
پایان مطلب
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نابغه‌های کمیته درج فرابورس، لطفاً آبروی بازار سرمایه کشور را نبرید
چهارشنبه‌های داغ: فساد، فساد، فساد؛ چرا سهم "حرهشا" در بازار سرمایه معامله می‌شود؟

نابغه‌های کمیته درج فرابورس، لطفاً آبروی بازار سرمایه کشور را نبرید

به بهانه ارتقای بازار " آینده" در فرابورس؛

"بیابان" را به‌جای "بهشت" به مردم نفروشید!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
پاسخگوی ضرر کارگزاری به سهامداران
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
پیگیری کنید چرا کارگزاری اطمینان سهم 3 ماه است معاملات آنلاین را بر همه مشتریان بسته است و هر روز مدیر معاملات در قسمت پیام ها اعلام می کند تا اطلاع ثانوی قادر به انجام خرید و فروش در این کارگزاری نیستید و اگر قصد فروش دارید تغییر ناظر بزنید! اگر کارگزاری تخلف کرده یا غیر مجاز است فوری به عموم مردم اعلام کنید تا فردی فریب نخورد و ضرر مالی به سهامداران این کارگزاری وارد نشود.
باتشکر
عدم نظارت سازمان بورس بر تخلفات کارگزاری ها
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
عدم نظارت سازمان بورس بر کارگزاری های متخلف
پیگیری کنید چرا کارگزاری اطمینان سهم 3 ماه است معاملات آنلاین را بر همه مشتریان بسته است و هر روز مدیر معاملات در قسمت پیام ها اعلام می کند تا اطلاع ثانوی قادر به انجام خرید و فروش در این کارگزاری نیستید و اگر قصد فروش دارید تغییر ناظر بزنید! اگر کارگزاری تخلف کرده یا غیر مجاز است فوری به عموم مردم اعلام کنید تا فردی فریب نخورد و ضرر مالی به سهامداران این کارگزاری وارد نشود.
تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
خوب .ما بر پایه دزدی و پارتی بازی حکم رانی مکند و به این دسته افراد هم افتخار می‌کند کاش مملکت ماه یک صدم درصد قوانین کشور های دیگه داشت ولی اینها همه به هم وصل هستند کاریش نمیشه کرد باید بسوزیم بسازیم اگر حرف حقی بزنیم روز بعد خانواده از ما خبر ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
خوب .ما بر پایه دزدی و پارتی بازی حکم رانی مکند و به این دسته افراد هم افتخار می‌کند کاش مملکت ماه یک صدم درصد قوانین کشور های دیگه داشت ولی اینها همه به هم وصل هستند کاریش نمیشه کرد باید بسوزیم بسازیم اگر حرف حقی بزنیم روز بعد خانواده از ما خبر ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۲
خب چرا ما میگیم سهما را با ارزش دارایی و مستقلات نمیسنجند گوششان بدهکار نیست وقتی وملی البته شما الان میدیدم اشاره کردید با اون تیتر معروف کلاهی به گشادی کفش ملی ولی فرهنگی را جامی اندازند قیاس مع الفارق می کنند با مقایسه های فرای دانش به میدان دادن های اینچنیتی می پردازند و راهنمایی می شود استنباطشون جبهه گیریه وقتی استدلال می کنیم که ارزش استهلاک غلطه در همینجا کلی وقت صرف میشه تلاش میشه اونها جبهه میگیرند و ذهنش دنبال خاله زنک بازیه اینها خیلی بیشتر اعتبار بورس را لوس و چیپ کرده رسانه بورس نیوز گفته البته بارها و خواندیم مش‌ل سدبیر نیست فقط مشکل آن تفکراتی که راهنمایی و خون دل خوردن را حمل بر جدل میبینند این صحیح نیست ! دوستان ما هم دلمون میسوزه برای پیشرفت می گوییم این دیدگاه خیلی صدمه میزنه همینجام بارها گفته نمیدونم ما چرا دنبال فرهنگ تلافی هستیم و اینکه بعد اونکه او چه گفت بگردم کلام پیدا کنم بلاخره فاکتورهایی هست ما جهان سومیم کاملانم به حق افرادی جو گیر پرتوقع و پر ادعا و مجادله گر تا این هست کل بورس هیچ پیشرفتی نمیکنه فرهنگی که عقده و حسادتهای خودشو بروز میده تا گوشه کارو بگیره تا اشباع فرهنگی و شعوری بشه خودش ره صد ساله ست اینکه بجای گشتن اشکال دنبال رصد حریم مردمه خودش چه پیامی میده یعنی اوج تفکر دنبال تخلیه کمبوده این هنوز مهدکودکه تا کارشناس و داشمند هرکیا هرکسی کم هم نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۲
خب چرا ما میگیم سهما را با ارزش دارایی و مستقلات نمیسنجند گوششان بدهکار نیست وقتی وملی البته شما الان میدیدم اشاره کردید با اون تیتر معروف کلاهی به گشادی کفش ملی ولی فرهنگی را جامی اندازند قیاس مع الفارق می کنند با مقایسه های فرای دانش به میدان دادن های اینچنیتی می پردازند و راهنمایی می شود استنباطشون جبهه گیریه وقتی استدلال می کنیم که ارزش استهلاک غلطه در همینجا کلی وقت صرف میشه تلاش میشه اونها جبهه میگیرند و ذهنش دنبال خاله زنک بازیه اینها خیلی بیشتر اعتبار بورس را لوس و چیپ کرده رسانه بورس نیوز گفته البته بارها و خواندیم مش‌ل سدبیر نیست فقط مشکل آن تفکراتی که راهنمایی و خون دل خوردن را حمل بر جدل میبینند این صحیح نیست ! دوستان ما هم دلمون میسوزه برای پیشرفت می گوییم این دیدگاه خیلی صدمه میزنه همینجام بارها گفته نمیدونم ما چرا دنبال فرهنگ تلافی هستیم و اینکه بعد اونکه او چه گفت بگردم کلام پیدا کنم بلاخره فاکتورهایی هست ما جهان سومیم کاملانم به حق افرادی جو گیر پرتوقع و پر ادعا و مجادله گر تا این هست کل بورس هیچ پیشرفتی نمیکنه فرهنگی که عقده و حسادتهای خودشو بروز میده تا گوشه کارو بگیره تا اشباع فرهنگی و شعوری بشه خودش ره صد ساله ست اینکه بجای گشتن اشکال دنبال رصد حریم مردمه خودش چه پیامی میده یعنی اوج تفکر دنبال تخلیه کمبوده این هنوز مهدکودکه تا کارشناس و داشمند هرکیا هرکسی کم هم نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۲
خب چرا ما میگیم سهما را با ارزش دارایی و مستقلات نمیسنجند گوششان بدهکار نیست وقتی وملی البته شما الان میدیدم اشاره کردید با اون تیتر معروف کلاهی به گشادی کفش ملی ولی فرهنگی را جامی اندازند قیاس مع الفارق می کنند با مقایسه های فرای دانش به میدان دادن های اینچنیتی می پردازند و راهنمایی می شود استنباطشون جبهه گیریه وقتی استدلال می کنیم که ارزش استهلاک غلطه در همینجا کلی وقت صرف میشه تلاش میشه اونها جبهه میگیرند و ذهنش دنبال خاله زنک بازیه اینها خیلی بیشتر اعتبار بورس را لوس و چیپ کرده رسانه بورس نیوز گفته البته بارها و خواندیم مش‌ل سدبیر نیست فقط مشکل آن تفکراتی که راهنمایی و خون دل خوردن را حمل بر جدل میبینند این صحیح نیست ! دوستان ما هم دلمون میسوزه برای پیشرفت می گوییم این دیدگاه خیلی صدمه میزنه همینجام بارها گفته نمیدونم ما چرا دنبال فرهنگ تلافی هستیم و اینکه بعد اونکه او چه گفت بگردم کلام پیدا کنم بلاخره فاکتورهایی هست ما جهان سومیم کاملانم به حق افرادی جو گیر پرتوقع و پر ادعا و مجادله گر تا این هست کل بورس هیچ پیشرفتی نمیکنه فرهنگی که عقده و حسادتهای خودشو بروز میده تا گوشه کارو بگیره تا اشباع فرهنگی و شعوری بشه خودش ره صد ساله ست اینکه بجای گشتن اشکال دنبال رصد حریم مردمه خودش چه پیامی میده یعنی اوج تفکر دنبال تخلیه کمبوده این هنوز مهدکودکه تا کارشناس و داشمند هرکیا هرکسی کم هم نیست
عماد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۹
حالا یه سهمی هم بین سهامدارانش یه قطره انگشت بازده میده میبرید زیر ذره بین منطق و دانش و توصیه ها که البته بدیهیه ، اما سوالم از شما اینه که کجای اقتصاد این کشور با پایه و اساس بالا و پایین میشه که چهارتا سهامدار خرد یکم دلگرم می شود اون که تُن تُن آهن و فولاد در بورس کالا توزیع کرد شد ۹۷۰۰۰ میلیارد کسی جراتم نکرد چیزی بگه یا سهام با منطق و بنیان و اساس فولاد و شستا و شتران که اونقدر بزرگشون کردن دارن میترکن سرعت رشدشون شده مثل مورچه خیری به سهامدار رسونده چه قدر باید زخم بخوره این سهامدار حالا سوییچ کنه روی سهامی که قاعده و منطق دارن بازم یه عنقورت دیگه صد مدل هر کاری این بنده خداها کردن براشون دیوار بتنی کشیده شد حالا داره این بنده خدا و برخی دیگه یه رشدی میکنه به میلیونها توضیح و اما شماهم نمیگم غلط میگی ولی بقیه اقتصاد کشور جای امید گذاشته بگذار تورخدا همینه بی پایه و اساسه یه چند روز مثبت باشه نمیدونم چه آزاری به بقیه میرسونه چرا اونوقت که سال ۹۹ بود ما اومدیم سرمایه گذاری صنعتی کردیم! اگر قرار بود اینقدر بدهکار بشیم کارمند کارگزاری نمیدونه هنوز ۱۰بخش بر دو چند میشه زنگ میزنه عذرخواهی میکنه اشتباه کردم خواهشا به دل نگیرید بعد اونطرف میاد کارگاه گجت روح آزاری مردم میشه که زاویه دید و بغض داره باهاشون آقا تورخودا بگذار یه سهمی یه ده درصد حال بده به سهامدار هر پایه و بنیادی داره وقتی صدا به دلار و بازارهای سوداگرانه کالا و دیگری نمیرسه بذار اینم رشدشو کنه مگه ببخشید چیپس مزمز قاعده ای پشتشه که صد برابر میشه یا مجوز افزایش نرخ این داروهایی که هیچوقت در داروخانه هام نیست و تا یه آموکسیسیلین نسخه باید واسش باشه که اونم معلومه چرا!!! هزارتا بیمار سرطانی تلف میشن یا جنگ بیخ گوش همون لمپن داخل کارگزاریه اما انجز انجز میگه اینا قاعده و قانون پشتشه بیخیال توروخدا! چه قدر باید ملت غرررر هایی که یسری یه جا نتونستن مدیریتش کنند خود اصلاحی کنند مگه اونکه فونیکس میگیره اون قاعده مند بوده حالا چسنارم سدبیر و باقی بره بالا چه بهتر اتفاقا ، بی هیچ عنوان قصد پاسخ بشما نیست شما مسئولیتت را می نویسی و راهنمایی میکنی قصد این درده که باید توی سر اون تنگ نظرهای پرعقده بخوره! بجای اینکه شستا رو برسونه به سقف ۲۴۰۰ افزایش تجدیدی میده یا فولاد داره میترکه هیچ دلیلی بنظرم نمیتونه چرایی رشد ارزش سهمو تعیین کنه اصلا ماهیت سهم رشد ارزششه نه مارکتش کار ما مانند همه مسایل چپندرقیچی و زمین درهواست ، آقا مکانیزم باید مکانیزم اتفاقا عرضه و تقاضا باشه حتی برای چرخ فرغون سازی نراق نه تقسیم اوراق افزایش یافته متناقض با صورتها و سودها که مثل لاکپشت حرکت کنه ، اینا بخاطر اینه اون اصلیه الکی گنده شده قیمتش حرکت نمیکنه ، متوسط سرمایه گذاری بلند مدت شده بجای پنج سال دویست سال!!!!! بعد تقاضا عوض میشه تغییر میکنه سوییچ میشه خب مسوئلین اتفاق باید بگذارند بشه نباید با قیود و مدارک جلوی اون اندک سیستم عرضه و تقاضا رو بگیرن اشتباهه محض بوده دیگه ادامه ش ندن!!!! تا کی فولاد که هیچ خودرو و خساپاهم بدخت کردی رفت بانکا هم چند سال هی یه پله بالا شش پله پایین بشه بورس داره با dc شوک و تنفس مصنوعی حرکت میکنه گیر به آب باریکه ها ندید لطفا همونهایی که هزار جور امید بود از قاعده خارج شده خاور خبهمن دی .... سرمایه گذار باید حق انتخاب داشته باشه با اطمینان هر سرمایه گذاری و ورودی میخاد درسهم کنه انجام بده و ریسک و ریوارد متزلزل نشه بگن مشکل تو بود!!! هیچ جای علی رغم اینکه هر چی افتضاح ببار میاد میگن در جاهای دیگه همینه اینطور نیست با عرض پوزش
عماد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۹
خواهشا اینا رو خوندید منعکس کنید ، نمونه یکی روغن نباتی ناب مگه دلیل رشد سهم فقط اونه که وجهه منفی داره ، تا صد تومن بالا رفت اونم کسی جلوگیری نکرد الان داره ۱۰۰ برابر افزایش سرمایه میده که سهامدارانشو راغب کنه ضمن اینکه چرا نباید از ارزش اسمی سهمی برای پلان های آتی یک شرکت استفاده کرد ، طرف مدعی خبرنگار بورسه خوب این بکنار بدتر مدعی کارشناسه بعد با ۴۷۰۰۰ مخاطب شبکه اجتماعی میگه چه قدر نقدینگی خوبی وارد بازار شد ۶۰۰۰ میلیارد!!!!! چند دهم درآمد همون فولاد میشه!!! باید گریه کرد بحال بازار سرمایه ای که شعارش افزایش سرمایه برای حمایت از سهامداره ولی نگاهم بهش نمیشه سرجمع یه یک ماهه منتهی فولاد شپنا شبندر حتی شفن نقدینه داخلش نمیاد بعد خبرنگار بورس ما مثلا در کنالش امیدوار بشه اونهمه افزایش سرمایه بعد نزدیک شش ماه ۶۰۰۰ میلیارد که اونم فیکس حقوقی و صندوق را کم کنیم میشه دوهزار میلیارد سه هزار میلیارد نهایت فرضا تقاضا ساخته!!! قطعا این دید این استراتژی این نحوه مدیریت معیوبه سهام اصلی کل کشور نمادهای بنیادین حتی خاورمیانه آنقدر الکی بزرگ شدن شده ببخشید بچه سرراهی هرکسی میاد یه پولی میگذاره داخلش پس فردا بر میداره به وال... اون غناب شرف داره لااقل قاعده ش حفظ یه عیار و مقطعیه برای خودش یک احتمالش می تونه رشد کاذب باشه تازه اونم برابر افزایش سرمایه ای که تبعاتش افزایش نقدینگیه بورسه قرار داره یک هزارم میشه ! خواهشا بک کارشناسی عمقی ببینه بخونه عمق فاجعه رو از شهریور امثال چه قدر مارکت کل بورسی که اینقدر دعوت به تجدید ارزیابی که قطعا فرورفتن در اعماق و کمای مطلقه کم شده چند برابر اون ۶۰۰۰ میلیاردی که دوست کارشناس ما در تلگرام میگه ارزش کل بازار نازل شده بعد بورس چه قدر میخاد نقدینگی از صندوق توسعه تزریق کنه آیا بورس کشور ما باید با تزریق پول نقد محرک بشه خب اگه قرار به محرک باشه باید میشد بارها سیاست حمایت صندوق بارها بازارگردانی سبدگردانی طرح شده بارها شکلات آبنبات افزایش سرمایه توزیع شده هر روز هم کند تر کرده روند طبیعی بازار رو حداقل خواهشا یه فکری بشه این روتین ها پاسخگوی شاکله این بازار این مارکت تجاری بین المللی و ارزی نیست نمیشه تحریما این باشه مارکت ما اندازه اندونزی ایالات متحده افزایش سرمایه مارکت کلی بده!!! نمیشه دوستان خارج می روند زیست بوم بازار اونجا را مطابقت ندهند با ایران ما با این‌شرایط سیاسی ممنون. اتفاقا باید امثال غناب و... را تشویق کرد دارند که در مسیری که فولاد و وخارزم و... سکته ناقص زدن و افزایش سرمایه مرده دادن نرفته شاید بالا رشد کرد غیر معقول اما معقول این بود وخارزم جایی ارزش مارکتش با اون شرایط تورمی که بالاهم مقایسه ای داشتید سال ۴۰۰ به ۴۰۰۰ تومن میرسید بعد افزایش سرمایه میداد و امثال آنها تا مارکتهای کوچک تر هم بقول مثال بالا داخل ابعاد بیان اونوقت توضیحات محترم کاملا قابل پیاده سازی و در ذهنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
ناظر این جور مواقه خوابه
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
تا زمانیکه شرکت های بزرگ ورشکسته و مشمول ماده 141 قانون تجارت همچون گروه های خودرویی و بانکی و... بعنوان لیدر بازار بورس یکه تازی میکنند!! و بدتر اینکه خریداران از سرو کول هم بالا میرن تا سود کسب کنند! به نظرم از شرکت های اینچنینی که توسط برخی از افراد بصورت پروژه ای افزایش قیمت دارند و با حجم بالا معامله میشوند بیشتر از این انتظاری نیست. هر چه بگندد نمکش میزنند ... وای به روزی که بگندد نمک!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
چند وقت قبل یک گزارش در مورد وضعیت بانک آینده نوشتید که عملا به بایگانی رفت و فقط جو اضطراب بر مشتریان این بانک حاکم شد. اکنون که سدبیر دارای روند معاملات مثبت است و مردم عادی نیز از این قبل سود اندکی دریافت می کنند می خواهید این آب باریک را هم به روی مردم ببندید؟
احمدشریفی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
همیشه همراهتان هستیم والبته پشتیبان خسته نباشین