بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
به گزارش بورس نیوز؛

۲۰ اشتباه رایج سرمایه گذاری

۲۰ اشتباه رایج سرمایه گذاری
براساس گزارش موسسه CFA، در قالب یک نمودار، ۲۰ اشتباه رایج سرمایه گذاری را نشان ترسیم گردیده است که باید نسبت به آن‌ها جوانب احتیاط را رعایت کرد . این خطا‌ها از اتخاذ تصمیمات احساسی تا هزینه‌های سنگین را شامل می‌شود که به مهمترین آن‌ها در ادامه اشاره خواهد شد.
کد خبر : ۲۷۵۹۷۸

به گزارش بورس نیوز به نقل از visualcapitalist؛در این گزارش به ۲۰ مورد از مهمترین خطا هایی که سرمایه گذاران مرتکب می‌شوند پرداخته ایم که در ادامه علاوه بر ذکر و شرح آنها با مثال به آنها پرداخته شده است. در ابتدای امر لازم به ذکر است که بیان کنیم که هیچکس از اشتباه مصون نیست، از جمله بهترین سرمایه گذاران جهان. این اشتباهات خوشبختانه می‌توانند درس‌های ارزشمندی در طول زمان به همراه داشته و به سرمایه گذاران فرصتی برای کسب بینش بهتر درباره سرمایه گذاری و ساخت پرتفوی انعطاف پذیرتر بدهند.

۲۰ اشتباه رایج سرمایه گذاری


۱. انتظارات بیش از حد:سرمایه گذاران باید بازه منطقی از سرمایه گذاری خود داشته باشند و بدون واکنش احساسی، دیدگاه بلندمدت داشته باشند. 

۲. نداشتن اهداف سرمایه گذاری: اغلب سرمایه گذاران به جای اهداف بلندمدت سرمایه گذاری، روی بازده‌های کوتاه مدت تمرکز میکنند.

۳. عدم تنوع: زمانی که پرتفوی شما از تنوع خوبی برخوردار باشد، تاثیر شدید یک سهام بر ارزش پرتفوی شما به مراتب کمتر می‌شود. به عنوان مثال، عدم تنوع مناسب می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. نگه داشتن یک موقعیت متمرکز می‌تواند به شدت بر ارزش پورتفوی شما در زمان نوسان قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

۴. تمرکز بر سرمایه گذاری کوتاه مدت: علی رغم راحت‌تر بودن سرمایه گذاری کوتاه مدت، اما این کار می‌تواند باعث شود سرمایه گذاران بر استراتژی خود پایبند نباشند و تصمیمات نادرست و با بی دقتی را اتخاذ کنند.

۵. خرید در قیمت بالا و فروش در قیمت پایین: این رفتار که سرمایه‌گذار به دنبال نوسانات بازار عمل کند باعث عدم عملکرد درست و اصولی سرمایه‌گذاری آن‌ها خواهد شد. 

۶. معاملات بیش از حد: به نقل از (The Journal of Finance)؛ فعال‌ترین معامله گران (traders) به طور متوسط سالانه ۶.۵ درصد بازار سهام آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از آنجایی که هر معامله می‌تواند کارمزد‌ها را افزایش دهد، این می‌تواند بر عملکرد کلی سبد شما تأثیر بگذارد

۷. پرداخت بیش از حد هزینه ها: هزینه‌ها می‌توانند به طور معناداری بر عملکرد کلی سرمایه گذاری شما، به خصوص در بلندمدت تاثیر بگذارند.

۸. توجه بیش از حد بر مالیات ها: اینکه تنها بر اساس پیامد‌های مالیاتی اقدام به تصمیم گیری کنیم زیان بار خواهد بود.

۹. عدم بازبینی منظم سرمایه گذاری ها: در کنار دعوت به سرمایه گذاری بلند مدت باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که پورتفوی خود را به صورت فصلی یا سالانه بررسی کرده تا مطمئن شویم نیاز به تعادل مجدد وجود دارد یا خیر. مهم است که سرمایه گذاری‌های خود را به طور منظم با تغییر شرایط بازار، با در نظر گرفتن کارمزد‌ها و تورم، نظارت کنید. این به شما اطلاع می‌دهد که آیا سرمایه‌گذاری‌هایتان در مسیر درستی قرار دارند، یا اینکه باید بر اساس شرایط شخصی تغییر کرده یا عوامل دیگر آن را تنظیم کنید.

۱۰. ریسک سوتفاهم (برداشت نادرست): ریسک بیش از حد می‌تواند شما را از منطقه امن خارج کند، اما همچنین میتواند منجر به بازده کم‌تر شود که با اهداف مالی شما همخوانی نداشته و باید تعادل مناسب برای موقعیت شخصی خود را تشخیص دهید. 

۱۱. عدم آگاهی نسبت به عملکرد شخصی: در واقفع بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به عملکرد سرمایه‌گذاری خود را اطلاع ندارند. اگر اهداف سرمایه گذاری خود را باتوجه به هزینه‌ها و تورم دنبال کنید به بازده سرمایه خود دست خواهید یافت. 

۱۲. رسانه‌ها و واکنش نسبت به آنها: اخبار منفی در کوتاه مدت می‌توانند باعث ایجاد ترس و نوسانات در بازار شوند، اما به یاد داشته باشید که تمرکز شما بلندمدت است.

۱۳. عدم در نظر گرفتن تورم: زمانی که حرف از سرمایه گذاری بلمندمدت در میان است باید نسبت هب تورم نیز توجه لازم را در نظر داشته باشیم. برای مثال، از منظر تاریخی تورم سالانه به طور متوسط ۴ درصد می‌باشد و این به این معناست که ارزش ۱۰۰ دلار در تورم سالانه ۴ درصد پس از ۱ سال ۹۶ دلار و پس از ۲۰ سال ۴۴ دلار ارزش خواهد داشت. خوشبختانه این ریسک مشمول حال بازار سرمایه ما نمی‌باشد. 

۱۴. تلاش برای زمانبندی درست (TTM) یا (Time To Market): زمان‌بندی بازار بسیار دشوار است. ماندن در بازار می‌تواند بازدهی‌های بسیار بالاتری نسبت به تلاش برای زمان‌بندی کامل بازار ایجاد کند. 

(به این معنی است که پیش‌بینی اینکه بازار در آینده به چه سمتی حرکت خواهد کرد بسیار دشوار است و تلاش برای انجام این کار اغلب منجر به تصمیمات سرمایه‌گذاری بد می‌شود. در واقع، هیچ کس نمی‌تواند به طور کامل زمان‌بندی بازار را پیش‌بینی کند. حتی تحلیلگران مالی و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نیز گاهی اوقات اشتباه می‌کنند. بنابراین، تلاش برای زمان‌بندی بازار معمولاً منجر به عملکرد ضعیف‌تر سرمایه‌گذاری می‌شود. از سوی دیگر، ماندن در بازار برای مدت طولانی معمولاً منجر به بازدهی‌های بالاتری می‌شود. این به این دلیل است که بازار سهام در طول تاریخ به طور کلی روند صعودی داشته است. بنابراین، سرمایه‌گذارانی که در بازار باقی می‌مانند، می‌توانند از این رشد بهره‌مند شوند)

۱۵. سهل انگاری: در این مورد توصیه می‌شود با توجه کافی نسبت به اعتبار مشاور مالی اقدام کرده و با استفاده از وب‌سایت‌هایی همچون (BrokerCheck) از میزان سوابق و شکایات مشاوران مالی کسب اطلاع کنید. 

۱۶. همکاری با مشاوران نادرست: در سرمایه گذاری‌های خود به همان میزان که زمان برای یافتن مشاوری شایسته صرف می‌کنید؛ در نهایت به بهره‌وری بیشتر و سودآوری بیشتر منجر دست خواهید یافت. توصیه می‌شود مشاور خود را با دقت انتخاب کنید تا از همسو بودن اهداف خود اطمینان حاصل کنید.

۱۷. سرمایه گذاری از روی احساسات: هرچند این گفته چالش برانگیز می‌باشد، اما باید سعی بر آن داشت تا در طول نوسانات بازار، بر اساس منطق و استدلال اقدام به معامله کرده و از برخورد هیجانی پرهیز کنیم. 

۱۸. استراتژی سرمایه گذاری مبنی بر بازدهی (Chasing Yield): سرمایه گذاری‌های با بازده بالا اغلب بیش‌ترین ریسک را دارند. قبل از سرمایه گذاری در این نوع دارایی ها، مشخصات ریسک خود را به دقت ارزیابی کنید.

(Chasing Yield می‌تواند یک استراتژی خطرناک باشد، زیرا سرمایه‌گذاران ممکن است در تلاش برای دستیابی به بازدهی‌های بالاتر، ریسک‌های بیشتری را بپذیرند. به عنوان مثال، سرمایه‌گذارانی که به دنبال بازدهی بالاتر از اوراق قرضه دولتی هستند، ممکن است به سمت اوراق قرضه شرکتی با درجه اعتباری پایین‌تر حرکت کنند. این اوراق قرضه معمولاً بازدهی بالاتری نسبت به اوراق قرضه دولتی دارند، اما همچنین ریسک بالاتری دارند)

۱۹. غفلت آغاز: این نکته را با بیان مثالی بیان میکینم؛ دو نفر را در نظر بگیرید که ماهانه ۲۰۰ دلار سرمایه گذاری می‌کنند با فرض نرخ بازده سالانه ۷ درصد تا سن ۶۵ سالگی. اگر یک نفر در سن ۲۵ سالگی شروع به سرمایه‌گذاری کند، موجودی نهایی آن‌ها ۵۲۰ دلار خواهد بود، اگر نفر دیگر در سن ۳۵ سالگی شروع به کار کند، در مجموع حدود ۲۴۵ دلار خواهد بود.

۲۰. کنترل نکردن آنچه می‌توانید: علی‌رغم اینکه هیچ کس نمی‌تواند بازار را کاملا پیش بینی کند، سرمایه گذاران می‌توانند سهم‌های کوچک را در طول زمان کنترل کنند که می‌تواند نتایج قدرتمندی و اثربخشی را در پی داشته باشد.

با در نظر گرفتن این عوامل، سرمایه گذاران می‌توانند از تمرکز بر نوسانات کوتاه مدت بازار اجتناب کنند و با توجه به آنچه تحت کنترل آنهاست، با انجام سرمایه گذاری‌های کوچک در طولانی مدت می‌تواند تاثیرات قدرتمندی داشته باشد و پتانسیل جمع آوری ثروت قابل توجه تنها با سرمایه گذاری مداوم در طول زمان را داشته باشد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر