بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
سهم صنایع مختلف در تولید ناخالص داخلی آمریکا در ۲۰۲۳
اقتصاد آمریکا مانند یک ماشین غول‌پیکر است که توسط صنایع مختلف هدایت می‌شود و هرکدام از این صنایع مانندِ چرخ دنده‌ای در این ماشین عظیم عمل می‌کنند. تفکیک صنایع در تولید ناخالص داخلی به ما کمک می‌کند تا بینش بهتری به ازدحام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی داشته باشیم.
کد خبر : ۲۷۶۳۷۵

به گزارش بورس نیوز به نقل از visualcapitalist؛ اقتصاد آمریکا مانند یک ماشین غول‌پیکر است که توسط صنایع مختلف هدایت می‌شود و هرکدام از این صنایع مانندِ چرخ دنده‌ای در این ماشین عظیم عمل می‌کنند. تفکیک صنایع در تولید ناخالص داخلی به ما کمک می‌کند تا بینش بهتری به ازدحام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی داشته باشیم.
در طرح اینفوگرافیک زیر که از داده‌های دفتر تحلیل اقتصادی استخراج‌شده است؛ این تقسیم‌بندی سهم صنایع را به تصویر کشیده است و بیان‌گر این موضوع است که چه مقدار از ارزش‌افزوده هر صنعت در ماهیت کلی اقتصاد ایالات‌متحده استفاده می‌شود. 

سهم صنایع مختلف در تولید ناخالص داخلی آمریکا در ۲۰۲۳

۱۰ صنعت برتر ایالات‌متحده بر اساس تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی سالانه ایالات‌متحده به ۲۶.۵ تریلیون دلار در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ رسیده است که از این میزان، ۸۸ درصد، معادل ۲۳.۵ تریلیون دلار از صنایع خصوصی تأمین‌شده است و ۳ تریلیون دلار باقی‌مانده هزینه‌های دولت در سطوح فدرال، ایالتی و محلی است. 
در لیست زیر بزرگ‌ترین صنایع خصوصی، بر اساس سهم اقتصادی آن‌ها در ایالات‌متحده ترسیم‌شده است. 

سهم صنایع مختلف در تولید ناخالص داخلی آمریکا در ۲۰۲۳

با توجه به تصویر فوق درمی‌یابیم که مانند بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته دیگر، اقتصاد ایالات‌متحده عمدتاً مبتنی بر ارائه خدمات است. صنایع مبتنی بر خدمات، ازجمله خدمات حرفه‌ای و تجاری، املاک و مستغلات، امور مالی و مراقبت‌های بهداشتی، بخش عمده (۷۰ درصد) تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهند. در مقابل، صنایع تولیدکننده کالا مانند کشاورزی، تولیدی، معدنی و ساختمانی نقش کمتری دراین‌بین دارند. 

در صدر این لیست (خدمات حرفه‌ای و تجاری) با ۳.۵ تریلیون دلار ارزش‌افزوده قرارگرفته است که ۱۸ درصد از کل این سهم را به خود اختصاص داده است. صنعت خدمات حرفه‌ای و تجاری شامل مؤسساتی است که خدمات حقوقی، مشاوره، طراحی، اداری و سایر خدمات را ارائه می‌دهند. 
در مقام دوم صنعت املاک، مستغلات و اجاره قرارگرفته است که به ارزش ۳.۳ تریلیون دلار بخشی جدایی‌ناپذیر از اقتصاد ایالات‌متحده به شمار می‌رود. 
به دلیل سیاست‌های برون‌سپاری و عواملی دیگر، سهم صنعت تولید از تولید ناخالص داخلی برای دهه‌ها در حال کاهش بوده است، اما هنوز بخش قابل‌توجهی از اقتصاد باقی‌مانده است. تولید کالا‌های بادوام (فلزات، ماشین‌آلات، رایانه‌ها) ۱.۶ تریلیون دلار ارزش‌افزوده در کنار کالا‌های غیرقابل‌دوام (مواد غذایی، نفت، مواد شیمیایی) ۱.۳ تریلیون دلار را شامل می‌شود.

سهم دولت در تولید ناخالص داخلی


درست مانند صنایع خصوصی، ارزش‌افزوده دولت به تولید ناخالص داخلی شامل غرامت کارمندان، مالیات‌های جمع‌آوری‌شده (یارانه‌های کم‌تر)، و مازاد عملیاتی ناخالص است.

سهم صنایع مختلف در تولید ناخالص داخلی آمریکا در ۲۰۲۳

بخش عمده ارزش‌افزوده از محل مخارج دولتی و محلی که عمدتاً بر بخش‌های آموزش و رفاه عمومی متمرکزشده است؛ تشکیل می‌شود. سهم دولت در تولید ناخالص داخلی تقریباً ۹۴۸ میلیارد دلار است که ۵۲ درصد آن مربوط به دفاع ملی است.

سریع‌ترین صنایع در حال رشد ۲۰۲۲-۲۰۲۳


پیش‌بینی می‌شود در ۱۰ سال آینده، صنایع تولیدکننده خدمات سریع‌ترین رشد را در تولید داشته باشند. در جدول زیر پنج صنعت که سریع‌ترین رشد را در ایالات‌متحده از ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ ازنظر کل تولید نشان می‌دهد، ترسیم‌شده است که بر اساس داده‌های اداره آمار کار ایالات‌متحده است. 

سهم صنایع مختلف در تولید ناخالص داخلی آمریکا در ۲۰۲۳

از پنج صنعت بارشد سریع، ۳ صنعت در حوزه اطلاعات و فناوری است که این موضوع بر نقش رو به رشد فناوری و زیرساخت دیجیتال تأکید دارد. به‌طورکلی، توسعه این صنایع نشان می‌دهد که ایالات‌متحده به حرکت خود به سمت اقتصاد خدمات محور ادامه خواهد داد. اما امروزه، توجه به این نکته نیز ضروری است که چگونه صنایع تولیدکننده خدمات و کالا به‌طور فزاینده‌ای به یکدیگر گره‌خورده‌اند. به‌عنوان‌مثال، در حال حاضر برای شرکت‌های فناوری تولید دستگاه‌ها و برای تولیدکنندگان استفاده از نرم‌افزار در عملیات خود رایج است.

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
بورس نیوز انس طلارا داری به نزر بالای دوهزار وصد وپنجاه به رود واما شاید سال دیگر دوهزار وپانصددلار راهم ببیند احتمال قوی ونفت هم باید منتزر زیر پنجاه دلار بود وقایع اینرا میگوید عصر نفت دارد تمام میشود