بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
پاشنه آشیل تولید و اقتصاد کشور، پرداخت سود نزدیک به ۳۰ درصدی نظام بانکی است؛

اعتماد، حلقه مفقوده بین بازار و اقتصاد

اعتماد، حلقه مفقوده بین بازار و اقتصاد
حلقه مفقوده اقتصاد و بازار سرمایه، بازگردان اعتماد و رفع شرایط بی ثباتی و عدم اطمینان است.
کد خبر : ۲۷۶۵۳۱

بورس نیوز:

آرش شهریاری کارشناس بازار در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با اقداماتی که می‌تواند شرایط بازار را بهبود ببخشد این‌چنین گفت: بدون تردید یکی از نشانه‌های بارز بهبود وضعیت بازار سرمایه از نگاه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، بهبود شاخص ارزش معاملات است. با تثبیت و تقویت ارزش معاملات حوالی ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان و رسیدن به اعداد بالاتر، می‌توان به ادامه‌دار بودن روند مثبت بازار سرمایه در هفته‌های آتی امیدوار بود.

 این کارشناس بازار در خصوص برگرداندن اعتماد از دست رفته سهامداران بازار سرمایه این‌گونه عنوان کرد: اگر چه در طول ۲ هفته اخیر با بالا رفتن ارزش معاملات به حوالی ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان و ورود قابل تأمل نقدینگی به بازار سرمایه، به نظر کمی از فضای پر ابهام گذشته فاصله گرفته ایم اما؛ مشخصاً می‌دانیم حلقه مفقوده اقتصاد و بازار سرمایه، بازگردان اعتماد و رفع شرایط بی ثباتی و عدم اطمینان است.

وی ادامه داد: در شرایطی که سرمایه گذار هیچ گونه چشم انداز روشن برای فعالیت در بازار سرمایه نمی‌بیند و سیاست گذار با اتخاذ تصمیمات قریب الوقوع و خلق‌الساعه، اصل ثبات و قابل پیش بینی پذیری اقتصاد را نادیده می‌گیرد، اوضاع همان می‌شود که در بازار در چند ماه گذشته مشاهده کرده‌ایم.

  • به نظر سازمان بورس و اوراق بهادار و نهاد‌های تصمیم‌گیر با مرتفع کردن موارد زیر، کمک قابل توجهی در میان مدت جهت بهبود وضعیت داشته باشند: 
  • شفاف کردن معاملات الگوریتمی و مشخص شدن دقیق سفارش‌های الگوریتمی چه در سمت تقاضا و چه سمت عرضه 
  • شفاف کردن نقش و عملکرد صندوق‌های بازارگردانی (مشخص شدن سفارش‌های عرضه و تقاضای اشخاص حقیقی از صندوق‌های بازارگردانی و سایر نهادها)
  • تفکیک منطقی وزن سهام شاخص ساز در نشان دادن وضعیت شاخص کل به عنوان یک نماگر قابل اتکا (عدم دستکاری بارز در تابلوی معاملات سهام شاخص ساز) 
  • رعایت اصول حاکمیت شرکتی و به رسمیت شناختن آن

جلوگیری از گسترش بی ضابطه صندوق‌های سرمایه گذاری مختلف با عناوین متفاوت شهریاری در رابطه تأثیری که ثبات نرخ ارز بر بازار می‌گذارد عنوان کرد: کماکان سیاست غالب بانک مرکزی، تأکید بر سیاست‌های مالی انقباظی است. رکود حاکم بر همه بازار‌های مالی از دلار و ارز گرفته تا خودرو، مسکن و حتی بازار سرمایه، مؤید این نکته است که با جذاب کردن سودسپرده و پرداخت سود موهوم حدود ۳۰ درصدی، جذابیت از فعالیت در بازار‌های دیگر گرفته شده و با کوچ پول‌ها به سمت اوراق و پرداخت هزینه‌های جاری دولت، موقتاً مشکلات برطرف گردد.

همگی می‌دانیم که با این کسری بودجه سنگین و شرایط این روز‌های اقتصاد، در بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید. در کدام اقتصاد و بر اساس کدام منطق اقتصادی، با پرداخت سود بالای بانکی در این سطح، انگیزه و توانی برای تولید کننده باقی خواهد ماند که بتواند، تولید را زنده نگاه دارد.

وی ادامه داد: اگرچه با این سطح تورم، سیاست‌گذار و بانک مرکزی، راهی جز بالا بردن جذابیت سود بین بانکی نداشته است اما؛ با ثابت شدن تدریجی وضعیت اقتصادی، می‌تواند با کاهش مستمر سطح سود بین بانکی به‌صورت ماهانه و حدود نیم درصدی نیز در جهت رفع رکود قدم بردارد و مشابه آنچه که در سال‌های بین ۹۲ تا ۹۶ شاهد بوده‌ایم، سود بین بانکی به سمت دالان حدود زیر ۱۲ درصد و به‌صورت پایدار حرکت کند. 

این مشکل ساختار اقتصاد کشور یعنی تورم فزاینده حل و فصل گردد اما؛ همگی می‌د‌انیم که با اصرار سیاست گذار حوزه اقتصادی مبنی بر اختراع دوباره چرخ همچون بقیه سیاست گذاری‌ها، در بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید و بدون تردید، کماکان پاشنه آشیل تولید و اقتصاد کشور، پرداخت سود موهوم حدود ۳۰ درصدی نظام بانکی است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تضعیف انگیزه تولید در بخش خصوصی صنعت، حاصل مداخله‌های دولت
مهم‌ترین دلیل عدم تمایل ورود پول به بازار را می‌توان به ۲ بخش برون‌زا و درون‌زا تقسیم بندی کرد؛

تضعیف انگیزه تولید در بخش خصوصی صنعت، حاصل مداخله‌های دولت

یکی از محور‌های مهم دانش بنیان، تامین مالی است
در نخستین رویداد بین المللی تامین مالی نوآوری و فناوری اینوتکس ۲۰۲۳:

یکی از محور‌های مهم دانش بنیان، تامین مالی است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
تخلف بزرگ کارگزاری اطمینان سهم
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
سلام
لطفا پیگیری کنید مشکل دهها هزار سهامدار آنلاین کارگزاری اطمینان سهم.
چرا کارگزاری اطمینان سهم از 1 شهریور 1402 تا حالا آذر ماه اجازه معاملات آنلاین به مشتریان آنلاین نمی دهد؟در صفحه آنلاین مشتریان هر روز یک پیام توسط مدیر معاملات گذاشته شده که مشتریانی که عجله در فروش دارند تغییر ناظر بزنند. حداقل دلیلش را اعلام کنند.چرا کارگزاری را ادغام نمیکنند؟
چرا کارگزاری اطمینان سهم با ایجاد بدهی در کد آنلاین مشتریان حتی به میزان 1 تا 2 هزار تومان بابت خرید عرضه اولیه قبل از مرداد ماه کاری کرده که مشتریان آنلاین کارگزاری نمیتوانند با تغییر ناظر سهام خودشان را به کارگزاری دیگری ببرند!
متاسفانه امکان شارژ آنلاین کد بورس و صفر کردن بدهی هزار تومانی برای هیچکدام از مشتریان آنلاین که هنوز سهامشان در کارگزاری اطمینان سهم مانده است وجود ندارد.چون کارگزاری بصورت غیر قانونی واریز وجه به کارگزاری را بسته است.لذا سهامداران آنلاین این کارگزاری راه فرار ندارند.
لطفا سازمان بورس و کانون کارگزاران پیگیری کنید چرا هیچکس بداد سهامداران کارگزاری اطمینان نمی رسد؟
4 ماهه سهامداران آنلاین این کارگزاری هر جا شکایت میکنند هیچکس پاسخگو نیست.حتی ثبت شکایات سازمان بورس هم نظارت نمیکند.