بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
قیمت نفت خام برنت روند نزولی خود را از سر گرفت؛

تداوم کاهش عرضه اوپک و تاثیر آن بر بازار جهانی نفت

تداوم کاهش عرضه اوپک و تاثیر آن بر بازار جهانی نفت
بازار جهانی نفت خام همچنان تحت فشار تصمیم اوپک پلاس قرار دارد. تا حدودی تخفیف در کاهش‌های عمیق‌تر اوپک پلاس توجیه پذیر است، اما از این پس، مجموعه نفت کاملاً آن‌ها را نادیده گرفته است.قیمت نفت در هفته گذشته بیش از ۲ درصد کاهش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران نسبت به عمق کاهش عرضه توسط سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه، موسوم به اوپک پلاس، شک داشتند و نگرانی در مورد رکود فعالیت تولیدی جهانی وجود داشته است.
کد خبر : ۲۷۶۵۵۲

به گزارش بورس نیوز به نقل از اینوستینگ؛ پس از افزایش اندک در روز دوشنبه ، قیمت نفت خام به دلیل تداوم فشار ناشی از تصمیم اوپک پلاس و عدم اطمینان در مورد رشد تقاضای جهانی سوخت، مجدداً روند نزولی به خود گرفت. با این حال، خطر اختلالات عرضه ناشی از درگیری در خاورمیانه، زیان‌ها را محدود کرد.

قیمت نفت خام برنت تا ساعت ۰۴:۰۶ به وقت گرینویچ؛ با کاهش ۰.۶ درصد (۴۹ سنت) به ۷۸.۳۹ دلار به ازای هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۰.۶ درصد (۴۲ سنت) به ۷۳.۶۵ دلار در بشکه رسید.

تداوم کاهش عرضه اوپک و تاثیر آن بر بازار جهانی نفت

واندانا هاری، بنیانگذار شرکت Vanda Insights، که یک ارائه دهنده تحلیل بازار نفت است، گفت: به نظر می‌رسد بازار جهانی نفت خام همچنان تحت فشار تصمیم اوپک پلاس قرار دارد. تا حدودی تخفیف در کاهش‌های عمیق‌تر اوپک پلاس توجیه پذیر است، اما از این پس، مجموعه نفت کاملاً آن‌ها را نادیده گرفته است.

قیمت نفت در هفته گذشته بیش از ۲ درصد کاهش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران نسبت به عمق کاهش عرضه توسط سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه، موسوم به اوپک پلاس، شک داشتند و نگرانی در مورد رکود فعالیت تولیدی جهانی وجود داشت.کاهش اوپک پلاس که در روز پنجشنبه اعلام شد، داوطلبانه بود و باعث تردید در مورد اینکه آیا تولیدکنندگان آن را به طور کامل اجرا خواهند کرد یا خیر شد. سرمایه‌گذاران همچنین در مورد نحوه اندازه گیری کاهش‌ها مطمئن نبودند.

ملاحظات ژئوپلیتیکی نیز در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار داشت، زیرا درگیری در غزه از سر گرفته شد. ارتش ایالات متحده روز یکشنبه اعلام کرد که سه کشتی تجاری در آب‌های بین‌المللی در دریای سرخ جنوبی مورد حمله قرار گرفته‌اند، در حالی که گروه حوثی یمن ادعا می‌کند حملات پهپادی و موشکی به دو کشتی اسرائیلی در این منطقه انجام داده است.

تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets، گفت: از سرگیری جنگ اسرائیل و حماس، انگیزه صعودی برای قیمت نفت را تقویت کرد. با این وجود، قیمت نفت ممکن است برای مدتی تحت فشار قرار گیرد، زیرا بهبود اقتصادی ناامیدکننده چین و افزایش تولید ایالات متحده وجود دارد.

به گفته شرکت خدمات انرژی Baker Hughes، دکل‌های نفتی ایالات متحده این هفته پنج واحد افزایش یافت و به ۵۰۵ واحد رسید که بالاترین سطح از سپتامبر بود.

در مورد نفت روسیه، کشور‌های غربی تلاش‌های خود را برای اجرای سقف قیمت ۶۰ دلاری در هر بشکه برای محموله‌های دریایی نفت روسیه که برای مجازات مسکو به دلیل جنگ در اوکراین اعمال کرده است، افزایش داده‌اند.

واشنگتن روز جمعه تحریم‌های بیشتری را علیه سه نهاد و سه نفتکش اعمال کرد

به طور جداگانه، کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که آماده است در روزه ای آینده کاهش تحریم ها را برای ونزوئلا عضو اوپک "متوقف" کند، مگر اینکه پیشرفت بیشتری در آزادی زندانیان سیاسی ونزوئلا و آمریکایی های "به اشتباه بازداشت شده" وجود داشته باشد. در همین حال هند خرید نفت ونزوئلا را ازسر گرفته است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
منتزر نفت زیر چهل باشید وتثبیت قیمت زیر چهل دلار برای چندین سال بازار نفت در سراشیبی ارزانی هست ازاین به بعد