بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
به دلیل تورم بالا در کشور، ارزش دفتری دارایی‌ها واقعی نیست؛

تجدید ارزیابی دارایی‌ها، محرکی برای بازار سهام

تجدید ارزیابی دارایی‌ها، محرکی برای بازار سهام
در استاندارد حسابداری بین‌المللی نیز برای کشور‌هایی که تورم بالایی دارند افزایش ارزش دفتری دارایی‌ها به نسبت تورم آن کشور توصیه شده است.
کد خبر : ۲۷۶۸۰۶

تجدید ارزیابی دارایی‌ها، محرکی برای بازار سهام

بورس نیوز:

بازار سرمایه در روز‌های اخیر با تحرکات مثبتی همراه بود و دلیل آن را می‌توان به تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اشاره کرد، عطیه پرتوسعد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این باره گفت: با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها صرفاً اعداد در صورت‌های مالی تغییر پیدا می‌کنند و هیچ منابع نقدی جدیدی وارد شرکت نمی‌شود اما؛ می‌تواند باعث تقویت ظرفیت تأمین مالی شرکت‌های تولیدی یا توانگری مالی بانک‌ها شود که در صنعت بانکی این امر نیاز به تایید بانک مرکزی دارد.

وی ادامه داد: تاثیری که این محرک بر بازار سهام می‌گذارد از نظر اسمی قیمت سهام رقیق می‌شود که در سنوات گذشته فعالین بازار روی خوشی نسبت به این موضوع نشان دادند، حال اینکه بار دیگر این موضوع با استقبال مواجه شود یا خیر نمی‌توان قضاوتی در این مورد کرد.

پرتوسعد در رابطه با این موضوع که آیا ملاک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، سودآوری شرکت‌ها است یا دارایی آن‌ها، این‌گونه بیان کرد: قطعاً ملاک سرمایه‌گذاری در بورس سودآوری شرکت‌ها است اما؛ سوال اصلی این است که آیا صورت‌های مالی شرکت‌ها ارزش دارایی‌ها را به صورت درست نمایش می‌دهند یا خیر. در استاندارد حسابداری بین‌المللی نیز برای کشور‌هایی که تورم بالایی دارند افزایش ارزش دفتری دارایی‌ها به نسبت تورم آن کشور توصیه شده است پس صورت‌های مالی باید ارزش دارایی‌های شرکت را به صورت واقعی نمایش دهند.

این کارشناس در رابطه با اصلی‌ترین مؤلفه‌ی ارزش منصفانه عنوان کرد: مهم‌ترین مولفه ارزش منصفانه زمان است که آیا در زمان فعلی ارزش دارایی‌ها درست است یا خیر، شرکت چه به سود رسیده باشد چه زیان ساخته باشد باید صورت‌های مالی ارزش دارایی را به صورت واقعی منعکس کنند. منظور از ارزش واقعی دارایی‌ها آن قسمت از دارایی‌هایی هستند که واقعاً ارزش دارند، اگر شرکتی خط تولیدی دارد که مربوط به ۴۰ سال گذشته است این دارایی عملاً ارزش بالایی ندارد و منظور این قسمت از دارایی‌ها نیست.

پرتوسعد در خصوص این موضوع که در روز‌های اخیر بیشترین میزان فروش با سهامداران عمده بوده بیان کرد: به نظر من این مورد را نمی‌توان به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها ربط داد، به هر حال نرخ تامین مالی در بازار حوالی ۳۰ درصد است و همه بازار‌ها از نبود نقدینگی تحت فشار زیادی هستند و احتمالا به خاطر تأمین مالی جهت سرمایه در گردش یا اجرای پروژه‌ها در بازار اولیه است.

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم جمع‌بندی داشته باشیم، به دلیلی که کشور ما دچار تورم بالایی شده است، ارزش دفتری دارایی‌ها در صورت‌های مالی واقعی نیست. هدف از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها واقعی کردن ارزش دارایی‌ها در صورت‌های مالی است که هیچ منابع نقدی جدیدی وارد شرکت نمی‌شود و تأثیری در عملکرد شرکت ندارد و حتی می‌تواند در مقطعی شرکت را از فعالیت اصلی خود به حاشیه ببرد، به این دلیل که مدیران شرکت درگیر فرآیند افزایش سرمایه می‌شوند و راهکاری که به نظر می‌رسد می‌تواند کمکی به رفع این مشکل کند هر سال به اندازه شاخص قیمتی ارزش دفتری دارایی‌ها را رشد دهند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر