بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
به واسطه تجدید ارزیابی دارایی ها پول جدید به شرکت تزریق نمی‌شود؛

جذابیت تجدید ارزیابی تنها برای سهامداران

جذابیت تجدید ارزیابی تنها برای سهامداران
دلیل جذاب بودن این نوع افزایش سرمایه برای سهامداران را می‌توان به تقسیم شدن قیمت سهام و چند برابر شدن متناسب با درصد افزایش سرمایه سهام به عنوان سهام جایزه است.
کد خبر : ۲۷۶۸۷۳

جذابیت تجدید ارزیابی تنها برای سهامداران

بورس نیوز:

احسان مدنی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص جو به وجود آمده در بازار سرمایه بر اثر موضوع تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها گفت: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، پول جدیدی را به شرکت تزریق نمی‌کند و تنها از نظر حسابداری، در ترازنامه منجر به اصلاح ساختار صورت‌های مالی می‌شود؛ بنابراین در عملیات شرکت این نوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تاثیری ندارد.

وی ادامه داد: دلیل جذاب بودن این نوع افزایش سرمایه برای سهامداران را می‌توان به تقسیم شدن قیمت سهام و چند برابر شدن متناسب با درصد افزایش سرمایه سهام به عنوان سهام جایزه است. طبیعتاً در بعضی از شرکت‌ها که درصد‌های بالای را می‌توانند تجدید ارزیابی بدهند، قیمت‌ها به زیر قیمت اسمی هستند یعنی به زیر صد تومان می‌رسند که اصطلاحاً حالت پنی استاک پیش می‌آید و صرف نظر از نوع شرکت و سوددهی یا زیان شرکت در بلند مدت برای معنادار شدن عدد قیمتی سهام رشد می‌کند.

برای سرمایه‌گذاری قطعا ملاک سودآوری عملیاتی شرکت‌ها هست اما؛ برای افرادی که به دنبال نوسان‌گیری یا کسب سود‌های مقطعی هستند، به دلیل تورم حاکم بر کشور، شرکت‌ها با دارایی زیاد جذابیت پیدا می‌کنند و امکان چنین افزایش سرمایه‌هایی ناشی از تجدید ارزیابی است که جذاب می‌شوند.

احسان مدنی در خصوص مولفه‌های مهم ارزش منصفانه بیان کر: ارزش منصفانه حسابداری مبلغی است که خریدار مطلع و مایل، فروشنده‌ای مطلع و مایل می‌توانند در معامله‌ای حقیقی و در شرایط عادی، یک دارایی را در ازای یک مبلغ مزبور با یک‌دیگر مبادله کنند. به صورت مستقیم و بعضاً غیرمستقیم محصولات خلاقانه و توان کارکنان شرکت‌ها، ارزیابی زمین‌های بایر شرکت‌ها در ارزش منصفانه تاثیر گذار خواهد بود پس دو کاملا مقوله جدا از هم نیستند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با موضوع بیشترین میزان فروش در روز‌های اخیر با سهامداران عمده بوده بیان کرد: بنده اعتقادی به رفتار منطقی اکثریت سهامداران عمده ندارم. کما اینکه ورود پول نیز در بازار ایران با فروش حقوقی و خرید حقیقی تعریف شده است و امکان رفتار غیرمنطقی نیز در این باره وجود دارد اما؛ معمولا سهامداران حقوقی عمده در خرید باحوصله و در طی زمان بیشترین منفعت را به همراه دارند و میانگین خرید بسیار پایینی را می‌توانند به ثبت برسانند و در فروش‌ها نیز امکان فروش‌های غیربهینه بسیار زیاد است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
اخبار مرتبط
از ورود خودروسازان به بورس کالا استقبال شد
حذف واسطه‌ها با ورود محصول نهایی به بورس کالا؛

از ورود خودروسازان به بورس کالا استقبال شد

صنایع، توان رویارویی با تورم های جدید را ندارند
نرخ خوراک همچنان در هاله ای از ابهام؛

صنایع، توان رویارویی با تورم های جدید را ندارند

افزایش قیمت دلار تنها عامل جذاب شدن بازار
نقطه اوجی را بازار سرمایه متصور نیستم؛

افزایش قیمت دلار تنها عامل جذاب شدن بازار

ثبات ارز ابتکار عمل را به شرکت‌ها می‌دهد
وجود تردید‌های جدی بعد از واردکردن ارز فروش نفت؛

ثبات ارز ابتکار عمل را به شرکت‌ها می‌دهد

ارسال نظر