بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
تجدید ارزیابی دارایی‌ها محرک قوی برای ادامه دار بودن روند صعودی در بلند مدت نیست؛

بازار نیازمند عامل بنیادی برای پابر‌جا بودن روند صعودی

بازار نیازمند عامل بنیادی برای پابر‌جا بودن روند صعودی
در کوتاه‌مدت بازار تحت تاثیر نوسان ارزی قرار می‌گیرد و هیجانات در ورود و خروج پول به بازار سرمایه را افزایش می‌د‌هد اما؛ باعث می‌شود پیش‌بینی پذیری بازار کاهش یابد.
کد خبر : ۲۷۷۳۱۰

بازار نیازمند عامل بنیادی محکم‌تری برای پابر‌جا بودن روند صعودی

بورس نیوز:

الناز افشار کارشاس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با عملکرد بازار در ۳ ماه منتهی به پایان سال جاری این‌چنین گفت: اکثر فعالین بازار سرمایه سال ۱۴۰۲ را سالی سبز و امیدوار کننده برای بورس می‌دانستند که تابلو معاملات نیز همان‌طور که پیش بینی می‌شد کار خود را با روند صعودی آغاز کرد اما؛ با افت شاخص بورس در ۱۷ اردیبهشت همه امیدها، ناامید شد.

مهمترین موردی که اتفاق افتاد از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران و فرار پول از بازار سرمایه بود. رشد بازار در همان اردیبهشت‌ماه متوقف شد و این روند نزولی ادامه پیدا کرد تا در آبان‌ماه دوباره بازار روند صعودی به خود گرفت و سرانه خرید حقیقی‌ها افزایش یافت و ورود پول حقیقی بیشتر شد. 

وی با توجه به این موضوع که اکنون بحث بودجه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها از مهمترین اخبار بازار تلقی می‌شود، چشم انداز بازار را تا پایان سال این‌گونه ارزیابی کرد: بازار سرمایه طی یک ماه گذشته تحت تاثیر اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها و کاهش زمان الزام تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت شرکت‌های بورسی از ۵ سال به ۳ سال روز‌های مثبتی را پشت سر گذاشت به‌طوری که شاخص کل به محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی رسید. موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها محرک قوی برای ادامه دار بودن روند صعودی در بلند مدت نیست و بازار به عامل بنیادی محکم‌تری برای پابر‌جا بودن روند صعودی نیاز دارد.

وی ادامه داد: یکی از این عوامل می‌تواند گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها باشد. پارامتر‌های اصلی تاثیرگذار بر فعالیت شرکت‌ها بورسی از جمله قیمت‌های جهانی کالاها، نرخ ارز نیمایی، بودجه، تورم و قیمت جهانی نفت است. اگرچه نرخ دلار ثبات دارد اما؛ افزایش نرخ دلار نیما و نزدیک شدن قیمت دلار نیما به نرخ دلار در بازار آزاد به نفع بازار است. چراکه اکثر شرکت‌های بورسی دلار خود را در مرکز مبادلات با نرخ دلار نیما می‌فروشند، بنابراین این موضوع حتما تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه دارد لذا تاثیر مثبت این موضوع را بخشی در گزارش‌های ۹ ماهه و بخش عمده آن را در گزارش‌های بعد از دی‌ماه خواهیم دید. 

به‌نظر می‌رسد روند معاملات در دی‌ماه متعادل و مثبت است و از انتهای دی‌ماه که گزارش‌های ۹ ماهه منتشر می‌شود، روند بازار سرمایه بهبود می‌یابد. در کل با توجه به مشخص شدن بودجه و برطرف شدن ریسک حاصل از آن چنانچه عامل منفی به بازار سرمایه وارد نشود و مداخله‌های تعمدی را در بازار مشاهده نکنیم پس از گذر از این دوره فعلی و تجدید قوا، ادامه روند صعودی ملایم این بازار در فصل زمستان دور از انتظار نیست.

الناز افشار در خصوص صنایعی که می‌توانند در ۳ ماه منتهی به پایان سال جزء پیشتازان بازار باشند توضیح داد: در حال حاضر نمی‌توان صنایع پیشتاز را به طور مشخص پیش‌بینی کرد چرا که بستگی به گزارش‌های عملکردی شرکت‌ها دارد و صنعتی پیشتاز خواهد بود که گزارش عملکردی بهتری را ارائه دهند. درحال‌حاضر در قیمت‌های جهانی شرایط صعودی حاکم نیست و در شرایط رکودی به سر می‌برد. در نتیجه رشدی از این باب شاهد نخواهیم بود اما؛ اگر فرض شود در ماه‌های آینده حرکت دلاری داشته باشیم سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که درآمد دلاری دارند منطقی بنظر برسد. شرکت‌های هلدینگ و بانک‌ها که احتمالا تجدید ارزیابی دارند می‌توانند مورد توجه بازار قرار بگیرند. گروه‌هایی که با افزایش قیمت محصولات روبرو هستند مانند گروه سیمان یا موادغذایی گروه‌هایی هستند که به نظر می‌توانند شرایط بهتری را در فصل زمستان داشته باشند.

این کارشناس با توجه به اینکه در شرایط کنونی بازار ارز که روند کم نوسانی را پشت سر میگذارد، در خصوص تأثیرات این ثبات به وجود آمده بر بازار گفت: با نگاهی به تاریخچه روند بورس و تغییرات نرخ دلار در سال‌های گذشته نشان‌دهنده تاثیر مستقیم نوسان ارزی بر بازارسرمایه است. اگر چه در کوتاه‌مدت بازار تحت تاثیر نوسان ارزی قرار می‌گیرد و هیجانات در ورود و خروج پول به بازار سرمایه را افزایش می‌د‌هد اما؛ باعث می‌شود پیش‌بینی پذیری بازار کاهش یابد. تجربه نشان داده در دوره‌هایی که شاهد ثبات ارزی بودیم فعالیت‌های اقتصادی بهبود پبدا کرده، زیرا این مهم ناشی از ثبات وضعیت و چشم‌انداز مثبت اقتصادی است و اثر پایدارتری بر بازار سهام دارد و همچنین می‌تواند شرایط را برای رشد سهام‌های کوچک فراهم کند.

وی ادامه داد: در شرایط صعودی شدن نرخ ارز درست است که محرکی بسیار مهم برای رشد بازار است اما؛ بازار عقب‌ماندگی خود را نسبت به تورم جبران می‌کند و نشان‌دهنده بهبود وضعیت اقتصادی نیست. حال با توجه به ثبات نرخ ارز و اینکه بورس از اکثر بازار‌ها جا مانده است سیاست درست در جهت رشد تولید و بهبود اقتصاد سوق دادن نقدینگی موجود و پول‌های سرگردان به بازار سرمایه است، زیرا که تجربه نشان داده رشد شاخص کمترین آثار تورمی را در اقتصاد کشور به همراه داشته که متاسفانه این امر توسط دولت مردان در شرایط کنونی انجام نپذیرفته است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
قیمت‌گذاری‌های دستوری، سنگ جلوی پای خودروسازان
تنها رضایت دلالان و سفته بازان در قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد؛

قیمت‌گذاری‌های دستوری، سنگ جلوی پای خودروسازان

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

«بورس و برجام» و یک امای بزرگ

تبعیدگاهی به اسم بازار سرمایه ایران
اقدامات خلق‌الساعه باعث بی اعتمادی سرمایه‌گذاران می‌شود؛

تبعیدگاهی به اسم بازار سرمایه ایران

«حذف دامنه‌نوسان» آری یا خیر ...
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

«حذف دامنه‌نوسان» آری یا خیر ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
روند صعودی و نزولی نمی خواهیم فقط رخست دهید تا بازار بورس با ساز و کار اصول خویش و با توجه به عملکرد شرکت حرکت نماید.