بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۷
پیش‌بینی‌پذیری از اصول بازار سرمایه است؛

نباید بازار سرمایه و بازار پول را رقیب یکدیگر بدانیم

نباید بازار سرمایه و بازار پول را رقیب یکدیگر بدانیم
در ادبیات مالی نیز این موضوع همیشه تصدیق شده است که بازار پول مسئول تامین مالی کوتاه‌مدت و بازار سرمایه، مسئولیت تامین مالی بلندمدت را برای شرکت‌ها بر دوش دارد. متأسفانه به دلیل بانک‌محور بودن شرایط اقتصادی در ایران، اکثریت تامین مالی‌ها توسط بازار پول صورت می‌گیرد و سهم بازار سرمایه به مراتب کمتر می‌باشد.
کد خبر : ۲۷۹۴۴۹

بورس‌نیوز:

میثم علی‌محمدی، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با بورس‌نیوز به موارد اثرپذیر بر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ و تأثیر سیاست‌های دولت و بانک مرکزی بر بورس پرداخته و بیان کرد: بازار سرمایه با رشد خوبی در اوایل سال آغاز به کار کرد، اما متأسفانه این روند طولی نکشید و در اواسط اردیبهشت‌ماه با افشای نامه افزایش نرخ خوراک؛ سبب بوجود آمدن موج بی‌اعتمادی بر بازار سرمایه شد. فعالان بازار سرمایه و مشتریان حقیقی و حقوقی، اعتماد خود را نسبت به این بازار از دست دادند.

 

پیش‌بینی‌پذیری از اصول بازار سرمایه است!

پیش‌بینی‌پذیری متغیر‌های اقتصادی و عدم وجود اخبار ضد و نقیض و همچنین اخباری که موجب ایجاد رانت می‌شود، از مسائل حیاتی برای بازار است. نبایست شرایط به این گونه‌ای باشد که قوانینی در حوزه صنعتی وضع و پس از گذشت وقفه زمانی طولانی، فعالان بازار سرمایه بر آن آگاهی یابند. این موضوع سبب زیرسوال رفتن پیش‌بینی‌پذیری بازار خواهد شد.

 

از دیگر مواردی که در واکاوی و بررسی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ باید به آن توجه داشت؛ افزایش نرخ بهره بین بانکی است که خود باعث منفی‌تر شدن فضای بازار در تابستان شد، گفتنی است سیاست‌های بانک مرکزی که در خصوص ابزار‌های بازار پول اتخاذ کرد؛ در آخرین اخبار مرتبط با این موضوع، انتشار گواهی سپرده خاص که با نرخ بیش از ۳۰ درصد منتشر شد، از دیگر عوامل خارج کننده وضعیت متعادل بازار در سالی که گذشت بود.

 

بازار پول و سرمایه مکمل یکدیگرند!

وی در ادامه گفته‌های خود بیان داشت؛ علی‌رغم اینکه برخی از عوامل متأثر بر بازار سرمایه زیرسایه کشمکش‌های بین دو بازار پول و سرمایه بوده، باید توجه داشته باشیم که بایستی این دو را رقیب یکدیگر ندانیم چراکه در این صورت شرایط کاری و تداوم فعالیت‌های هردو نیز دچار تنش و ایراداتی خواهد شد.

وی افزود: در ادبیات مالی نیز این موضوع همیشه تصدیق شده است که بازار پول مسئول تامین مالی کوتاه‌مدت و بازار سرمایه، مسئولیت تامین مالی بلندمدت را برای شرکت‌ها بر دوش دارد. متأسفانه به دلیل بانک‌محور بودن شرایط اقتصادی در ایران، اکثریت تامین مالی‌ها توسط بازار پول صورت می‌گیرد و سهم بازار سرمایه به مراتب کمتر می‌باشد.

 

برای شنیدن این گزارش میتوانید به کانال تلگرامی بورس‌نیوز به آدرس @BourseNews مراجعه فرمائید. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر