بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
صنعت ساختمان؛ لوکوموتیو رشد اقتصادی/ سرمایه گذاری در صندوق مالک آتیه مسکن با سرمایه خرد/ سابقه صنعت ساختمان، سپر تورمی مناسب است
مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن گفت: در حال حاضر صندوق مالک آتیه مسکن، در حیطه صنعت ساختمان با تمرکز بر اجاره داری حرفه ای، بهره برداری، نوسازی و بهسازی از ساختمان است.
کد خبر : ۲۸۰۰۲۳

به گزارش بورس نیوز، شهاب الدین شمس، مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن، در نشست خبری پذیره نویسی صندوق مسکن آتیه در فرابورس اظهار کرد: تامین سرمایه مسکن آتیه به طور اختصاصی روی صنعت ساختمان، شهرسازی، حمل و نقل و راهسازی تمرکز دارد. با توجه به اینکه صنعت ساختمان در تولید ناخالص داخلی همه کشور‌ها بخش عمده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، به نظر می‌رسد این صنعت در رشد اقتصادی، نقش عمده‌ای دارد. صنعت ساختمان را لوکوموتیو رشد اقتصادی می‌شناسند، زیرا صنایع وابسته زیادی دارد. 

وی افزود: ایجاد اشتغال یکی از مهمترین صنایع در اقتصاد‌های دنیا به شمار می‌رود. توسعه و رشد صنعت ساختمان محرک رشد سایر صنایع است که در اشتغالزایی مهم و موثر هستند. همان طور که می‌دانید، مسکن بخشی از کل صنعت ساختمان به شمار می‌رود جزو نیاز‌های اساسی به شمار می‌رود و نیاز به توجه ویژه‌ای دارد. 

مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن، ادامه داد: تامین سرمایه بانک مسکن با ماموریت ویژه با تمرکز بر این حیطه طراحی شده و تلاش دارد تا اقداماتی را در جهت تامین مالی و در حیطه‌های مختلف این صنعت داشته باشد. این صنعت از بخش تامین مصالح شروع و تا مرحله بهره برداری و در نهایت فروش و تحویل به مشتری ادامه می‌یابد.

صنعت ساختمان را لوکوموتیو رشد اقتصادی/ سرمایه گذاری در صندوق مالک آتیه مسکن با سرمایه خرد/ سابقه صنعت ساختمان، سپر تورمی مناسب است

شمس در این باره بیان کرد: دراین راستا تامین سرمایه بانک مسکن و مجموعه بورس برای تامین مالی صندوق‌های زمین و ساختمان فعالیت کردند. نقش اصلی صندوق تامین مالی برای بخش ساخت و ساز است. مدل صندوق‌های زمین و مسکن اینگونه است که زمینی در اختیار صندوق قرار می‌گیرد، منابع مالی از آحاد افراد در قالب انتشار یونیت جمع آوری می‌شود تا فرایند ساخت رقم بخورد. بعد از فروش، صندوق و یونیت‌ها تسویه می‌شوند. در واقع سرمایه گذاران این حیطه از ارزش افزوده اقتصادی بخش ساخت نیز استفاده می‌کنند.

وی توضیح داد: تاکنون ۵ صندوق زمین و ساختمان در کشور راه اندازی شده و فعالیت کرده است. سرمایه گذاران خرد توانستند در حیطه ساخت و ساز کمک کرده و نیز سرمایه‌های خرد در راستای تولید مسکن به کار گرفته شده است. 

مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن عنوان کرد: در بازار سرمایه حیطه دیگری نیز وجود دارد. اینکه بسیاری از افراد املاک ساخته شده را می‌بینند، می‌خرند، نوسازی و تغییرات را انجام می‌دهند و سپس اجاره می‌دهند. اینجا هم از اجاره ملک بهره مند می‌شوند و هم اینکه مالک ارزش افزوده خواهند شد. این حیطه سرمایه بر است. افراد با سرمایه خرد نمی‌توانند وارد این حیطه شوند. با همت سازمان بورس برای اینکه در این حیطه پاسخی برای سرمایه گذاران خرد داشته باشیم، ابزاری را به نام "صندوق املاک و مستغلات" راه اندازی کردیم. این صندوق، صندوق بزرگی در اقتصاد‌های بزرگ دنیا بوده و بر حیطه املاک ساخته شده تمرکز می‌کند. 

شمس خاطرنشان کرد: در اقتصاد‌های بزرگ دنیا، سهم این صندوق‌ها بین ۳ تا ۷ درصد تولید ناخالص داخلی است. در کشور ما این صندوق نوپا بوده و با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی پذیره نویسی می‌شود. ما این مبلغ را به عنوان یک گام ابتدایی می‌دانیم و بالابردن سقف ـم و افزایش اندازه صندوق از اهداف اصلی و اولیه ما خواهد بود. 

وی افزود: در تامین سرمایه بانک مسکن تاکنون دو صندوق درآمد ثابت داشتیم. این صندوق‌ها توانستند در مدت طولانی استقلال و تعامل بهینه را با مجموعه سرمایه گذاران حفظ کنند. همچنین، صندوق بازارگردانی هدف را داریم که این صندوق نیز ۱۱ نماد را بازارگردانی می‌کند. صندوق دیگر نیز به نام صندوق "دارایکم" است که این صندوق از نظر تعداد یونیت دار جزو صندوق‌های رکورددار است. این صندوق رتبه اول کشور را دارد. ما در این صندوق توانستیم اطمینان سرمایه گذاران را جلب کنیم. 

مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن ادامه داد: در حال حاضر صندوق مالک آتیه مسکن، در حیطه صنعت ساختمان با تمرکز بر اجاره داری حرفه ای، بهره برداری، نوسازی و بهسازی از ساختمان است. موضوع مهم این است، کسی که در این صندوق سرمایه گذاری می‌کند، با هر میزان سرمایه خرد می‌تواند این صندوق‌ها را بخرد. طراحی این صندوق به گونه‌ای بوده که حداقل ۷۰ درصد سرمایه گذاری آن در این ساختمان‌ها باشد و باقی آن به خرید سهام شرکت‌های ساختمانی، خرید دارایی‌ها و اوراق مرتبط با پروژه‌های ساختمانی اختصاص می‌یابد.

شمس بیان کرد: در این صندوق سعی می‌کنیم که در عملیات بازارگردانی یک کف را در نظر بگیریم. این کف می‌تواند حداقل اطمینان را برای خریدار یونیت به ارمغان بیاورد. ما هر ۶ ماه، NAV آن را محاسبه و به سهامدار ابلاغ می‌کنیم. دارنده یونیت این صندوق از طرفی می‌تواند خیالش راحت باشد که بازارگردان کف سود را برایش در نظر گرفته و نیز هر ۶ ماه یک بار ارزش دارایی خود را متوجه خواهد شد. 

وی گفت: سابقه صنعت ساختمان، سپر تورمی مناسب است و ارزش افزوده مناسبی دارد. در حیطه بهره برداری نیز ارزش افزوده مناسبی را دارد. گا‌ها افراد در این حیطه شخصی و به صورت تجمیعی وارد می‌شوند، اما اینکه یک نهاد ناظر این حیطه را کنترل کند، اطلاعات در کدال منتشر شود و. اطمینان را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است. این حیطه تخصصی بوده و صاحب سوابق اجرایی و تامین مالی است. 

مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن ادامه داد: در حیطه ساختمان بانک مسکن این اعتماد و توانمندی را نشان داده و مردم می‌توانند به آن اعتماد کنند. ترکیب مجموعه تخصصی در این حیطه با نهاد ناظر مانند سازمان بورس ترکیبی است که می‌تواند کمک کند سرمایه‌های خرد وارد این حیطه شده و از طرفی این اطمینان را ایجاد می‌کند که اگر این صندوق‌ها بزرگتر شوند، می‌توانیم سرمایه بیشتری را به این سمت سوق دهیم. 

شمس افزود: باتوجه به اینکه این نوع صندوق‌ها در کشور جدید و نوپا هستند و باتوجه به اینکه می‌خواهیم حیطه تخصصی خود را بیشتر مورد نظارت داشته باشیم، در نظر داریم که این املاک در حوزه تهران و حومه باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترکیب مسکونی- اداری ترکیب مناسب و قابل اطمینانی خواهد بود. 

وی گفت: از مزایای این مجموعه می‌توان به کف سود، استفاده از ارزش افزوده ۶ ماهه، نقدشوندگی، تسهیم هزینه‌ها و صرف به مقیاس بودن را نام برد. اینکه این صندوق به عنوان یک ابزار جدید وارد بازار سرمایه می‌شود، باعث تنوع پورتفوی سرمایه گذاران خواهد شد. به این معنا که شما می‌توانید علاوه بر اینکه در پورتفوی خود صندوق طلا، سایر کالاها، از ساختمان نیز بخش ساخت و ساز، این صندوق را نیز در پورتفو داشته باشید.

صندوق‌ها فعالیت خود را به دو نوع شروع کردند. یکسری به طور مشخص ساختمانی است که مورد بهره برداری و اجاره داری قرار می‌گیرد. دیگر اینکه معین می‌کنند و سپس مجوز می‌گیرند. در نهایت صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن است. این صندوق مبتنی بر پول نقد ایجاد می‌شود و ساختمان معینی را از اول مشخص نکرده است. این کمک می‌کند که در زمان معینی اقدام کنیم. بنا بر ضرورت جدید که صندوق املاک و مستغلات اضافه شده، تیم تخصصی مجزایی را براین این حیطه تجهیز کردیم.

همچنین تیم ویژه مارکتینگ برای بازاریابی ساختمان در تامین سرمایه مسکن تجهیز کردیم که بر این صندوق مستقر هستند. باور داریم این حیطه می‌تواند به هر دو طرف کمک می‌کند. یعنی هم به سرمایه گذاران و هم به صنعت ساختمان تا بتوانند سرمایه‌ها را به صورت ویژه هدایت کنند و در صنعت ساختمان و پورتفوی سرمایه گذاران توسعه داشته باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر