بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۴
بنا به اطلاعات مقایسه ای و تفضیلی منتشر شده از سوی سازمان بورس اوراق بهادار ، شرکت گسترش ایران خودرو بطور خالص 269 ريال سود به ازای هر سهم با سرمایه یک هزار و 500 میلیارد ريالی برای سال مالی 89 پیش بینی کرده است .
کد خبر : ۳۸۲۲۵

بنا به اطلاعات مقایسه ای و تفضیلی منتشر شده از سوی سازمان بورس اوراق بهادار ، شرکت گسترش ایران خودرو بطور خالص 269 ريال سود به ازای هر سهم با سرمایه یک هزار و 500 میلیارد ريالی برای سال مالی 89 پیش بینی کرده است . این مطلب در حالی است که این شرکت برای سه ماهه اول امسال 34 ريال زیان برای هر سهم خود کنار گذاشت .

گفتنی است هیأت مدیره این شرکت تقسیم 60 درصدی سود خالص را برای پیشنهاد به مجمع عادی سال مالی 89 در دستور کار دارد .

بر اساس گزارش بورس نیوز ؛ قیمت سهام "خگستر" از ابتدای امسال تا دوم آبان ماه جاری بین 1268 تا 1918 ريال در نوسان بوده بطوریکه طی 110 روز معاملاتی ، تعداد 110 میلیون و 236هزار و 39 سهم این شرکت در 10 هزار و 97 دفعه معامله شد و در حال حاضر میانگین پی بر ای 4.7 مرتبه ای را در تاریخ مذکور برای خود به ثبت رسانده است .

شایان ذکر است شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو 42 شرکت مختلف را تحت پوشش دارد که این شرکت ها در گروههای قطعه سازی ، اقتصادی و صنایع ریلی تقسیم بندی می شوند .

از اینرو "خگستر" بطور مستقیم سهامدار 33 شرکت مختلف بوده که از میان آنها هفت شرکت در سازمان بورس پذیرفته شده و افزوون بر آن مدیریت سهام 18 شرکت (از طرف شرکت های مختلف گروه ایران خودرو) نیز از طریق وکالت به آن واگذار شده است .

در همین رابطه یک منبع آگاه در شرکت سرمایه گذاری ایران خودرو در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام پوشش مناسب EPS پیش بینی شده این شرکت در عملکرد مالی شش ماهه اول سال جاری خاطر نشان کرد : با توجه به فعال تر شدن عملیات سرمایه گذاری شرکت در بازار سهام ، مجموعه ای از شرکت های پرپتانسیل در پرتفوی سرمایه گذاری "خگستر" قرار گرفته که با توجه به شناسایی سود حاصل از سرمایه گذاری یا فروش آنها در ماههای اخیر عایدی مناسبی برای هر سهم شرکت در عملکرد مالی سه ماهه دوم سال جاری محقق خواهد شد .

این مقام مطلع که از انتشار نام خود صرفه نظر کرد هر گونه صحبت درباره فروش سهام بانک پارسیان (با توجه به مالکیت گروه ایران خودرو در سهام این بانک ) از سوی "خگستر" را منوط به تصمیم مدیریت ارشد ایران خودرو و قطعی شدن شرایط فروش سهام این بانک دانست و با اشاره به مالکیت 15.11 درصدی سهام بیمه پارسیان افزود : بنا به مقررات ، شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو به عنوان یکی از سهامداران عمده بیمه پارسیان متعهد به عرضه ی سهام این شرکت در روز عرضه اولیه آن است .

وی در ادامه از عزم گروه ایران خودرو مبنی بر فروش کلیه سهام شرکت های تحت پوشش "خگستر" در گروههای مختلف قطعه ساز ، بیمه ، بانک ، لیزینگ و صنایع ریلی خبر داد و تصریح کرد : با توجه به زیان ده بودن شرکت واگن پارس واگذاری سهام این شرکت بطور جدی دنبال میشود . همچنین برنامه هایی مبنی بر فروش داراییهای غیر عملیاتی در تعدادی از شرکت های سرمایه پذیر وجود داشته و از طرفی اقداماتی مبنی بر وصول مطالبات سنوات گذشته صورت گرفته است .

وی در پایان عمده منابع درآمدی "خگستر" در ماههای گذشته را مربوط به عملیات تولید و فروش شرکت های قطعه ساز حاضر در پرتفوی سرمایه گذاری این شرکت عنوان کرد و درباره احتمال تعدیل مثبت EPS پیش بینی شده امسال اظهار داشت : با توجه به اقبال بازار به شرکت های بیمه خصوصاً در عرضه های اولیه هر گونه تعدیل سود بستگی به قیمت سهام بیمه پارسیان در روز بازگشایی آن خواهد داشت .

یاد آوری می شود شرکت ایران خودرو و شرکت تعاونی خاص کارکنان گروه ایران خودرو به ترتیب با 79 درصد و 12 درصد مالکیت سهام به عنوان سهامداران عمده شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو شناخته می شوند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر