بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۹
با آغاز بهره برداری از طرح عظیم تولید لوله مسی در سه ماهه چهارم امسال

احتمال تعدیل مثبت سود "فباهنر"

در حال حاضر در بودجه "فباهنر" نرخ برآورد فروش محصولات همچون بودجه "فملی" به میزان 7200 دلار پیش بینی شده و به نظر می رسد با توجه به افزایش قیمت های جهانی چنانچه ریسک ناشی از تحریم های اقتصادی نادیده گرفته شود طی سه ماهه پایانی امسال این شرکت با تعدیل مثبت سود روبرو باشد.
کد خبر : ۴۳۴۷۳

بنابر اطلاعات منتشر شده در شبکه کدال عایدی هر سهم شرکت صنایع مس شهید باهنر با سرمایه 450 میلیارد ريالی برای سال مالی جاری مبلغ 156 ريال پیش بینی شده که طی عملکرد 9 ماهه امسال با پوشش 69 درصدی آن ، سودی 108 ريالی را به ازای هر سهم خود محقق کرده است .

به گزارش بورس نیوز ، طی 165 روز معاملاتی در سال جاری تعداد 89 میلیون و 430 هزار و 200 سهم شرکت صنایع مس شهید باهنر در 9 هزار و 744 نوبت از سوی حدود سه هزار و سیصد متقاضی ، خریداری شد .

گفتنی است طی هفته گذشته معامله گران بازار سهام در نماد "فباهنر" شاهد رشد حجم معاملات و افزایش قیمت سهام آن بودند بطوریکه تا پایان روز چهارشنبه هفته گذشته این سهم از صف خرید سه میلیون سهمی برخوردار بود .

در این رابطه به نظر می رسد جدای از تأثیر فضای مثبت شکل گرفته در بازار سهام ، "فباهنر" همسو با رشد نرخ جهانی کالاهای اساسی و البته افزایش خیره کننده قیمت مس در بازار جهانی محصولات فلزی LME ، پیام آور رشد سودآوری مناسبی برای سهامداران خود تا پایان سال مالی جاری بوده و از اینرو اقبال سرمایه گذاران به این نماد را در پی داشته است .

شایان ذکر است طی عملکرد سه ماهه سوم امسال "فباهنر" سود هر سهم پیش بینی شده خود را با تعدیلی دو درصدی از 152 ريال به 156 ريال افزایش داده که عمدتاً این تعدیل از محل سود غیر عملیاتی ناشی از سرمایه گذاری در سهام شرکت های خارج بورسی همچون شرکت کارگزاری باهنر و بورس کالای ایران با مالکیت های به ترتیب 10 و 0.47 از سوی این شرکت می باشد .

خاطر نشان می شود ، مبنای خرید و فروش مواد اولیه "فباهنر" بر اساس قیمت جهانی بورس فلزات لندن بوده و این در حالی است که در صورت افزایش یکباره قیمت های LME ، شرکت در زمینه تهیه مواد اولیه خود به شدت با کمبود نقدینگی مواجه می شود . از اینرو شرکت در بودجه انتظاری 89 ، برای جبران آن به اخذ تسهیلات بانکی روی آورده که یکی از دلایل اصلی آن افزایش 127 درصدی هزینه های مالی در عملکرد 9 ماهه امسال نسبت به همین دوره در سال مالی قبل بوده است .

البته فروش محصولات مس باهنر در بازار داخلی و خارجی نیز بر اساس قیمت فلزات اساسی در بازار جهانی LME نرخ گذاری شده و لذا هر گونه تعدیل مثبت یا منفی سود پیش بینی شده شرکت با توجه به شرایط بازار جهانی کالاهای اساسی رقم می خورد .

گفتنی است در حال حاضر در بودجه "فباهنر" نرخ برآورد فروش محصولات همچون بودجه "فملی" به میزان 7200 دلار پیش بینی شده و به نظر می رسد با توجه به افزایش قیمت های جهانی چنانچه ریسک ناشی از تحریم های اقتصادی نادیده گرفته شود طی سه ماهه پایانی امسال این شرکت با تعدیل مثبت سود روبرو باشد.

در حال حاضر عمده محصولات این شرکت علاوه بر تأمین مصرف داخلی به کشورهای آسیایی جنوب شرقی ، ترکیه ، سوریه و بخشی از اروپا صادر می شود .

در پایان باید این نکته را دانست که شرکت صنایع مس شهید باهنر تولید آزمایشی طرح عظیم خط تولید لوله مسی (ACR) را آغاز نموده و بنا دارد با جدیت تمام طی ماههای آتی بهره برداری کامل از آنرا آغاز کند .

این شرکت همچنین تلاش دارد تا طی سال آینده فرآیند آماده سازی پروژه تولید لوله مطلس یا لوله های مسی شیاردار را اتمام و بهره برداری از آنرا آغاز کند .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر