بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۱
مستطيل شيشه اي تالار

یک قدم تا لبه پرتگاه

با وجود انجام معاملات پرحجم در اکثر نمادهای معاملاتی، در پایان روز کاری صف های فروش همچنان به قوت خود باقی ماند. به این ترتیب فروش سهام در دامنه نوسان منفی حداکثری قیمت ها موجب کاهش کلیه شاخص ها شد و در رأس آنها شاخص کل 107 واحد افت کرد. آنچنان که این نماگر در یک قدمی نزول به کانال 23 هزار واحدی ایستاد.
کد خبر : ۷۳۱۵۳
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 91.05.16 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 45 واحد افت به رقم 19765 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 451 واحد نزول عدد 33914 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 107 واحد کاهش به رقم 24001 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 797 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز بانک پارسیان با 9 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل گسترش نفت وگاز پارسیان با 30 واحد کاهش شاخص، بیشترین تاثیر منفی را در بر داشت.

طی روز جاری معامله گران در حالی فعالیت خود را در بازار سهام شروع کردند که ریزش های متداوم و افت قیمت سهم ها همراه با افزایش حجم معاملات کاملاً در بورس هویدا بود و کمتر سهامی توانست تا پایان ساعات معاملاتی در مقابل هجمه سرمایه گذاران برای فروش سهم به بازار تاب آورد. از این رو تعداد معدودی از سهم ها موفق شدند در دامنه نوسان مثبت قیمت ها مورد معامله قرار گیرند.

براساس گزارش بورس نیوز، با وجود انجام معاملات پرحجم در اکثر نمادهای معاملاتی، در پایان روز کاری صف های فروش همچنان به قوت خود باقی ماند. به این ترتیب فروش سهام در دامنه نوسان منفی حداکثری قیمت ها موجب کاهش کلیه شاخص ها شد و در رأس آنها شاخص کل 107 واحد افت کرد. آنچنان که این نماگر در یک قدمی نزول به کانال 23 هزار واحدی ایستاد.

در وصف شرایط بازار امروز تنها می توان گفت اگرچه حمایت هایی نیز برای جلوگیری از افت شدید قیمت در برخی نمادها صورت گرفت، اما با توجه به اینکه پشتوانه ای به لحاظ وضعیت فاندامنتال به دنبال این حمایت ها وجود ندارد، چنین اقداماتی در معاملات امروز چندان مؤثر واقع نشد. اما عزم حقوقی ها برای جلوگیری از سقوط شاخص به کانال 23 هزار واحدی نتیجه داد.

البته به نظر می رسد این تلاش ها و حمایت های صورت گرفته موقتی نتیجه بخش باشد، چرا که هر بار بانک مرکزی با اقدامی نا به هنگام با افزایش ابهامات موجود، اثربخشی این تلاش ها را خنثی می سازد.

در میان این ابهامات به عنوان مثال بحث تغییر نرخ مرجع ارز می تواند 80 درصد شرکت های فعال در بازار سهام را دستخوش تحول کند، اما تا به امروز هیچ نشانه ای از انجام کار پژوهشی و صحبت های کارشناسی در رابطه با این موضوع مشاهده نشده تا مشخص شود این تصمیم بر پایه یک کار علمی صورت گرفته است.

اهالی تالار معتقدند اجرای این برنامه برای گروه هایی که طرح توسعه ای در دست اجرا داشته و تسهیلات ارزی بالایی دارند همچون سیمانی ها و پتروشیمی ها می تواند بسیار حائز اهمیت باشد، بطوریکه با در نظر گرفتن رشد 30 درصدی در بهای ارز مرجع مبالغ تسهیلات ارزی شرکت ها نیز به همین نسبت افزایش خواهد یافت که یا باید در هزینه های مالی آنها شناسایی شود و یا در قالب زیان ناشی از تسعیر ارز مطرح گردد.

این در حالی است که برخی منابع خبری از افزایش نرخ مرجع تا محدوده 1800 تومان نیز سخن می گویند.

ابهامات دیگری نیز برای بازار سهام عنوان می شود که مربوط به راه اندازی بورس ارز است و آن اینکه آیا صادر کننده ها ملزم به ارایه ارز خود در این بازار می باشند و یا خیر؟

به اعتقاد اهالی تالار مجموع عوامل ابهام زا در بورس و نیز جذاب شدن سایر بخش های اقتصادی از جمله ارز و طلا، به روند منفی و کاهش شدید قیمت ها دامن زده که این مسایل حمایت مسئولان و بزرگان از معاملات بازار سهام را بی تأثیر می سازد.

این میان تنها سهمی که اهالی تالار در خصوص معاملات روز جاری به آن اشاره می کنند، سهام "رکیش" می باشد که با بازگشایی نماد معاملاتی آن طی معاملات امروز، بیش از شش درصد کاهش قیمت را نسبت به آخرین روز معاملاتی خود شاهد بود. اما به نظر می رسد با توجه به اینکه مدیریت این شرکت سهم را در زمان عرضه اولیه بر مبنای اطلاعات اشتباه در بازار عرضه کرده، سهامداران عمده این شرکت تصمیم گرفته اند برای جلوگیری از زیان سهامداران خرد از افت بیش از قیمت بازگشایی ممانعت کنند. از این رو این سهامداران عمده بالغ بر 22 میلیون سهام کارت اعتباری ایران کیش را خریداری کردند.

در مجموع با توجه به مطالب عنوان شده و ابهامات موجود در بازار سرمایه به نظر می رسد شاخص کل نیز نتواند چندان در مقابل هجمه سرمایه گذاران و خیل عظیم عرضه سهم مقاومت کند از همین رو اهالی تالار افت قیمت ها و سقوط شاخص به یک کانال پایین تر را برای روزهای آتی پیش بینی می کنند.

گفتنی است سایت کدال نیز امروز پذیرای اطلاعیه های جدید برخی شرکت ها بود که از جمله آنها می توان به اطلاعیه شرکت سرمایه گذاری غدیر مبنی بر اقدام برای افزایش سرمایه 50 درصدی از محل سود انباشته و نیز اطلاعیه شفاف سازی لاستیک سهند مبنی بر تصمیم برای فروش زمین 18 هزار متر مربعی کارخانه و احتمال تعدیل عایدی هر سهم از این محل اشاره کرد.

طی روز جاری بازار ارز نیز شاهد اوج گیری قیمت ها بود، بطوریکه بهای دلار در حالی تاکنون به قیمت 2126 تومان رسیده که برخی منابع رقم های بالاتری را برای این ارز عنوان می کنند، بطوریکه اعلام می شود این ارز حتی قیمت 2133 تومان را نیز لمس کرده است.

در پایان شایان ذکر است به دنبال افزایش بهای دلار، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش 29 هزار تومانی نسبت به روز گذشته به قیمت 777 هزار تومان رشد کرد و بورس کالا نیز تا این لحظه شاهد صعود قیمت های قراردادهای آتی سکه طلا تحویل در سررسیدهای مختلف و معامله در دامنه نوسان مثبت قیمت ها می باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر