بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر : ۸۳۴۰۵

اوراق سلف نفتی از دی ماه در سراسر کشورعرضه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل تامین سرمایه امید با بیان مطلب بالا گفت: شرکت ملی نفت ایران این اوراق را از طریق شعب بانک سپه عرضه می کند.

سید محسن فاضلیان ادامه داد: تامین سرمایه امید مشاور عرضه، متعهد پذیره نویسی و بازارگردان این اوراق است که برای نخستین بار در کشور عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه ورود اوراق سلف نفتی، نهادینه کردن یک ابزار جدید در بازار سرمایه است، ابراز داشت:اوراق سلف مطابق با احکام شریعت مقدس اسلام و فقه شیعه است که به تایید کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است.

مدیرعامل تامین سرمایه امید افزود: معاملات ثانویه این اوراق در بورس انرژی انجام خواهد شد و در دو حالت ریالی و دلاری عرضه می شود که در حالت دلاری، حداقل سود 30 درصد و در حالت ریالی حداقل سود 80 درصدی به صورت ترکیبی درنظر گرفته شده است.

ویگفت: سرمایه گذاری در نفت به عنوان یک کالای استراتژیک و تضمین حداقل سود اوراق مشارکت توسط وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از مهم ترین مزایای این اوراق هستند.

مدیرعامل تامین سرمایه امید با اشاره به اینکه هم اکنون 18 میلیارد دلار نقدینگی در دست مردم وجود دارد، خاطرنشان کرد: با انتشار اوراق سلف نفتی که بالغ بر 500 میلیون دلار است، بخش عمده ای از این نقدینگی به تامین مالی در پروژه های نفتی اختصاص می یابد .

فاضلیان با اشاره به اینکه فروش اوراق سلف نفتی به دو صورت دلاری و ریالی انجام می شود ، تصریح کرد: پیش بینی می شود این اوراق روز 13 دی ماه منتشر شود، البته این تاریخ تقریبی برای عرضه اوراق است و این احتمال وجود دارد که زمان عرضه تغییر یابد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تسویه اوراق به صورت دلاری یا ریالی در زمان بازخرید خاطرنشان کرد: خریداران با هر ارزی که اوراق را خریداری کرده باشند با همان ارز پول خود را دریافت می کنند.

هر برگه سلف نفتی؛ 100 دلار

مدیرعامل تامین سرمایه امید با تاکید بر اینکه هر برگه اوراق سلف نفتی به قیمت 100 دلار معادل 250 هزار تومان فروخته می شود، خاطرنشان کرد: در زمان سررسید که سه سال آینده است این اوراق با نرخ 130 دلار یا 450 هزار تومان از دارندگان اوراق خریداری می شود البته این رقم بر اساس تعهد ناشر است و اگر در این تاریخ قیمت نفت بالاتر از 130 دلار باشد، به سرمایه گذار اختصاص دارد و اگر 130 دلار باشد، طبق قرارداد عمل خواهد شد.

وی اظهار داشت : رقم 130 دلار یا 450 هزار تومان قیمتی است که برای اوراق اختیار فروش تبعی یا بیمه این اوراق به خریداران اعلام شده است تا در زمان سررسید خریداران متضرر نشوند و در هر صورت سود کنند .

فاضلیان افزود : بر این اساس اگر در زمان سر رسید قیمت نفت کمتر از 100 دلار باشد خریداران از اختیار فروششان استفاده می کنند .

وی با اشاره به اینکه اوراق مذکور بر اساس دارایی فیزیکی واقعی منتشر می شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس خریداران می توانند بشکه های نفت را در زمان سررسید دریافت کنند.

مدیرعامل تامین سرمایه امید با اشاره به اینکه تا پیش از نوسانات ارزی، دلار یک کالای مصرفی محسوب می شد، اظهار داشت: بعد از نوسانات، ارز به یک کالای سرمایه ای تبدیل شد اما با انتشار این اوراق مردم می توانند به جای نگهداری ارز در گاوصندوق ها از آن برای سرمایه گذاری در پروژه های نفتی استفاده کنند.

وی اظهار داشت: به این ترتیب با انتشار اوراق سلف نفتی راه کارهایی اتخاذ می شود تا مردم سرمایه خود را مولد کرده و در تولید به کار بگیرند.

فاضلیان با تاکید بر اینکه در اوراق سلف نفتی سود بین دوره پرداخت نمی شود تصریح کرد: اگر سرمایه گذاران بخواهند در میان دوره اوراق خود را به فروش برسانند می توانند آن را به قیمت روز بفروشند و اگر قیمت در بورس انرژی پایین تر بود بازارگردان اوراق را از فروشنده خریداری می کند.

میانگین دو کشور مبنای قیمت گذاری می شود

وی با اشاره به اینکه مبنای قیمت گذاری قیمت نفت در روز قبل از عرضه است تصریح کرد: برای اینکه شائبه دستکاری قیمت پیش نیاید مبنای قیمت نفت میانگین قیمت نفت در عمان و امارات (دوبی) در نظر گرفته شده است و در سررسید هم از همین روش استفاده می شود.

فاضلیان با بیان اینکه در تلاش هستیم تا سرمایه گذاران خارجی هم برای خرید این اوراق وارد شوند، خاطرنشان کرد: هدف از انتشار این اوراق تامین مالی پروژه های نفتی پارس جنوبی، عسلویه و میادین مشترک است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر