بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر : ۹۸۹۲۸
انتخابات جمعه گذشته سرشار از پیام و نکته برای مردم و نظام بود این انتخابات سرشار از در س بود درسهایی که هنوز برای نظام سرفراز لازم است این انتخابات به ما آموخت که هنوز مردم تعیین کننده هستند، آموخت که هنوز میزان رای مردم است، آموخت که باید با مردم روراست بود و آموخت که دیگر دوره سانسور گذشته است.

اما این انتخاب درسهایی هم برای اصول گرایان داشت چرا که به نظر می رسد اصولگرایان در شرایط ویژه ای قرار گرفته اند و به نتایج که پیش از انتخابات انتظار آن را داشتند، دست نیافتند. اصولگرایان به نقطه ای رسیده اند که حتی در انتخابات شورای شهر نیز نتایجی متفاوت از گذشته را بدست آوردند.

رضا طلایی نیک قائم مقام معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل شکست اصول گرایان به خبرنگار پارلمانی تابناک، گفت: انتخاب آقای روحانی فرصت بالقوه بزرگی برای نظام و مردم تلقی می شود چون با توجه به مشارکت گسترده مردم و تنوع نامزدها و بازتاب های داخلی و خارجی انتخابات فرصت های نوینی برای کشور به وجود آمده است. 

این نماینده مجلس هشتم افزود: شکست نامزدهای اصولگرا ناشی از مجموعه عوامل درونی و برونی بود که البته نقش آسیب های درونی در شکست نامزدهای اصولگرا سهم بیشتری دارد. روند عملکرد و بحران انسجام و بویژه آثار مخرب رفتارهای دولت در شکست اصولگرایان از عوامل اصلی است و البته رای به آقای روحانی تلفیقی از آراء اصلاح طلبان و منتقدان اصولگرایی و آرایش نهایی انتخابات و اقتضائات سیاسی اجتماعی کشور است. در واقع آقای روحانی با گفتمان جذاب تر و پشتوانه سیاسی برخی چهره های محبوب و قرار گرفتن در آرایشی سیاسی-اجتماعی در مقابل اصولگرایان متفرق و نیز رویگردانی گسترده مردم از دولت احمدی نژاد شانس پیروزی را پیدا کرد و لذا با توجه به تجارب و گفتمان اعتدالی و اقتضائات کشور انتخاب آقای روحانی می تواند دوره جدیدی برای فرصت های داخلی و خارجی کشور تلقی شود.

طلایی نیک تاکید کرد: در دولت یازدهم رویکرد مذاکره و دیپلماسی بر راهبرد فشار غرب غلبه خواهد یافت و در واقع با ریاست جمهوری آقای روحانی زمینه پیشبرد دیپلماسی و سیاست خارجی رونق و قوت خواهد گرفت و البته متناسب با میزان اتکای آقای روحانی به نیروهای کارآمد، معتدل و غیرافراطی زمینه های موفقیت دولت جدید در داخل و خارج کشور افزایش می یابد. 

اصولگرایان با تخریب های درونی و ناکارآمدی دولت احمدی نژاد و فقدان انسجام به مقطع آسیب پذیری رسیدند و برای عبور از آسیب پذیری های کنونی باید جریان اصولگرا به اصلاح رفتار و مناسبات درونی و نیز اتخاذ الگوهای جدید در مناسبات سیاسی اجتماعی اتکا کند.

وی افزود: انتخابات یازدهم درس های بزرگ و جامعی برای تمام جریانات سیاسی و نخبگان دارد. مردم در آراء خود تعارف آمیز عمل نمی کنند و در واقع عملکرد و کارآمدی توام با ارزش گرایی برای مردم در تمام انتخابات مولفه های تعیین کننده بوده است که در این انتخابات نیز برایند مناظره ها و رفتارهای برخی نامزدها و جریانات سیاسی در چرخش مردم از اصولگرایی به شخصیت معتدلی مانند آقای روحانی تعیین کننده بود. آقای روحانی نماینده فقط اصلاح طلبان محسوب نمی شود بلکه پیشینه شخصیتی و عملکردی و رویکردهای آقای روحانی، وی را در جایگاهی معتدل بین اصولگرایان و اصلاح طلبان قرار می دهد و به نظر می رسد راهبرد آقای روحانی در اتخاذ رویکرد اصولگرایی اصلاح طلبانه خواهد بود.

این نماینده ادوار در توضیح این سوال که آیا افراط گرایی برخی اصولگرایان باعث نشد بسیاری از اصولگرایان از جریان اصولگرایی خارج شوند، گفت: پایگاه اجتماعی تشکل ها و اشخاص اصولگرا تا حدودی تنزل یافته است اما تفکر و گفتمان اصولگرایی با انتخاب آقای روحانی به حاشیه نمی رود بلکه آقای روحای می تواند رویکرد اصلاح طلبانه اما مبتنی بر مبانی اصولگرایی داشته باشد. لذا مردم به اشخاص اصولگرا رای کمتری دادند اما با توجه به گفتمان و شعارهای آقای روحانی، دولت جدید تلفیقی از مبانی اصولگرایی و رویکردهای اصلاح طلبی خواهد بود.
منبع:تابناک
اشتراک گذاری :
ارسال نظر