بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
مدیر مالی شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران عنوان کرد:

احتمال افزایش 2 هزار تنی صادرات/عقد قرارداد با خریدار خارجی

محصولات به شرکت های ایتالیایی اریکو و فیات و با ارز یورو مبادله ای صادر می شود و درآمدهای حاصل از این امر نیز طی مدت 90 روز دریافت و به منظور تأمین هزینه های ناشی از واردات قطعات مورد نیاز با همان نرخ از کشورهای هند، چین و ترکیه استفاده می شود.
کد خبر : ۱۲۴۸۷۳
نویسنده :
جمشیدی
شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران از جمله مجموعه های بورسی است که پس از اعلام تعدیلات مثبت متعدد سودآوری طی سه دوره عملکردی سه ماهه سال 92، گزارش مناسبی را از عملکرد 12 ماهه همان سال ارایه نموده و اکنون نیز زمزمه هایی از سوی تحلیلگران پیرامون پتانسیل های این مجموعه قطعه ساز جهت اعلام تعدیل مثبت با اهمیت سود برآوردی میان فعالان بازار سرمایه به گوش می رسد.

افزایش تولید و قیمت فروش محصولات طی سال گذشته

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران با اشاره به وضعیت عملکردی "ختراک" طی سال 92 در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: افزایش دو هزار تنی میزان تولید برآوردی ناشی از رشد تقاضا از سوی خریداران در کنار افزایش 15 درصدی قیمت فروش محصولات طی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن در نهایت موجب روند صعودی سودآوری "ختراک" در دوره مذکور گردید.

نوامید به برنامه های به کار گرفته از سوی این شرکت از سال 91 جهت کاهش هزینه های تولید و بهای تمام شده محصولات اشاره کرد و ابراز داشت: همزمان با اجرای این برنامه حدود هشت درصد از هزینه های تولید محصولات "ختراک" کاهش یافت، به گونه ای که می توان گفت این امر نیز در تحقق سود 307 ریالی طی عملکرد 12 ماهه سال 92 و رشد 136 درصدی آن نسبت به دوره مشابه سال قبل، مؤثر واقع شده است.

احتمال تعدیل مثبت سود برآوردی سال مالی جاری

وی در خصوص برآورد سود 103 ریالی و کاهش 18 درصدی آن نسبت به آخرین پیش بینی درآمد "ختراک" تصریح کرد: بودجه سال مالی جاری شرکت براساس عملکرد 9 ماهه سال 92 تدوین و ارایه شده که این عملکرد میان دوره ای نیز چندان مناسب نبوده است. از این رو، می توان گفت در پی افزایش تقاضا برای قطعات تولیدی این مجموعه، احتمال تعدیل مثبت سود برآوردی سال جاری چندان دور از ذهن نخواهد بود.

تفاوت اندک میان قیمت برآوردی و خرید آهن قراضه مصرفی

این مقام مسئول در خصوص احتمال تعدیل مثبت سود برآوردی "ختراک" از محل کاهش قیمت خرید قطعات اولیه مورد نیاز به ویژه آهن قراضه مصرفی نیز گفت: سالانه حدود 60 هزار تن آهن قراضه در فرآیند تولید قطعات ریخته چدنی مصرف می شود که قیمت این قطعه مورد نیاز در بودجه سال جاری یک هزار و 400 تومان لحاظ شده است.

مدیر مالی شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران به تفاوت اندک میان قیمت خرید و نیز قیمت برآوردی آهن قراضه اشاره کرد و ابراز داشت: موجودی انبار این قطعه مصرفی برای سال مالی 93 در حالی حدود هزار تن از 60 هزار تن مورد نیاز است که آخرین خرید آهن قراضه با قیمت یک هزار و 380 تومان بوده است. از این رو، کاهش قیمت آهن قراضه مربوط به آهن روی دار بوده که قیمت فعلی آن یک هزار و 280 تومان می باشد و در فرآیند تولید محصولات "ختراک" مورد استفاده قرار نمی گیرد. علاوه بر این، کاهش قیمت آهن قراضه در صورتی اتفاق می افتد که شرکت های فولادی، آهن قراضه مصرفی خود را از کشورهای خارجی تأمین کنند که این امر نیز دور از ذهن است.

احتمال افزایش دو هزار تنی صادرات

نوامید با اشاره به صادرات دو هزار تن محصول طی سه ماهه ابتدایی سال جاری افزود: این میزان فروش خارجی نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش 500 تنی همراه بوده است. از این رو، با توجه به وضعیت مناسب صادرات محصولات، انتظار می رود میزان 10 هزار تن برآوردی برای فروش خارجی تا پایان امسال با افزایش دو هزار تنی همراه شود.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان مطالبات ارزی این مجموعه بیان کرد: محصولات به شرکت های ایتالیایی اریکو و فیات و با ارز یورو مبادله ای صادر می شود و درآمدهای حاصل از این امر نیز طی مدت 90 روز دریافت و به منظور تأمین هزینه های ناشی از واردات قطعات مورد نیاز با همان نرخ از کشورهای هند، چین و ترکیه استفاده می شود.

عقد قرارداد با خریداران جدید

مدیر مالی "ختراک" به برنامه های این شرکت جهت فروش محصولات به خریداران جدید به غیر از تراکتورسازی ایران اشاره کرد وگفت: در همین راستا، مذاکراتی با شرکت های ساپکو و مگاموتور انجام پذیرفته که در نتیجه آن طی هفته گذشته قراردادی مبنی بر تولید سفارش 10 هزار تنی قطعات با شرکت ساپکو منعقد شده که البته با نگرشی محتاطانه تأمین پنج هزار تن آن در بودجه لحاظ گردیده است.

برنامه خرید کوره و افزایش سرمایه جهت تأمین هزینه های آن

نوامید به خرید کوره یکی از واحدهای تولیدی از کشور ترکیه طی سال گذشته اشاره کرد و در خصوص برنامه های آتی شرکت گفت: علاوه بر کوره اولیه خریداری شده، برنامه ای نیز جهت خرید کوره از کشور ترکیه نیز در نظر داریم. به گونه ای که با خرید و راه اندازی این کوره، تولید حدود 90 هزار تن ذوب در گلوگاه جهت تولید شمش آهن فراهم می شود که این رقم نسبت به میزان فعلی 30 هزار تن افزایش می یابد.

وی در خاتمه پیرامون چگونگی تأمین هزینه های مالی ناشی از اجرای طرح توسعه مذکور تصریح کرد: برنامه افزایش سرمایه 60 درصدی شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به منظور اجرای هزینه های ناشی از خرید کوره طی سال جاری اجرایی خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر