بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۹
کد خبر : ۱۲۵۶۷۸
هادی مومنی- 72631، این عدد رمز ورود به مکانی نیست اما می‌تواند به یک هشدار رمز آلود برای خروج هر‌چه سریع‌تر سهامداران در بورس تبدیل شود. روز گذشته شاخص کل معاملات بورس باز هم ریخت. این بار 884 واحد و دقیقا 9 واحد کمتر از ریزش روز شنبه و در مجموع در دو روز کاری با 1867 واحد عقب‌نشینی و برای نخستین بار بعد از نزدیک به یک سال به کانال 72 هزار واحد سقوط کرد تا بار دیگر زنگ‌های هشدار به صدا در‌آید. در روزی که همه شاخص‌های بورس «کل، 30 شرکت بزرگ، آزاد شناور، بازار اول، دوم و صنعت» در مجموع نزدیک به هشت درصد کاهش پیدا کردند و ارزش بازار نیز نسبت به دو هفته اخیر تقریبا 20 هزار میلیارد تومان افت کرد سهامداران در تالار بیشتر از همیشه نگران تحولات آینده بازار سهام بودند. موجی از استرس و خشم را روز گذشته می‌شد در تالار حافظ مشاهده کرد.
 با هر کسی حرف می‌زدی گویی آماده منفجر شدن است. دیگر حداقل امیدها هم از بین رفته است و اگر تجربه ریزش‌های گذشته نبود کمتر سهامداری توان مقاومت در این روزهای بورس را داشت و در بازار باقی می‌ماند و بزرگ‌ترین شانس این روزهای بورس رکود ادامه‌دار سایر بازارهای موازی است. اما در سایر تحولات در حالی که در فضای سیاسی و اقتصادی کشور اتفاق و تصمیم‌سازی تازه‌تری روی نداده است. فقط وزیر اقتصاد یک بار دیگر وعده روزهای خوش را داد؛ وعده‌ای که در بار پیشین به سرانجام خوشی نرسید. در مورد مناقشه هسته‌ای ایران و غرب نیز گام تازه‌تری برداشته نشده است بورس خیلی زود به آینده نگاه کرده است و اعداد قرمز رنگ منفی مهمان این روزهای تابلو قرمز رنگ شده‌اند. اما همان‌گونه که از قبل نیز عنوان شد روز گذشته جلسه‌ای برای ارزیابی وضعیت تازه بورس میان حقوقی‌ها و ارکان تصمیم‌گیر بازار سرمایه برگزار شد تا بتوانند به راهکاری دست یابند که جز چند دستور تکراری چیز خاصی از آن بیرون نیامد. در همین حال روزه سکوت علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل شرکت بورس در کنار اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی‌های قطره‌ای برخی از مدیران بازار سرمایه که واقعا به معضل بزرگی تبدیل شده است که به زودی به آن خواهیم پرداخت نیز خود به عامل منفی و ابهام‌آمیز بزرگی تبدیل شده است. هر‌چند دیدگاه رییس سازمان بورس بر این مبنا استوار است که نباید هر زمان که بازار منفی شد واکنش نشان داد اما نگرانی بزرگ‌تر این است که زمانی مسوولان پاسخگویی به شرایط را انتخاب کنند که سهامداران نتوانند از زیر آوار تالار شیشه‌ای به بیرون نگاه کنند و یا اساسا حضور داشته باشند. به هر حال در نهادی که بزرگان آن یعنی حقوقی‌ها‌ هر زمان تشخیص دهند وارد بازی سهم‌ها می‌شوند و مدیران آن نیز هر زمان که خود صلاح بدانند، پاسخگو و در دسترس هستند باید تغییرات گسترده‌ای در طرز نگاه و اداره بحران‌ها به وجود آید تا سرمایه‌های حقیقی‌های بی‌پناه بیش از این از دست نرود. به هر صورت برای آنکه از آخرین تصمیم‌ها مدیران بازار سرمایه و بزرگان آگاه شوید ادامه گزارش را بخوانید.
بورس و حقوقی‌ها دور یک میز نشستند
درباره آخرین تصمیم‌ها نیز باید گفت در نشست روز گذشته مدیران ارشد بازار سرمایه با مدیران و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ، راهکارهای تقویت بازار سهام تدوین شد. به گزارش سنا، در این جلسه آخرین وضعیت بازار و مشکلات صنایع مخلتف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین قرار شد، ابهامات و مشکلات صنایع از سوی ارکان بازار سرمایه و شرکت‌ها به صورت جدی پیگیری شود. بر اساس این گزارش، با توجه به افزایش دامنه نوسان قیمت pvc و پلی پروپیلن(PP) از 5 به 10 درصد در بورس کالا‌، مقرر شد رایزنی‌ها با دولت برای افزایش دامنه نوسان سایر محصولات ادامه یابد تا قیمت‌ها به سمت واقعی حرکت کنند. افزون بر این، در جلسه بحث رعایت نکردن نرخ سود از سوی برخی بانک‌ها مطرح و قرار شد موضوع به بانک مرکزی برای پیگیری‌های لازم منعکس شود. در این جلسه تصمیماتی در خصوص بازار اتخاذ شد که می‌توان به راه‌اندازی نهاد بازار‌گردان اشاره کرد. در سویی دیگر، با توجه به اینکه هم‌اکنون نهاد بازارگردان در بازار سرمایه ایران وجود ندارد اما اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های بازارگردان به تصویب رسیده است شرکت‌های حقوقی با مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا هلدینگ می‌توانند این صندوق‌ها را ایجاد کنند تا نهاد بازارگردان به شکل رسمی در بازار سرمایه ایران راه‌اندازی شود که بدون شک این امر می‌تواند به نقدشوندگی بازار کمک کند. همچنین در این نشست، چارچوب و مقررات بازار بلوک بررسی و تفاهم شد که علاوه بر بازار خرد‌ در بازار بلوک نیز عرضه‌های بلوکی انجام گیرد. این اقدام، مزایایی از جمله امکان تسویه خارج از پایاپای را فراهم خواهد کرد که در حال حاضر در بازار عادی وجود ندارد بر همین اساس، حقوقی‌های حاضر در نشست از ایجاد بازار بلوک استقبال کردند که این موضوع، می‌تواند در جهت تسهیل معاملات بلوکی راهگشا باشد. بر‌اساس این گزارش، مقرر شد، اشخاص حقوقی نسبت به سهام مجموعه خود در بازار حضور داشته و حمایت‌های لازم را در این خصوص انجام دهند.
افزون بر این، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام در سال گذشته بررسی و قرار شد این ابزار دوباره در بورس و فرابورس منتشر شود. همچنین در شرایط کنونی، سازمان خصوصی‌سازی عرضه‌های خرد خود را در بازار انجام نخواهد داد به گونه‌ای که نگرانی در این باره وجود نخواهد داشت. در این جلسه اصلاح مقررات معاملات اعتباری در بورس مطرح و اعلام شد شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ می‌توانند از ظرفیت این مقررات در دریافت تسهیلات از شرکت‌های کارگزاری اقدام کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر