بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷
شواخی کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

نگهداری میان مدت سهام استراتژی مناسب در بورس است

به نظر می رسد حقوقی های بازار سرمایه می بایست به تدریج حجم معاملات خود را در این شرکت های ارزنده بالا ببرند و نقدینگی بیشتری به بازار تزریق کنند.
کد خبر : ۱۲۶۶۳۴
نویسنده :
رهنما
با توجه به اینکه روند منفی بازار سرمایه در چند ماه گذشته ادامه پیدا کرده است سبب افزایش بی اعتمادی به بازار گردیده بنابراین روندی که شروع شده است می تواند تا سطوح 69 و یا 70 هزار واحد برای شاخص نیز ادامه یابد بنابراین انتظار واکنش و تغییر جهت از این سطوح در جهت صعودی وجود خواهد داشت.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در حال حاضر سطوح قیمت سهام شرکت های بسیاری به لحاظ ارزندگی مناسب و حتی زیر ارزش در حال معامله است.

بنابراین به نظر می رسد حقوقی های بازار سرمایه می بایست به تدریج حجم معاملات خود را در این شرکت های ارزنده بالا ببرند و نقدینگی بیشتری به بازار تزریق کنند.

شواخی افزود: مذاکرات پیش رو در تیر ماه نیز سبب افزایش احتیاط از جانب سرمایه گذاران شده است البته باید نکته ای را متذکر شد که اصلاح قیمت ها طی مدت اخیر به حدی بوده است که اگر سرمایه گذاران ورود پیدا کنند می توانند حداقل بازدهی معادل 30 تا 40 درصدی را در آینده تجربه کنند.

این تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه با اشاره به خوشبینی از نتیجه مذاکرات ابراز داشت: با توجه به اراده دولت مبنی بر حل و فصل هرچه سریعتر مسئله هسته ای با 1+5 به نظر می رسد طی سال جاری پیشرفتی در این حوزه به وجود آید بنابراین استراتژی مناسب در این وضعیت برای سرمایه گذاران نگهداری سهام با دید حداقل میان مدتی خواهد بود چراکه با جذابیت قیمتی به وجود آمده در قیمت سهام شرکت ها در قدم ابتدایی می بایست حقوقی ها را به خود جذب کند و در قدم بعدی با کاهش ابهامات و ریسک های موجود سرمایه گذاران حقیقی را به بازار برگرداند.

شواخی در مورد سیاست های دولت و سایر متولیان بازار سرمایه اظهار داشت: برگزاری جلسات متعدد از جانب مقامات بورسی و دولت مردان منتهی به یک نتیجه عملی در برگشت روند بازار سرمایه نشده است چراکه ضمانت اجرایی لازم برای آن اندیشیده نشده است.

وی تصریح کرد: مسئله اصلی در حال حاضر نبود نقدینگی در بازارهاست که این اتفاق نتیجه اجرای سیاست های پولی و مالی دولت می باشد بنابراین می بایست سیاست ها در جهت افزایش نقدینگی و خروج از رکود تغییر کند بنابراین به نظر می رسد سیاست های فعلی دولت برای مدت طولانی ادامه دار نباشد و در جهت متعادل تر شدن حرکت کند.

شواخی افزود: به نظر می رسد تغییر سیاست های فعلی دولت بعد از مذاکرات موکول شده است البته در هر حال اگر دولت بخواهد در اقتصاد تحول ایجاد کند می بایست دیر یا زود با حرکت به سمت اجرای سیاست های منطقی انبساطی حرکت کند و تمرکز و توجه اصلی خود را به تولید و بازار سرمایه به عنوان کم ریسک ترین درگاه تأمین مالی برای شرکت ها معطوف کند از طرف دیگر نرخ سود بانکی را باید کاهش دهد تا تولیدکننده بتواند از تسهیلات با هزینه پایین تر بهره گیرد و رونقی در این حوزه رخ دهد.

این کارشناس با اشاره به رفتارشناسی سرمایه گذاران در روند نزولی اظهار داشت: در روند نزولی در بازار سرمایه وقتی حجم معاملات کاهش می گردد نشان از این موضوع است که از نظر سرمایه گذاران در این سطوح دیگر توجیهی برای ادامه نزول و فروش وجود ندارد بنابراین توصیه ما به سرمایه گذار این است که سعی کنند از رفتارهای هیجانی در بازار پرهیز کنند چراکه بازارهای مالی من جمله بورس مدام در روند صعودی و نزولی نخواهند ماند و با یک محرک سیاسی و اقتصادی مناسب بر مبنای ارزندگی دارایی راه خود را خواهند یافت.

در خاتمه شواخی در مورد وضعیت آتی بازار سرمایه اظهار داشت: سناریو اول انتظار آمدن خبر حل و فصل مسئله هسته ای می باشد که در صورت تحقق می تواند سبب تغییر روند بازار گردد و سناریو بعدی فرض بر ادامه دار شدن روند مذاکرات است که در این صورت معیار واکنش بازار سرمایه گزارش های عملکردی شرکت ها خواهد بود. بنابراین به نظر می رسد صنایع خودروسازی با فرض چشم انداز مثبت از مذاکرات به همراه صنعت ساختمانی و بانکداری با توجه به کاهش مناسب نسبت قیمت بر درآمد از پتانسیل بازدهی مناسبی در سال جاری برخوردار باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر