بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر : ۱۲۶۷۵۷

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس، سیدفرهنگ حسینی پیش از مصاحبه سوال‌وجوابی و پاسخ بهابهامات سرمایه‌گذاران، درباره اختیار معامله می‌گوید: اختیار معامله، از جمله اختیار فروش سهام یکی از ابزارهای رایج در بازارهای مالی جهان است و در کشور ما نیز از حدود 2 سال پیش، اختیار تبعی فروش در زمان رکود بازار توسط سهامداران عمده و بازارگردان‌ها عرضه شده است.

تفاوت اصلی اوراق تبعی سهام با اوراق اختیار فروش در این است که اوراق تبعی شرط مالکیت سهام را داراست، اما در اختیار فروش، دارنده اختیار فروش نیازی به داشتن سهم ندارد. در حقیقت اختیار فروش از کاهش قیمت سهام سود می‌برد و از افزایش آن زیان، اما اختیار تبعی در مقابل کاهش قیمت سهام زیانی نمی‌بیند، زیرا حق دارد، اختیار خود را اعمال کند، اما در مقابل افزایش قیمت آن می‌تواند از حق خود استفاده نکرده و عقلا نیز از این حق استفاده نمی‌کند و می‌تواند آن را در بازار بفروشد.

درباره جزئیات بیش‌تر و دقیق نحوه بیمه کردن سهام در بورس و اینکه این ابزار چه اثراتی در بازار خواهد گذاشت، سید فرهنگ حسینی، مشاور سرمایه‌گذاری در مفهومی ساده به تفصیل به سوالات خبرنگار بورسخبرگزاری فارس، پاسخ داد.

فارس: آیا مفهوم بیمه کردن سهام با بیمه‌های رایج اموال یکسان است؟

حسینی:این ابزار اختیار فروش است، هر چند از یک دیدگاه ماهیت بیمه یا تضمین تا حد سود روزشمار 20 درصد سالانه را دارد، اما با ماهیت بیمه متفاوت است.

بیمه مربوط به فعالیت‌هایی است که ریسک خالص دارند، در حالی که بازار سرمایه ریسک سفته بازی است یعنی در بیمه شما یا خسارت می‌بینید که بیمه زیان شما را جبران می کند، یا اینکه ضرری نمی‌کنید و بنابراین دو وضعیت وجود دارد اما در فعالیت‌های بازار سرمایه ما دارای وضعیت دیگری هستیم و آن کسب سود است.

در حقیقت علاوه بر زیان یا عدم خسارت، وضعیت سود نیز وجود دارد و اختیار تبعی فروش، سود را بیمه می‌کند.

فارس: ویژگی های اوراق تبعی چیست؟

حسینی:اوراق تبعی علاوه بر تضمین اصل سرمایه افراد، سود آوری را برای سرمایه گذاران تضمین می‌کند.

همچنین طبق اطلاعیه جدید عرضه، قرار است اوراق اختیار تبعی به نحوی قیمت‌گذاری شوند تا حداقل بازده فردی که سهام و اوراق تبعی را امروز خریداری می‌کند تا زمان اعمال اوراق اختیار تبعی معادل 20% روزشمار باشد. بدین ترتیب فرصت تضمین سود روزشمار 20% در بازار سرمایه با استفاده از اوراق تبعی ممکن است.

فارس: اگر قیمت سهام در زمان اعمال بیشتر از قیمت تضمین شده باشد ، چه می شود؟

حسینی:در صورتی که قیمت سهام در زمان اعمال یعنی حدود 6 ماه دیگر ، بیش از قیمت اعمال باشد، فرد می‌تواند سهام خود را در بازار بفروشد و دیگر نیازی به اعمال نیست و همچنین اجباری به این امر نیست. زیرا همانطور که از نام این ابزار نیز مشخص است، یک اختیار است و فرد دارند اختیار دارد از آن استفاده کند.

فارس: آیا پولی که بابت خرید اوراق اختیار تبعی پرداخت شده است، بازگردانده می‌شود؟

حسینی:خیر، پولی که بابت خرید اوراق اختیار تبعی داده می‌شود، مانند حق بیمه است که فرد به شرکت بیمه می‌دهد؛ در زیان از سطح سودآوری روزشمار 20% موضوع بیمه شدن است که در قبال پرداخت حق بیمه یا همان مبلغ اوراق اختیار تبعی پوشش داده می‌شود.

در حقیقت سهامداران و سرمایه گذاران با آرامش خاطر و رفع نگرانی از بابت حداقل بازدهی می‌توانند فرصت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را داشته باشند.

فارس: اگر قیمت سهام کمتر از قیمت تضمین بود چه می‌شود؟

حسینی: در این صورت، فرد دارنده سهام و اوراق اختیار تبعی در صورتی که از زمان خرید تا تاریخ اعمال، سهام و اختیار تبعی را نگه داشته باشد، می‌تواند، در تاریخ اعمال و البته چند روز قبل از آن، در خواست اعمال و استفاده از حق خود را به کارگزار ارائه دهد. در این صورت در روز اعمال یا در صورت بسته بودن نماد حداکثر 7 روز پس از تاریخ اعمال، مبلغ تضمین شده به فرد پرداخت می‌شود.

فارس: اگر فردی پیش از سررسید نیاز به پول داشته باشد یا سهام خود را بفروشد چه اتفاقی برای اوراق تبعی می افتد؟

حسینی:فعلا این اوراق برای یک سررسید مشخص منتشر شده‌اند و خریدار سهام و اوراق باید سهام را از زمان خرید تا تاریخ سررسید اعمال نگهداری کنند. زیرا از اهداف ارائه چنین ابزاری، کاهش فشار فروش در نمادهای 29 گانه است که خود بیش از نیمی از حجم و ارزش معاملات بازار را شامل می‌شوند.

فردی که پیش از سررسید سهام خود را بفروشد، اوراق اختیار تبعی او نیز باطل می‌شود و تنها می‌تواند وجه سهامی که فروخته است را دریافت کند.

مشخصه‌های اوراق اختیار تبعی فعلی در مقایسه با اوراق تبعی که قبلا منتشر شده‌اند، در چیست؟

حسینی:مهمترین ویژگی اوراق تبعی که قرار است از شنبه منتشر شوند، مشخص بودن فرمول قیمت‌گذاری و در نتیجه قیمت اوراق تبعی است که قیمت‌گذاری بر اساس تضمین سود 20% برای فردی که سهام و اوراق تبعی را خریداری و تا تاریخ سررسید نگهداری می‌کند، در نظر گرفته شده است. محاسبه قیمت آن برای همه فعالان بازار به سادگی ممکن است و همچنین تعدیلات ناشی از افزایش سرمایه و سود نقدی نیز به صورت شفاف در دستورالعمل بیان شده است.

علاوه بر این عرضه اوراق اختیار تبعی به قیمت مشخص شده انجام می‌شود؛ همچنین برای عرضه سهمیه روزانه معادل 20 روز لحاظ شده است، بدین ترتیب در دوره تعیین شده، ناشر اوراق تبعی باید این اوراق را به صورت روزانه به میزان حجم مشخص شده عرضه کند.

در برخی از عرضه‌های اوراق تبعی در بهمن 1392، برخی از ناشران تنها پس از چند روز از آغاز عرضه و بدون رسیدن به سقف تعیین شده و بدون دلیل از ادامه فروش اوراق تبعی خودداری می‌کردند؛ این موضوع به نا اطمینانی به بازار و سهامداران عمده و بازارگردانان نیز منجر شد و برخورد جدی نیز در این خصوص صورت نگرفت.

برای حفظ اطمینان سرمایه‌گذاران خرد در این نوبت، شرکت‌ها یا بازارگردان‌ها باید به تعهد خود پای‌بند باشند.

علاوه بر این باید گفت که تعداد نمادهایی که مشمول عرضه اختیار تبعی فروش هستند، رشد قابل توجهی داشته است و به 29 شرکت افزایش یافته است که بخش قابل توجهی از ارزش بازار را شامل می شوند.

29 شرکت مورد اشاره (مخابرات ایران، نفت و گاز پارسیان، نفت و گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه گذاری دارویی تامین، گروه بهمن، سایپا، ایران خودرو، ذوب آهن اصفهان، گروه مپنا، سیمان فارس و خوزستان، پتروشیمی شازند، پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی پردیس، فولاد خوزستان، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی چادرملو، صنایع پتروشیمی کرمانشاه، شرکت ارتباطات سیار ایران، توسعه صنایع بهشهر، بانک صادرات ایران، بانک ملت، بانک پاسارگاد، بانک تجارت، سرمایه گذاری توسعه ملی، سرمایه گذاری ساختمان ایران، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه گذاری غدیر (هلدینگ) و بانک اقتصاد نوین)، همگی از 50 شرکت بزرگ بازار سرمایه کشور هستند.

فارس: آیا مشکل یا ایرادی به اوراق اختیار تبعی وارد می دانید؟

حسینی:مهمترین ابهام یا بهتر است بگوییم مشکل، در شرایطی است که نماد سهام در زمان سررسید متوقف باشد. در این صورت براساس دستورالعمل باید 7 روز صبر کرد و در صورتی که نماد تا آن زمان بازگشایی نشود، تسویه بر اساس قیمت پایانی سهام یعنی قیمت روزی که متوقف شده است، تسویه نقدی شود.

با توجه به اینکه توقف نماد در بازار سرمایه معمول است و به دلایل مختلف می‌تواند، اتفاق بیفتد، در این صورت در خصوص قیمت واقعی سهام با توجه به توقف ابهام وجود دارد. ممکن است، اخبار منتشر شده یا تعدیلاتی صورت گرفته که سود شرکت و قیمت را پس از بازگشائی تحت تاثیر قرار دهد و این امر به مسئله نمایندگی میان سهامدار عمده و سهامداران خرد می‌انجامد.

در این صورت با توجه به اینکه درمورد قیمت بازگشائی سهام ابهام وجود دارد، افراد باید اختیار داشته باشند تا در هر شرایطی سهام خود را واگذار کنند و وجه تضمین شده را دریافت کنند به جای آن که تسویه نقدی نسبت به قیمت آخرین روز معاملاتی صورت گیرد.

در حقیقت، هزینه توقف نماد در وضعیت فعلی برعهده سهامداران خرد دارنده اوراق تبعی است، اما توقف نماد شرکت یا به دلیل برگزاری مجامع (که چند شرکت لیست 29 تایی می توانند در تاریخ سررسید مجمع داشته باشند) یا ناشی از عدم شفافیت یا اطلاع رسانی دقیق و به موقع شرکت باشد، بر عهده سهامدار عمده که خود ناشر اوراق تبعی است، باشد.

فارس: مزیت اوراق تبعی در مقابل سپرده گذاری در بانک چیست؟ هر دو سود 20% را تضمین می کنند؟

حسینی:در خصوص اوراق تبعی فعلی باید توجه داشت که این اوراق حداقل سود 20% را تضمین کرده‌اند اما اگر قیمت سهام به بیش از قیمت تضمین افزایش یابد، یعنی سود بیش از 20%، این سود نیز نصیب سرمایه گذار می‌شود. در نتیجه، در مقابل سود تضمین شده 20% این یک فرصت بدون ریسک یا اصطلاحا آربیتراژ برای کسب سود بیشتر است، در حقیقت سرمایه گذار با تضمین و خیال آسوده سود 20% روزشمار را در دسترس دارد و همچنین می‌تواند در انتظار رشد قیمت سهام باشد تا به سودی بیش از 20% درست یابد، در حالی که سپرده گذاری در بانک، هیچ انتظار یا امیدی برای کسب سود 20% وجود ندارد.

در نتیجه سود مورد انتظار در بانک فقط 20% است و در این روش 20% یا بیشتر است. برای دسترسی به مزیت بیشتر از 20% نیز سرمایه گذار هیچ هزینه ای نمی‌پردازد، زیرا قیمت گذاری اختیار تبعی بر اساس قیمت سهام و قیمت اوراق تبعی محاسبه شده است.

فارس: اگر سرمایه گذاری قصد کسب سود بیشتری داشته باشد، اوراق تبعی کدام شرکت بهتر است؟

حسینی:براساس مدل‌های قیمت‌گذاری رایج اختیار معامله، سهام‌هایی که نوسان بیشتری دارند، قیمت اختیار بالاتری دارند.

درمورد اوراق اختیار تبعی فروش، سهام‌هایی که ریسک بالاتر یا به عبارت دیگر نوسان بیشتری دارند، گزینه های خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند؛ زیرا اگر قیمت سهام فوق به علت ریسک بیشتر کاهش یابد، سود 20% تضمینی عاید سرمایه‌گذار می‌شود و اگر سهام فوق به علت ریسک بیشتر با رشد بیشتری مواجه شود، سود قابل توجهی نصیب سرمایه گذاران می‌شود. تشخیص و خرید سهام پر ریسک تر با هدف کسب سود بیشتر از اختیار تبعی یا دست یافتن به سود بیش از سود تضمین شده از فهرست 29 سهمی ارائه شده با توجه به روند معاملاتی و ویژگی‌های سهام‌های فوق چندان دشوار نیست.

* گفت‌وگو از محمد صادق‌پور

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نسترن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
با سلام
من بدون اینکه سهم پایه مخابرات راداشته باشم اقدام به خرید حدود چهار ونیم میلیون تومان سهم هخابر310 نمودم که با این اوصاف پولمو از دست دادم.تورو خدا راهنمایی کنید شدیدا به این پول نیاز دارم..
درضمن مگر نباید خوده سیستم موقع خرید تذکر خرید بدهد ..خواهشا جواب بدید
کاظم ستاری
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
من همینطور خریدم باید چیکار کنیم
mk
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۶
دقیقا منم همینطور پول مردم چرامیخورن وقتی میخاد سوخت شه چرا اخطارنمیدن
ناشناس
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
من هم خریدم و پولم از دست رفت
چطور میتونن برای فروش چون سهم پایه رو نداریم جلومون رو بگیرن ولی نمیتونن همون اول کاری کنن هرکی سهم پایه رو نداره نتونه بخره؟!
چرا میتونن ولی ببخشید دارن حروم لقمه بازی در میارن این پولا خوردن نداره ...
ناشناس
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
.
امید
Canada
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۵
با سلام :

متاسفانه منم بدون اینکه سهم پایه مخابرات رو داشته باشم از روی نا آگاهی حدود نیم میلیون سهم هخابر خریدم :(

وقتی سیستم هیچ گونه پیغام تاییدی یا هشداری نمی ده و با کمترین میزان اطلاع رسانی در این زمینه عمل می کنه آیا این کار به نوعی کلاه برداری از افراد کم تجربه تر نیست؟؟

آیا راهی برای کمک به امثال ما وجود داره؟؟

پیشاپیش ممنون از راهنماییتون .
کاظم ستاری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
سلام بنده اوراق تبعیهصادر گرفتم ۵۰۰ هزار تومان ولی سهم بصادر ندارم به کارگزاری گفتم میگه پولتون سوخت میشود لطف میکنید راهنماییم کنید
یعقوب
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
با کمال تاسف ما هم چون اندوخته کمی داشتیم و نماد را مثبت دیدیم اقدام به خرید کردیم به تصور اینکه این نماد هم مثل بقیه نمادها است، حالا با خرید دو میلیون تومان به امید ذرامد کل سرمایه ام دود هوا شد، لااقل باید ناشران اوراق تبعی باید بیست درصد سود و باز گرداندن اصل پول را به خرید آن انجام بدهند تا نه سیخ بسوزد و نه کباب، لطفا در خصوص این موضوع حتما رسیدگی شود، چراکه این یک نوع کلاهبرداری موزیانه است، درخواست رسیدگی داریم
علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
منم ۸۷۰۰۰۰۰هزارتومان خریدم پول وام ازدواجم بوده توروبه هرکسی میپرستید کاری کنید واسم توروقران
بورس که کلا سرمایمو برد حداقل اینو بهم برگردونید
مریم
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶
منم مثل شما ندونسته امروز این سهم هبرکت رو خریدم ،تو رو خدا پول ما رو برگردونید،در صورتیکه خود سهم برکت رو نداشتم
حمید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
سلام ندونسته سهام تبعی هاباد رو خریدم بدون سهام پایه میخوام بدون جریان چجوره
مریم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
با سلام ؛بخدا خیلی ها مثل ما متضرر شدند اشتباهی به جای اینکه سهم پایه بخریم اومدیم بیمه سهم رو خریدیم ،یکی نیست جوابگو باشه ،چیزی که وجود خارجی داره ما اومدیم خرید کردیم ،آخه یکی به ما بگه چرا با روحیه مردم بازی میکنید ،من حس میکنم هفتاد هشتاد درصد مردم مثل من اشتباه کردند اومدم هبرکت خریدم باید خود برکت رو تو پرتفوی اصلیم داشتم که نداشتم ،چطور کارگزاری مربوطه خطا نمیده و اعلام نمیکنه خرید این سهم برای شما مقدور نیست ،دزدی تو روز روشن!!یعنی چی بابت خسارت ناشر!ناشر مگه کیه ؟چرا حقوقی ها اینقدر پول مردم میخورند،تو رو خدا یکی پاسخگو باشه!انگار ما میخوایم یه خودرویی رو بیمه کنیم ولی خود خودرو نیست و شرکت مربوطه بیمه به ما میگه ما رو الاف خودتون کردید،چرا به راحتی پول مردم رو بالا میکشید!کم بود بدبختی مردم !از همه جا باید پول مردم به هر نحو و عنوانی بالا بکشید ،خبرگزاری فارس لطفا شما رسیدگی کن و پول مردم رو مطالبه کنید شما امین مردم هستید ،این قانونهای مسخره رو کی اعمال میکنه اصل پول ما رو بهمون بدید ؛بورس و سهامداریش ارزونی شما ؛تو رو خدا به داد این مردم برسید
مریم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
با سلام ؛بخدا خیلی ها مثل ما متضرر شدند اشتباهی به جای اینکه سهم پایه بخریم اومدیم بیمه سهم رو خریدیم ،یکی نیست جوابگو باشه ،چیزی که وجود خارجی داره ما اومدیم خرید کردیم ،آخه یکی به ما بگه چرا با روحیه مردم بازی میکنید ،من حس میکنم هفتاد هشتاد درصد مردم مثل من اشتباه کردند اومدم هبرکت خریدم باید خود برکت رو تو پرتفوی اصلیم داشتم که نداشتم ،چطور کارگزاری مربوطه خطا نمیده و اعلام نمیکنه خرید این سهم برای شما مقدور نیست ،دزدی تو روز روشن!!یعنی چی بابت خسارت ناشر!ناشر مگه کیه ؟چرا حقوقی ها اینقدر پول مردم میخورند،تو رو خدا یکی پاسخگو باشه!انگار ما میخوایم یه خودرویی رو بیمه کنیم ولی خود خودرو نیست و شرکت مربوطه بیمه به ما میگه ما رو الاف خودتون کردید،چرا به راحتی پول مردم رو بالا میکشید!کم بود بدبختی مردم !از همه جا باید پول مردم به هر نحو و عنوانی بالا بکشید ،خبرگزاری فارس لطفا شما رسیدگی کن و پول مردم رو مطالبه کنید شما امین مردم هستید ،این قانونهای مسخره رو کی اعمال میکنه اصل پول ما رو بهمون بدید ؛بورس و سهامداریش ارزونی شما ؛تو رو خدا به داد این مردم برسید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
این چه قانونیه کسی که سهم پایه نداره مجاز به خرید اوراق تبعی میشه این دزدی تو روز روشنه محدوده زمانی ویا مجاز و غیر مجاز بودن وضعیت گروه نشان دا ده میشه ولی برا این اوراق تبعی اخطار برا اونها که سهم پایه ندارن داده نمیشه
ناشناس
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
بله دقیقاا
چطور مجوز فروش رو درصورتی که سهام پایه رو نداریم هنگام فروش نمیدن
خب همون اول مجوز خرید ندید

واقعا این پولا درسته؟! خیرررر هیچ کس حتی از یه یه قرونیش نمیگذره
حسین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲
من هم خریدم پولم سوخت چطور شما پول بیمه سهام میگیرین از کسی که سهام نداره این یه تله برا تازه واردا هست چطور بورس اجازه میده به شرکتها با کلاه برداری جیب مردمو خالی کنن یکی نیست به شرکتها شما پول بیمه گرفتی از کسی که سهم پایه نداره این چه قانون مضخرفیه بی وجداهای بی همه چیز پول مردمو بالا میکشن جیب خودشون پر بشه
چه فرقی می کنه
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷
سلام

پول خیلی از مردم بدبخت بخاطر همین اوراق مزخرف بر باد رفت و مستیقما و به همین راحتی رفت تو جیب یک عده دزد بدون هیچ هشدار یا اطلاع رسانی هنگام خرید این اوراق شرم بر باعث و بانیان آن.
علی اژدری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
سلام بنده هم به جای اینکه سهم پایه برکت رو بگیرم هبرکت ۹۱۲گرفتم کل پولم تو این سهم بود تعدادش۱۴۶۱عدد بود هر چی داشتم سوخت دارو ندارمو از دست دادم فشارمم افتاد اونروز خدا باعث و بانیشو زلیل کنه خاهشا رسیدگی کنین
میثم
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
باسلام خدمت دوست خوبمون من هم دقیقا مشکل شما برام اتفاق افتاد که برج شش 99 بدون آگاهی درباره بورس وبدون اینکه سیستم مثل الان هشتار یا اخطاری بده سهم هبرکت و هغدیر رو گرفتم ومثل بقیه سهامها معامله میشدکه بعداز چند وقت گفتن اینا بیمه هستن و غیر قابل معامله... یک ماه پیش پولی که بابت هبرکت داده بودم برگشت داده شد ولی هغدیر هنوز واریز نکرده شایدم هی نکنه....
بیشتر شرکت ها پول کسایی که به اشتباه خریدن رو پس دادن..از کارگزاریتون بپرسید
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷
باسلام و عرض ادب خدمت مسولین کانال خوب خبر فوری.
موضوع : خرید اشتباهی بیمه تبعی بدون سهم پایه

سلام . بنده و چند نفر از آشنایان و دوستان هم مثل سایر دوستان عزیز بدون آگاهی اقدام به خرید نماد هبرکت ۹۱۲ نمودم و هنگام فروش با پیام غیر قابل فروش مواجه شدم و گاگزاری و بورس خیلی راحت گفتن پولتون سوخته این یعنی یک دزدی سیستماتیک در روز روشن که هیچ جای دنیا وجود نداره چطور میشه هزینه بیمه پرداخت کنی بدون اینکه کالا یا سهمی خرید کردهدباشی تبریک می گم به تمام مسولین علی الخصوص مسولین بورس.
خواهشی که دارم پیام بنده و خیلی از افراد که به این طریق دچار ضرر و زیان شده اند را به گوش مسولین برساند.

م. ق
معصومه نجف پور
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
سلام بنده هم مثل شماها به دام افتادم سهم هبرکت و هاباد خریدم و زمان خرید هیچ پیغامی به من نداد که شمایی که سهام پایه اشو نداری خرید نکن از کارگزاری مفید هم گرفتم وقتی هم زنگ زدم پیگیری کنم خیلی راحت گفتن پولتون سوخت شده نباید می خریدیدیعنی مملکت اینقد بی صاحب شده اینقد راحت پول این مردم بدبخت بالا میکشن و نباید کسی جوابگو باشه خواهشا اگر کسی راهکاری داره راهنمایی کنه.
چه فرقی می کنه
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
سلام

پول خیلی از مردم بدبخت بخاطر همین اوراق مزخرف بر باد رفت و مستیقما و به همین راحتی رفت تو جیب یک عده دزد بدون هیچ هشدار یا اطلاع رسانی هنگام خرید این اوراق شرم بر باعث و بانیان آن.
سمیه دانش مند
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
سلام خدمت شما
موضوع : خرید اشتباهی بیمه تبعی بدون خرید سهام پایه

خواستم به اطلاعتان برسانم که خیلی از افراد مشابه من و خیلی از عزیزان هموطنم بدون آگاهی اقدام به خرید نماد بیمه تبعی کردیم (برای مثال نماد هبرکت ۹۱۲ که مانند بقیه سهام ها ضرر و زیان داشت و گزینه خرید و فروش) بدون اینکه هشداری از سوی کارگزاری مفید برای ما داده شود که این نماد غیرقابل فروش هستن و زمان فروش با پیامک غیرقابل فروش گارگزاری مواجه شدیم و خیلی راحت بیان میکنن که پول شما از بین رفته است در واقع یعنی ما حق بیمه کالا یا سهامی که نداریم را پرداخت کرده ایم و این کلاهبرداری با پوشش عنوان بیمه سهام محسوب میشود . چرا باید برای سهامی که نداریم بیمه سهام خریداری شود؟ چرا سیستم هوشمند بورس باید همچین اشتباهی را انجام دهد و انقدر ضعیف عمل کند؟! هر جای دنیا اگر سهام پایه نباشد به هیچ عنوان بیمه سهام خریداری نمیشود و خرید هم بخورد و تا آخر ساعت کاری سهام پایه خریداری نشود بیمه سهام کنسل میشود و پول سهامداران به آنها برمیگردد ولی در کشور ما براحتی می‌گویند شما نباید خرید میزدید و پولتان سوخته !! هیچ سازمان و ارگانی مسئولیت چنین اشتباه بزرگی را گردن نمیگیرد !!! گزینه فروش برای چیزی که قابل فروش نیست یک جوک احمقانه است

از شما خواهشمندم صدای ما و خیلی از افرادی که به این طریق متضرر شده اند و در این تله گیر افتاده اند را به گوش مسئولین برسانید زیرا هیچ جای دنیا برای دارایی نداشته بیمه ایی صادر نمیشود ، کدام کشور برای ماشینی که نداری بیمه صادر میکند؟! کجای این کره خاکی وقتی هیچ نداری برای هیچ بیمه قرار میدهند؟! چرا کارگزاری یا سازمان بورس که مطلع هستند من سهام پایه در پرتفوی ام ندارم بیمه آن سهام را سریع برایم خرید میزنند و مانند بقیه اوراق یا سهام‌های دیگر کنسل نکردند؟! مردم کشور ما از نداری و اعتماد به دولت و مسئولین و برای درآمدن از منجلاب فقر تمام داراییشون را در بورس به توصیه رئیس جمهور این مملکت گذاشته اند چه کسیکه کل داراییش دو میلیون تومان است چه صد میلیون و ....
امیدوارم یاری شما باعث جبران خسارت من و خیلی های دیگر شود
سهیل
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
ی مست دزدن کار گزاری ها هم باهاشون شریکن کجای دنیا واسه چیزی ک نداری بیمه صادر میکنن حداقل قبل خرید اطلاع بدید ک این بیمه هست ن سهام کوفتی
ناشناس
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کجای دنیا؟! تو کشورما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
سلام منم هصیکو خریدم ولی میگن پولم سوخت شده
متاسفم براتون ...............، به کجا میخواین برسین یه مشت دزد،
اخرشم یه سنگ میزارن زیر سرتون و یه خروار خاک میریزن رو سرتون به درک جهنم تشریف میبرید
حداقل یه پیام بدید موقع خرید که شما ماشین نداری که میخوای بیمه اش کنی، خدا نابودتون کنه که اعصاب نذاشتین برامون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
الان چند ماهی میشه که قبل خرید پیام میده کارگذاری و اینکه دو ماه پیش من زنگ زدم بورس ک گفتن پیگیری میکنن بخاطر اینکه خیلیا از این اشتباه رو انجام دادن لیکن ن اطلاعیه ای داده تا حالا نه اینکه کسی پاسخگو هست همه میگن سوخت شده .بعدشم چند جا دیدم ک گفتن پول تو سپرده گذاری مرکزی هست و باید از طریق قضایی شکایت کنی .اگر کسی خبری یا پیشنهادی در این خصوص دارد لدفا مطرح کند ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
سلام بورس ناشر هارو ملزم به برگردوندن پول سهامدارانی که قبل از تاریخ 9/19 اقدام به خرید اشتباهی اوراق تبعی کردند ملزم کرده است ولی زمانی برای پرداخت ان تعیین نشده و باید ناشران این را تایید کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
متاسفانه من من هم بدون اینکه سهم پایه داشته باشم رفتم اوراق تبعی خریدم بدون اینکه سیستم تذکری بدهد
سید مصطفی فتاحی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
منم مثل شما ندونسته امروز این سهم هبرکت رو خریدم ،تو رو خدا پول ما رو برگردونید،در صورتیکه خود سهم برکت رو نداشتم
سید مصطفی فتاحی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
منم مثل شما ندونسته امروز این سهم هبرکت رو خریدم ،تو رو خدا پول ما رو برگردونید،در صورتیکه خود سهم برکت رو نداشتم
سید مصطفی فتاحی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
منم مثل شما ندونسته امروز این سهم هبرکت رو خریدم ،تو رو خدا پول ما رو برگردونید،در صورتیکه خود سهم برکت رو نداشتم
میثم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
سلام منم هبرکت و هغدیر 912 رو به اشتباه خریداری کردم که سیستم وکارگزاری هم مثل الان هیچ هشتاری یا اخطاری نداد.. گفتند هرکی قبل 19/9/99 خریده و کمتراز ده میلیون و سهم پایه نداشته برمیگرده..
باید پیگیرش باشید و به بورس زنگ بزنید
مال هبرکت برام به دلیل ابطال اوراق اختیار فروش تبعی هبرکت برگشت داده شد. ولی هغدیر هنوز برگشت ندادهو میگن بستگی به ناشر داره......
لطفا کسایی که میدونن مارو هم راهنمایی کنند
ممنون
میثم کریمی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
سلام
من برج 8 سال 99 تازه کدبورسی گرفتم و وارد بورس شدم که سهام هغدیر912 و هبرکت 912 رو به اشتباه خریداری کردم
که متأسفانه اون موقع سیستم مثل الان هیچ اخطار ویا هشتاری نداد و مثل سهام های دیگر معامله میشد
و من نمیدونستم که این سهم ها بیمه هستند
و هیچ ارزشی ندارند کارگزاری هم هیچ اخطاری نداده
سهم پایه هم نداشتم که نگه دارم تا زمان سررسید
و چند وقت پیش پولی که بابت هبرکت 912 داده بودم به قدرت خریدم اضافه شد و پیامش هم نوشته بود به دلیل ابطال اوراق اختیار فروش تبعی هبرکت912
میخواستم بدونم کی هغدیر 912هم پولو برگشت میده
چون بیشتر پولم توی اونه..
چند وقت پیش هم کارگزاری گفت که کسانی که اوراق تبعی به اشتباه خریدن پولشون برگشت داده میشه
یه سری شرایط هم براش گذاشته بودن
که من همه شرایطشو دارم
ارزش پورتفویش زیر ده میلیونه
و کمتراز 50هزار برگه
ممنون میشم کمکمون کنید چون خیلی ها به اشتباه خرید کردند الان 7 ماه پولمون تو هغدیر گیره که میگن رو حساب سازمان بورس