بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
حصول نتیجه مثبت از مذاکرات هسته ای ژنو و گشایش روابط بین المللی کشور به طور قطع می تواند آثار مثبتی بر وضعیت تولید و سودآوری صنایع مختلف همچون خودرو در پی داشته باشد.
کد خبر : ۱۲۷۳۸۲
نویسنده :
جمشیدی
حصول نتیجه مثبت از مذاکرات هسته ای ژنو و گشایش روابط بین المللی کشور به طور قطع می تواند آثار مثبتی بر وضعیت تولید و سودآوری صنایع مختلف همچون خودرو در پی داشته باشد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این نشست در حالی بزرگترین رخداد سیاسی کشور به شمار می رود و تاکنون روند آن به خوبی پیش رفته که نمی توان با قطعیت در خصوص نتایج احتمالی آن صحبت کرد.

محمدرضا نجفی منش به وضعیت فعلی خودروسازان اشاره کرد و گفت: میزان تولید برآوردی در این مجموعه ها طی سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش بیش از دو برابری همراه بوده و اکنون نیز پس از انتشار صورت های مالی عملکرد سه ماهه اول امسال شاهد تحقق برآورد افزایش تولید خودروسازان بوده ایم.این امر نشان دهنده پتانسیل های این شرکت ها برای بهبود وضعیت تولید و سودآوری است.

وی با اشاره به آثار مثبت ناشی از لغو تحریم های اعمالی بر صنعت خودرو، در این خصوص ابراز داشت: رفع موانع موجود در روابط خارجی کشور به طور قطع بسترهای لازم را برای تعامل و همکاری شرکت های فعال این گروه با خودروسازان خارجی فراهم می کند که این امر پیامدهای مثبتی همچون تولید خودروهایی با مدل جدیدتر و ایجاد رونق در بازار فروش آن در پی خواهد داشت.

علاوه بر این، مسائل موجود بر سرراه نقل و انتقالات بانکی نیز مرتفع می شود و موجب حذف هزینه های تحمیلی بر خودروسازان در این زمینه خواهد شد.

این مقام مسئول به قیمت گذاری خودرو نیز اشاره کرد و گفت: از یک سو دولت و شورای رقابت نمی بایست در خصوص نحوه قیمت گذاری خودرو دخالت می کردند و از سوی دیگر در وضعیت کنونی بازار خودرو تعیین قیمت های جدید چندان منطقی به نظر نمی رسد.

نجفی منش افزود: در صورتیکه قیمت های جدید خودرو در بازار فروش آن و براساس میزان عرضه و تقاضا برای این محصول تعیین شود، دیگر جایی برای دلال ها و واسطه ها در این بازار وجود نخواهد داشت و قیمت ها برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به تعادل می رسد. برهمین اساس، انتظار می رفت تا دولت در تعیین قیمت های جدید دخالتی نداشته باشد و بدین ترتیب شاهد منتفع شدن دلال ها و متضرر شدن تولیدکنندگان در این صنعت نباشیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در ارتباط با میزان افزایش قیمت ها نیز تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه های تحمیلی بر صنعت در تمامی ابعاد، میزان افزایش قیمت در نظر گرفته شده برای خودروسازان چندان مناسب به نظر نمی رسد و به طور قطع برآیند این دو متغیر مهم تأثیرگذار بر وضعیت سودآوری مجموعه های خودروساز پاسخگوی هزینه های تحمیلی بر آنها نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر