بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
کد خبر : ۱۲۷۶۵۶
تولید نفت کشور در سال ۹۱ به پایین‌ترین میزان خود در هشت سال اخیر رسیده است.

به گزارش ایسنا، میزان تولید نفت خام کشور در سال ۹۱ حدود یک میلیارد و ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه (۱۰۴۰.۶ میلیون بشکه) بوده که از این میزان ۶۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه به عنوان خوراک در پالایشگاه‌های داخلی به مصرف رسیده و ۴۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به طور مستقیم صادر شده است.

عدم سرمایه‌گذاری لازم برای اکتشاف نفت
بر این اساس تولید نفت خام در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ از کاهش ۲۷.۲ درصدی برخوردار شده که یکی از دلایل اصلی آن عدم سرمایه‌گذاری لازم جهت اکتشاف و تولید نفت بوده است؛ زیرا سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها جهت اجرای طرح خود از بودجه شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی گاز استفاده کرده و این شرکت‌ها را با موانعی در تامین منابع مواجه کرده است.

ادامه تشدید تحریم‌های بین المللی علیه ایران و محدودیت‌های حمل و نقل دریایی را می توان از دیگر دلایل افت تولید نفت برشمرد.

کاهش ۴۹ درصدی صادرات در سال ۹۱
در این راستا کاهش ۲۷.۲ درصدی تولید نفت از یک سو و افزایش ۲.۶ درصدی مصرف داخلی آن از سوی دیگر سبب شد تا در این سال صادرات نفت ایران ۴۹ درصد کاهش یابد براین اساس طرح معاوضه نفت خام که از سال ۱۳۷۶ در کشور اجرا شده بود و صرفه اقتصادی زیادی برای ایران داشت تحت تاثیر این عوامل قرار گرفت.

به طوری که در سال ۹۱ واردات سوآپ ایران نسبت به سال قبل از کاهش ۶۹.۹ درصدی برخوردار بود. البته صادرات سوآپ ۳.۲ درصد افزایش یافت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر