بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
در نظرسنجی بورس نیوز با کسب 50 درصد آراء مشخص شد:

سود 30 درصدی اوراق سلف سنگ آهن گل گهر مهمترین مزیت

اوراق سلف موازی استاندارد 500 هزار تن سنگ آهن دانه بندی شده شرکت گل گهر در حالی در سومین روز و پیش از پایان دوره عرضه با موفقیت خریداری شد که 60 هزار تن تقاضای بدون عرضه روی تابلوی سامانه معاملاتی بورس کالا باقی ماند.
کد خبر : ۱۲۹۰۲۲
نویسنده :
کیوان فر
اوراق سلف موازی استاندارد 500 هزار تن سنگ آهن دانه بندی شده شرکت گل گهر در حالی در سومین روز و پیش از پایان دوره عرضه با موفقیت خریداری شد که 60 هزار تن تقاضای بدون عرضه روی تابلوی سامانه معاملاتی بورس کالا باقی ماند.

به گزارش بورس نیوز، فروش کامل 500 هزار تن سنگ آهن دانه بندی شده "کگل" در قالب اوراق سلف موازی استاندارد طی سه روز و پیش از پایان دوره عرضه می تواند نشان از اقبال مطلوب سرمایه گذاران به این اوراق و مزیت های سرمایه گذاری موجود در آن باشد. چراکه در شرایطی بورس طی چهار ماه ابتدایی سال جاری کمتر از سه درصد بازدهی مثبت و البته همراه با ریسک بالا محقق کرده که اوراق مذکور با روش بازار گردانی جدید بازدهی 25.5 تا 30 درصدی را در سررسید یکساله به سرمایه گذاران تضمین کرده و بازخرید این اوراق نیز توسط شرکت تأمین سرمایه امید به عنوان بازارگردان با نرخ روز شمار 23 درصد ضمانت شده است. حال آنکه نرخ سود بانکی که سرمایه گذاری بدون ریسک محسوب می شود نیز پایین تر از این میزان می باشد.

در همین ارتباط و برای بررسی دلایل مزیت این اوراق، بورس نیوز اقدام به برگزاری یک نظرسنجی کرده که نتایج آن در نمودار ذیل قابل مشاهده است.

سود 30 درصدی اوراق سلف سنگ آهن گل گهر مهمترین مزیت

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می شود نزدیک به نیمی از کل نظرات تضمین نرخ سود 25.5 تا 30 درصدی را مهمترین مزیت اوراق سلف موازی استاندارد سنگ آهن دانه بندی شده گل گهر می دانند. زیرا همانطور که اشاره شد این نرخ سود تضمین شده بالاتر از نرخ سود بدون ریسک در شبکه بانکی کشور است.

در وهله دوم نیز بازارگردانی اوراق و تضمین بازخرید آن با نرخ روز شمار حداقل 23 درصد قبل از سررسید توسط شرکت تأمین سرمایه امید دیگر مزیتی می باشد که نزدیک به 25 درصد از حدود 2040 نظر ارایه شده در این نظرسنجی را به خود اختصاص داده است.

همچنین به اعتقاد شرکت کنندگان در این نظرسنجی سررسید کوتاه مدت یکساله آن با کسب نزدیک به 15 درصد از کل آراء، به عنوان مزیت بعدی اوراق سلف موازی استاندارد سنگ آهن گل گهر برگزیده نشده است.

و اما چهارمین مزیتی که موجب اقبال بالای سرمایه گذاران برای خرید این اوراق شده، قابلیت سرمایه گذاری مجدد دارایی و تسهیل در مدیریت جریان وجوه شرکت های عرضه کننده به دلیل عدم وجود سود بین دوره در این اوراق است که این گزینه حدود هفت درصد از کل نظرات را دارا به خود اختصاص می دهد.

البته افزون بر این موارد، معافیت مالیاتی نیز از دیگر موضوعاتی است که مزیت های سرمایه گذاری در این اوراق را افزایش داده است. ضمن اینکه اوراق سلف استاندارد سنگ آهن دانه بندی شده، به عنوان ابزار مالی جدید پذیرش شده در بورس کالای ایران در یک دوره یکساله حدود 100 میلیارد تومان برای شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تأمین مالی کرده است که همزمان با آن با فراهم آمدن امکان معامله مجدد بر روی کالا در معاملات سلف استاندارد، از حبس منابع مالی سرمایه گذاران جلوگیری به عمل می آید.

همچنین امکان کشف قیمت روزانه و تعدد سرمایه گذاران نیز از دیگر ویژگی های این اوراق می باشد که می توان گفت در افزایش اقبال به آن اثرگذار بوده است.

در پایان آنچه مسلم به نظر می رسد این است که با آغاز معاملات این اوراق ضمن تأمین مالی، شرایط پوشش ریسک نیز برای تولیدکنندگان انواع کالا فراهم شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر