بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
کاهش ذخایر انبارهای جهانی در حال حاضر اصلی ترین عامل افزایش قیمت فلز روی به شمار می رود که این امر نیز از عوامل مختلفی نشأت می گیرد.
کد خبر : ۱۲۹۹۱۹
نویسنده :
جمشیدی
کاهش ذخایر انبارهای جهانی در حال حاضر اصلی ترین عامل افزایش قیمت فلز روی به شمار می رود که این امر نیز از عوامل مختلفی نشأت می گیرد.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: ذخایر جهانی فلز روی در حالی به کمترین مقدار خود طی دو سال اخیر کاهش یافته که افزایش تقاضا برای این محصول و در مقابل آن کاهش عیار خاک مصرفی و نیز افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی موجب این امر شده و در نهایت منجر به روند صعودی قیمت های جهانی فلز روی شده است.

نصیری افزود: بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت جهانی روی را با شروع سال جدید میلادی پیش بینی کرده بوده اند که این برآورد با تأخیر حدود سه ماهه محقق شد.

وی به تداوم روند صعودی شکل گرفته قیمت های جهانی اشاره کرد و گفت: سهم اندک میزان تولید و مصرف کشور ما موجب شده تا تحلیل های کارشناسان داخلی چندان مستقل نباشد و متأثر از تحلیل های کارشناسان خارجی قرار گیرد.

این کارشناس صنعت روی افزود: با توجه به متفاوت بودن تحلیل ها و برآوردهای کارشناسان این حوزه نمی توان با قطعیت در خصوص بازه زمانی تداوم این روند و حداکثر قیمت جهانی این فلز اظهارنظر کرد.

این در حالی است که در حال حاضر تحلیل و نظرات متفاوتی درباره چگونگی روند آتی قیمت ها ارایه می شود، اما اغلب کارشناسان بر تداوم این روند و نیز نوسان قیمت ها در محدود 2600 تا 2700 دلار معتقدند.

نصیری به پتانسیل های شرکت های تولیدکننده روی برای اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی از محل افزایش قیمت های جهانی این فلز اشاره کرد و گفت: درآمد فروش این مجموعه ها در حالی تحت تأثیر رشد قیمت های جهانی افزایش یافته که در مقابل آن بهای تمام شده تولید محصولات چندان متأثر از روند افزایشی قیمت های جهانی نیست و از این رو، برآیند درآمدها و هزینه های شرکت های تولیدکننده روی موجب روند رو به رشد سودآوری آنها خواهد شد.

وی افزود: بسیاری از مجموعه های مذکور در حالی نرخ LME فلز روی را در محدوده دو هزار دلار و حتی کمتر از آن در بودجه سال جاری خود لحاظ کرده اند که مقدار فروش محصولات طی سه ماهه اول امسال چندان حائز اهمیت نبوده و انتظار می رود تا آثار مثبت ناشی از روند افزایشی قیمت های جهانی روی در عمکلرد شش ماهه اول امسال آنها نمود پیدا کند. اگرچه مقدار این تعدیل مثبت در مجموعه های مختلف، متفاوت می باشد، اما به طور قطع اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی برخی شرکت ها با اهمیت خواهد بود و موجب توقف نماد معاملاتی آنها خواهد شد. چراکه در حال حاضر نرخ جهانی فلز روی بیش از 15 درصد قیمت فروش اعمال شده آن در بودجه سال جاری شرکت ها است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در بررسی معاملات روز جاری به دست آمد:

تلاش بازار برای مثبت گرایی

مستطيل شيشه اي تالار

رو نمایی از هتل نوسان گیران !

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
سپاسگزارم ازگزارش خوب تان (aa)