بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰
مستطيل شيشه اي تالار

رو نمایی از هتل نوسان گیران !

اشکال نداره ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. دیدین علی رغم اینکه این گروه 30 درصد حجم بازاره اما تا اطلاع ثانوی شخصیت لیدری نداره، آقاجان برو سراغ این کاره اش اینها این کاره نیستند.
کد خبر : ۱۳۰۰۰۷
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.05.20 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 95 واحد رشد به رقم 55075 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 378 واحد افزایش عدد 145667 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 148 واحد رشد به رقم 74547 واحد رسيد.

همچنین در این روز "پارسان" با 44 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "کچاد" با 28 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افزایش به رقم 792 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی جم با 0.86 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2113 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2042 میلیارد ریال رسید.

شاخص بورس امروز مثبت شد اما مهمتر از شاخص کلیت بازار بود که نشان داد فاصله بین امیدواری تا ناامیدی به اندازه تارمو است، کاری به اینکه حجم معاملات و ارزش معاملات در اغلب گروه ها و سهام شرکت های بورسی به چه میزان بود نداریم مهم آن است که سهامدار بازار سرمایه با این بازار قهر کردنی نیست و با کوچکترین نشانه امید مجدداً در صف اول خریداران سهام قرار می گیرند، این گفته به خوبی در معاملات امروز مشخص بود چراکه در روزی شاهد جو روانی مثبت و رشد قیمت سهام شرکت های بورسی بودیم که اغلب حقوقی های بازار فروشنده بودند و اکثریت خریداران را حقیقی های بورس تشکیل داده بود. البته ناگفته نماند که در این بین بودند برخی حقوقی هایی که وارد عمل شدند و اقدام به خرید سهام نمودند.

بنابر گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری در حالی رونق و جو مثبت حاکم بود که به علت ترسی که سهامداران از تداوم این روند و ابهام در روند روزهای آتی دارند در پایان معاملات اقدام به عرضه صف های خرید نمودند و به سودی اندک بسنده نمودند. به گفته اهالی تالار بدترین سم موجود برای بازار روندهای صعودی یک روزه می باشد یعنی در جاییکه امید و اعتماد نسبی در حال بازگشت می باشد مجدداً روند تغییر کرده و دوباره با یک دوره فرسایشی و نزولی مواجه شویم.

 از همین رو به نظر می رسد اعتماد و اطمینان کامل زمانی به بازار سرمایه باز خواهد گشت که سهام اغلب شرکت ها خصوصاً پربازده ترین های بورس بتوانند روند صعودی خود را با حجم بالای معامله برای چند روزی ادامه دهند که بهتر است این روند به صورت تعادلی و بدون تشکیل صف خریدهای میلیونی شکل بگیرد.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

"مپنا": چارتیست های بازار معتقدند که در شرایط فعلی این سهم نیاز به یک شوک خبری و یا وقوع اتفاق خاصی دارد تا بتواند با گذر از مقاومت های 765 و 780 روند تازه ای را شروع نماید هرچند که افزایش قیمت های اخیر این سهم نیاز به استراحتی کوتاه مدت داشت. گفته می شود بزودی خبری در این گروه در خصوص دریافت بخشی از مطالباتشان منتشر خواهد شد اما هنوز منبع رسمی این موضوع را تأیید نکرده است.

گفتنی است 49 درصد خریداران این سهم حقیقی و 51 درصد آنها حقوقی بودند اما فروشنده عمده این سهم امروز حقیقی ها بودند.

ساختمانی ها: نکته تحسین برانگیز این گروه واکنش سریع به جو مثبت بازار است، این گروه به اصطلاح پایه ترین گروه بورسی طی سال 93 بوده، هرجا فراخوان رشد قیمت سهام منتشر شده ساختمانی ها در خط اول ایستادن. همچنان اهالی تالار معتقدند که پی بر ای پایین عامل اصلی این اتفاق است هرچند که برای بازگشت به روند نزولی نیز معمولاً نسبت به بقیه بازار پیش دستی می کنند. ولی از حق نگذریم این "وساخت" خیلی مشکوک می زند یه جورایی شده هتل نوسان گیران و مدام تو مقاطع مختلف ازش رونمایی میشه !

مخابرات و همراه: از این به بعد به این دو شرکت پدر و پسر بورس می گویم. پتانسیل هر دو شرکت بسیار بالا است، همراه اول معمولاً روندی بدون حاشیه و بدور از هیجان داشته و کلاً اگر سهامداری قصد و نیت سهامداری داشته باشد اولین گزینه خرید و نگهداری را "همراه" می داند، اما مخابرات اگرچه پتانسیل رشد سودآوری خوبی دارد اما بزرگترین مشکل حال حاضر این شرکت سنگین بودن و حجم مبنای بالای آنست. به هر حال حجم مبنای بیش از 13 میلیون و 700 هزار سهمی در بورس با شرایط حال حاضر رقم زیادی است که اجازه ورود سهامدار کوتاه مدت و یا حتی نوسان گیر را به شرکت نمی دهد و همین موضوع سبب کاهش نوسانات "اخابر" و تشکیل نگاه بلندمدتی بر این سهم شده است.

لیزینگی ها: جحم معاملات و نوسان های اخیر نشان از آن دارد که باید امسال به این شرکت ها نگاه دیگری داشت. اگرچه گزارشاتی که اعلام کردند تفاوت زیادی با واقعیت داشت اما اهالی بازار بر این باورند که این گروه بزودی با تعدیلات مثبت قابل قبولی همراه خواهد شد و امسال جبران کم کارهای سال های گذشته را خواهند کرد.

گروه بانکی: گروهی بی رقم، کسل کننده و بی روح، نه به روند کوتاه مدت آنها می توان اعتماد کرد و نه به روند بلندمدتشان، در مجموع باید این گروه را به حال خود رها کرد و به آنها فقط به چشم یک گروه که یه گوشه نشسته و داره .. بگذریم. البته این تنها نظر برخی از اهالی تالار است و قطعاً این گروه هم برای خودش موافقانی دارد.

گروه کانی های غیر فلزی: آقا اسم این گروه که میاد همینجور داغ دل و آه از نهاده که تازه می شد، پارسان این نمادهای "ک" ایی هرچی دل تو بروس بود سوزاندن. یادم می آید که دو سه سال پیش اصلاً اسمی و حرفی از این گروه نبود، تک و توک یکی از تو گروه بلند می شد یه رشد 10 درصدی می کرد می رفت برای به استراحت دو سه ماهه، الان هر نمادی که با "ک" شروع می شه برای خودش ارج و قربی تو بازار داره، خدایش هم تو روند صعودی و رشد قیمتشون هیچ شیشه خورده و شیله پیله ای نبود انصافاً به حق اومدن بالا البته بماند که این وسط دو تاشون سود استفاده کردند ولی تو شروع روند نزولی همین دو تا بیشترین افت قیمت و روند کاهشی رو داشتند تعارف که نداریم بادشون کرده بودند دیگه حالا هی می خوام اسمشون را نگم موندم بگم، بگم نه نمی گم به خاطر همون یک سهامدار خرد نمی گم ولی در جریان باشید مثل اینکه در بعضی از این شرکت ها دوباره خبرهایی شده و علت صف خریدشون هم همینه فعلاً تا همین اندازه بدونید تا روزهای آینده اخبار موثقشون رو بگم.

پارس الکتریک: روز بازگشایی خیلی انتظارات را برآورده نکرد هرچند که نسبت به سال گذشته گزارش بسیار امیدوار کننده ای ارایه کرده، اهالی تارلا معتقدند هنوز خبر اصلی شرکت منتشر نشده یعنی کمی صبر کن اصل کاری مونده.

گروه پتروشیمی: گروه خیلی خیلی خوبی هستند، پرپتانسیل، سودده، کم ریسک، خوراک اینن که بخری بلندمدت نگهداری سودش رو ببری اما فقط یک چیز، امیدوارم که به مسئولین عزیز ثابت شده باشد که با این گروه نمی شود روند بورس را به سمت سیر صعودی برگرداند، یعنی به این گروه دل خوش نکنید اگه این همه وقت و مصوباتی که برای بازگرداندن اعتماد به این گروه گذاشته بودید رو دو تا گروه دیگه گذاشته بودید الان وضع اینجوری نبود اشکال نداره ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. دیدین علی رغم اینکه این گروه 30 درصد حجم بازاره اما تا اطلاع ثانوی شخصیت لیدری نداره، آقاجان برو سراغ این کاره اش اینها این کاره نیستند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
جالب بود! ممنون!
خوشنام
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
این صرفا جهت اطلاع هات خیلی خوب و باحاله حرف دل ماست به زبان خودمون بی شیله پیله و غیر قلنبه سلنبه، بعبارتی جانا سخن از زبان ما می گویی
امير
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۸
از سيماني ها چه خبر ؟پس كي رشدشون شروع ميشه؟
جواد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵
کبافق که مارو بیچاره کرد