بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
مدیر عامل مؤسسه حسابرسی حافظ گام عنوان کرد:

لزوم کاهش تدریجی نرخ تورم برای جلوگیری از زیان صنایع

اگرچه دستیابی به این امر دستاوردی مهم برای دولت به شمار می رود، اما بهتر به نظر می رسد کنترل نرخ تورم به صورت پله ای و به تدریج اتفاق افتاد تا به وضعیت کلی اقتصاد و تولید کشور آسیبی وارد نگردد.
کد خبر : ۱۳۰۰۲۷
نویسنده :
جمشیدی
نرخ تورم در حالی با تثبیت قیمت فروش محصولات تولیدی صنایع مختلف کنترل شده که این امر موجب کاهش سودآوری صنایع و زیانده شدن آنها می گردد.

مدیر عامل مؤسسه حسابرسی حافظ گام با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: براساس اظهارات دولتمردان نرخ تورم سالانه با اجرای برنامه های دولت نرخ تورم از رقم 40 درصد در سال 92 به کمتر از 25 درصد در پایان امسال کاهش خواهد یافت.

حسین شیخی افزود: اگرچه دستیابی به این امر دستاوردی مهم برای دولت به شمار می رود، اما بهتر به نظر می رسد کنترل نرخ تورم به صورت پله ای و به تدریج اتفاق افتاد تا به وضعیت کلی اقتصاد و تولید کشور آسیبی وارد نگردد.

چراکه عدم افزایش قیمت فروش محصولات تولیدی به منظور کنترل نرخ تورم از یک سو موجب کاهش این متغیر خواهد شد و از سوی دیگر به رکود اقتصادی کشور منجر می شود که البته خروج از رکود بسیار دشوارتر از خروج از تورم به شمار می رود. برهمین اساس، خروج از رکود حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور با توجه به عدم اعطای مجوز افزایش نرخ فروش محصولات تولیدی به صنایع مختلف بعید به نظر می رسد.

وی به برنامه های دولت در بسته حمایتی برای تأمین مالی شرکت ها از طریق بورس اشاره کرد و ابراز داشت: نقدینگی قابل توجهی در حالی طی اواخر سال 91 و اوایل سال گذشته وارد بازار سهام شد که سرمایه گذاران به دلیل چشم انداز مثبت پیش روی اغلب صنایع اقدام به خرید سهام شرکت های فعال بورسی می کردند، این در حالی است که امسال پس از پشت سر گذاشتن ماه ها نزول قیمت ها و کاهش اعتماد سرمایه گذاران، دیگر هیچ رغبتی برای سهامداران و معامله گران جهت تزریق نقدینگی جدید در بورس باقی نمانده و خروج از زیان و بازگشت سرمایه اصلی، مهمترین دغدغه سرمایه گذاران است.

علاوه بر این، صنایع مختلف بورسی که سال گذشته کانون توجه سهامداران بودند، اکنون از اوضاع سودآوری مناسبی برخوردار نیستند و مجموع این عوامل موجب گردیده تا ورود سرمایه های جدید به بورس کمی دشوار گردد.

مدیر عامل مؤسسه حسابرسی حافظ گام به افت قیمتی سهام صنایع مختلف همچون سیمان و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: اگرچه افزایش نرخ فروش محصولات سیمانی طی ماه های ابتدایی امسال به تصویب رسیده، اما به نظر می رسد این امر به دلیل موانع موجود بر سر راه صادرات محصولات آنها به کشور عراق ناشی از اوضاع سیاسی نابسامان آن کشور، آثار با اهمیتی بر وضعیت سودآوری آنها در پی نخواهد داشت، چراکه بیشترین درآمدهای این گروه از محل فروش صادراتی آنها محقق می شود. علاوه بر آن، وضعیت اجرای پروژه های عمرانی و ساخت و ساز در کشور چندان مناسب ارزیابی نمی شود.

شیخی در خصوص وضعیت واحدهای پتروشیمی نیز گفت: تأمین خوراک مصرفی مجموعه های پتروشیمی و چگونگی قیمت آن اصلی ترین موانع موجود بر سر راه تولید این واحدهاست که تا رفع این موانع نمی توان به رشد سودآوری این شرکت ها و رونق دوباره صنعت پتروشیمی همچون سال گذشته امیدوار بود. برهمین اساس نمی توان انتظار رشد با اهمیت سودآوری این صنعت و قیمت سهام شرکت های فعال در آن را داشت.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سنجرمقبلی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۸
مفسد فی الارض