بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۰
کد خبر : ۲۲۲۶۶
كاهش پيش‌بيني سود سهام صنايعي چون خودرو، فلزات اساسي و سيمان باعث شد تا عليرغم حضور يك صنعت و شركت جديد به بورس، پيش‌بيني سود 38 صنعت با كاهش 436 ميليارد توماني به 10 هزار و 347 ميليارد تومان برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، روند پيش‌بيني سود سهام شركتها يكي از مهمترين ارزيابي‌ها در تصميم‌گيري‌هاي سرمايه‌گذاران براي خريد و فروش سهام است كه افزايش يا كاهش پيش‌بيني سود شركت‌ها و صنايع بورس ناشي از عوامل درون سازماني متعدد و برخي مسائل برون سازماني مانند كاهش قيمت هاي جهاني محصولات است. 

بر اساس اين گزارش ، آخرين پيش‌بيني سود (زيان) صنايع حاضر در بورس نشان مي‌دهد عليرغم اضافه شدن يك صنعت به نام استخراج نفت گاز و يك شركت به نام حفاري شمال به جمع 37 صنعت و 338 شركت قبلي ، از مجموع سود 38 صنعت بورس كاسته شده است. 
بدين ترتيب كه پيش‌بيني سود 37 صنعت در قالب 338 شركت در حالي پايان خردادماه 10 هزار و 783 ميليارد تومان برآورد شده بود كه اين رقم در پايان تيرماه با كاهش 436 ميليارد توماني به 10 هزار و 347 ميليارد تومان رسيد كه ناشي از اعلام سود و زيان 38 صنعت و 339 شركت بورسي بود. 

اين در حالي است كه در پايان خردادماه نيز بالغ بر 821 ميليارد تومان از سود صنايع 37 گانه بورس كاسته شده بود. 

* بيشترين افت پيش بيني سود صنايع 

بررسي‌ها از پيش‌بيني سود صنايع حاكي است كه بيشترين افت پيش بيني سود مربوط به صنايع خودرو ، فلزات اساسي ، شركت هاي چند رشته‌اي، فراورده‌هاي نفتي، كاني‌هاي فلزي و سيمان بود. 

بر اساس اين گزارش، صنعت خودرو با 30 شركت بزرگ و كوچك در حالي با سرمايه اسمي 3.1 هزار ميليارد توماني بيش از 1.8 هزار ميليارد تومان سود در پايان خرداد پيش‌بيني كرده بود كه اين رقم در انتهاي تيرماه با كاهش 64 ميليارد توماني به 1.7 هزار ميليارد تومان رسيد. 

اين در حالي است كه در برابر افزايش پيش‌بيني سود 7 بانك دولتي و خصوصي از 1.5 هزار ميليارد تومان به 1.6 هزار ميليارد تومان، كاهش سودآوري برخي از 26 شركت صنعت فلزات اساسي منجر شد تا سود 1.1 هزار ميليارد توماني اين صنعت با كاهش 312 ميليارد توماني به 873 ميليارد تومان در پايان تيرماه برسد. 

4 شركت‌هاي صنعت رشته‌اي (شامل شركت‌هاي سرمايه‌گذاري غدير، صندوق بازنشستگي، اميد و بانك ملي) نيز از كاهش سود مصون نماندند و با افت 90 ميليارد توماني، سود اين صنعت را به 738 ميليارد تومان كاهش دادند. 

صنعت فراورده‌هاي نفتي نيز در حالي با 5 شركت در پايان خرداد بالغ بر 881 ميليارد تومان سود پيش‌بيني كرده بود كه اين رقم با افت 150 ميليارد تومان به 731 ميليارد تومان رسيد. 

بر اساس اين گزارش، صنايع كانه‌هاي فلزي، سيمان، خدمات فني و مهندسي، حمل و نقل، غذايي و كاشي نيز از ديگر صنايع 38 گانه بورس بودند كه با كاهش چند تا چندين ميليارد توماني در پيش‌بيني سود مواجه شده‌اند. 

كاهش محسوس و قابل اعتنا صنايع فوق به حدي بود كه افزايش اندك پيش‌بيني سود 10 صنعت مانند صنايع مخابرات، بانكداري، دارويي و دستگاه برقي نيز نتوانست مانع از افت 436 ميليارد توماني پيش بيني سود كل صنايع بوس شود. 

پايين‌ترين سود صنايع نيز در شرايطي مربوط به صنعت محصولات چوبي با دو شركت و با سود 1.1 ميليارد توماني است كه 4 صنعت منسوجات، قند و شكر، ساخت راديو و تلويزيون و پيمانكاري صنعتي همچنان صنايع زيان‌ديده بورس هستند كه بين 530 ميليون تا 2.7 ميليارد تومان زيان پيش‌بيني كرده‌اند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر