بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
در بررسی بازدهی امسال صنعت خودرو و قطعات مشخص شد:

بازدهی قطعه سازان فراتر از سود یکساله بانک ها

نرخ سود بدون ریسک سپرده های یکساله بانک ها در سال 93 در شرایطی 22 درصد اعمال می شود که در همین مدت سهام برخی صنایع طی کمتر از هفت ماه سپری شده از سال جاری بازدهی بیشتر از این رقم را محقق کرده اند.
کد خبر : ۱۳۵۸۱۵
نویسنده :
کیوان فر
نرخ سود بدون ریسک سپرده های یکساله بانک ها در سال 93 در شرایطی 22 درصد اعمال می شود که در همین مدت سهام برخی صنایع طی کمتر از هفت ماه سپری شده از سال جاری بازدهی بیشتر از این رقم را محقق کرده اند.

به گزارش بورس نیوز، از ابتدای سال جاری تاکنون صنعت خودرو و قطعات به طور متوسط بازدهی مثبت بیش از 18 درصدی را برای سهامدارانشان به ارمغان آورده اند.

در این صنعت که شامل دو طبقه تولید و نیز قطعات خودرو می شود، سهام 31 شرکت مختلف مورد معامله قرار گرفته اند که در این میان بازدهی طبقه قطعه سازان بیش از سازندگان خودرو بوده است؛ بطوریکه شرکت های قطعه ساز به طور میانگین با افزایش بیش از 26 درصدی همراه بوده اند که حتی از بازدهی یکساله و بدون ریسک سپرده های بانکی نیز بالاتر است. در حالیکه خودروسازان با حضور 9 شرکت بازدهی منفی نزدیک به دو درصد را برای سهامداران خود رقم زده اند.

براساس این گزارش و با بررسی آمارهای موجود از معاملات سهام صنعت مذکور، به وضوح قابل مشاهده است که بیشترین بازدهی مثبت نیز مربوط به طبقه قطعه سازان بوده که از رشد نزدیک به 247 درصدی قیمت سهم "خفنر" ناشی شده است.

رتبه های بعدی پربازده ترین سهام این صنعت نیز به دو سهم "ختور" و "خریخت" از همین طبقه تعلق دارد. آنچنان که دو نماد مذکور به ترتیب بازدهی مثبت حدود 118 و نیز 58 درصدی را محقق کرده اند که رقمی قابل توجه است.

اما "خساپا" با تحقق بازدهی مثبت بیش از 21 درصدی که تقریباً معادل نرخ سود سپرده های بانکی است، توانسته جایگاه خود را در رده یازدهم این صنعت از نظر بیشترین بازدهی تثبیت کند.

"خودرو" به عنوان دیگر غول خودروساز کشور نیز در این جدول تنها به کسب بازدهی مثبت کمتر از شش درصدی اکتفا کرده تا در میان پربازده ترین های صنعت و طبقه خود جایگاه خاصی را کسب نکند.

در طرف دیگر این جدول، "خپویش" با 33 درصد افت قیمت به عنوان کم بازده ترین سهم صنعت خودرو و قطعات از ابتدای سال جاری تاکنون معرفی شده است.

پس از آن نیز دو هم گروهی سهم مذکور یعنی "خرینگ" و "خاهن" به ترتیب 28 و 26 درصد بازدهی منفی رقم زدند تا با این عملکرد رتبه دوم و سوم کم بازده ترین های این صنعت را به خود اختصاص دهند.

در پایان گفتنی است از میان 31 نماد فعال صنعت خودرو و قطعات طی سال جاری 18 نماد با کسب بازدهی مثبت و مابقی یعنی 13 نماد با کاهش قیمت سهام خود بازدهی منفی محقق کرده اند. گرچه متوسط بازدهی آنها از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با نرخ سود سپرده های بانکی رقم قابل قبولی بوده است.

در فایل PDF زیر رتبه بندی و میزان بازدهی سهام شرکت های صنعت خودرو و قطعات از ابتدای سال جاری تاکنون قابل مشاهده است.

خودرو


اشتراک گذاری :
ارسال نظر