بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۴
مسکو- ایرنا- یک نشریه روسی اعلام کرد: مجمع کشورهای صادرکننده گاز تحت کنترل آمریکا قرار دارد و در جهت منافع کشورهای عضو حرکت نمی کند.
کد خبر : ۱۳۷۱۸۳
ماهنامه 'ایران معاصر' روز دوشنبه در مقاله ای خاطرنشان کرد: مجمع کشورهای صادرکننده گاز از اهداف اولیه آن شامل دفاع از منافع مشترک کشورهای صادرکننده گاز دور شده است.

در این مقاله آمده است: مجمع کشورهای صادرکننده گاز به مکانیزم تحقق بخشیدن منافع گازی واشنگتن از طریق قطر متحد نزدیک آمریکا در منطقه و میزبان مقر این مجمع تبدیل شده است.

نویسنده مقاله توصیه کرده: خروج روسیه، ایران، ونزوئلا و سایر کشورهای مخالف پیروی از آمریکا از مجمع کشورهای صادر کننده گاز، بهترین وسیله خنثی کردن تأثیر منفی این مجمع می باشد.

نشریه روسی افزود: به جای این مجمع باید ائتلاف جدید و کارآمدی را به وجود آورد که بتواند منافع همه صادرکنندگان عمده گاز را از جمله از طریق تنظیم قیمتهای گاز، توافق درباره حضور و فعالیت در بازارهای گاز در نقاط مختلف جهان و همکاری در زمینه انتقال گاز تأمین کند.

در پایان مقاله گفته شده، این اقدام باید با تشکیل ائتلاف گازی روسی – ایرانی شروع شود و هسته مرکزی آن را این دو کشور تشکیل خواهند داد.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز(GECF) به پیشنهاد ایران و به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان، توسط ایران، روسیه و قطر در 23 دسامبر 2008 تاسیس و هم اکنون علاوه بر سه کشور یاد شده، امارات متحده عربی، ونزوئلا، نیجریه، مصر، الجزایر، گینه استوایی، بولیوی و ترینیداد توباگو نیز عضو آن هستند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر