بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
تهران - ایرنا - «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه حملات هوایی روز گذشته رژیم صهیونیستی به سوریه را نشان دهنده همداستانی این رژیم با گروه های تروریستی دانست و گفت: این اقدامات برای تقویت روحیه گروه های تروریستی است که ضربات بسیار جدی از مقاومت مردم سوریه و عراق دیده اند.
کد خبر : ۱۴۰۱۸۲

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ظریف امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با «ولید معلم» وزیر امورخارجه سوریه، حملات هوایی روز گذشته رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کرد و گفت: اقدام دیروز رژیم صهیونیستی نشان دهنده هم جهتی و هم داستانی این رژیم با گروه های تکفیری و تروریست های افراطی است. 

وی ادامه داد: این اقدام برای تقویت روحیه گروه های تروریستی است که ضربات بسیار جدی از مقاومت مردم سوریه و عراق تحمل می کنند. 

ظریف با بیان این که قبلا هم این اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده ایم به برگزاری اجلاس جهان عاری از خشونت و افراطی گری که فردا در تهران برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: اجلاس فردا هم همانند اجلاس دو هفته قبل در قم، یک پیام واحد برای جهان دارد و آن این که ادیان الهی از افراط و تندروی مبرا هستند. 

وزیر امورخارجه ادامه داد: تکفیری ها جایگاهی در دین اسلام نه در بین اهل سنت و نه شیعه، ندارند و حرکت این گروه ها نه تنها علیه مردم منطقه بلکه علیه همه مسلمانان و جهان است. 

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: پیامی که از منظر سیاسی اجلاس فردا دارد این است که امروز دنیا به خوبی درک کرده که استفاده ابزاری از گروه های تکفیری در نهایت به ضرر کسانی تمام می شود که از آنها استفاده کرده و می کند. 

وی با بیان این که امیدوارم تحولات چند ماه گذشته درس خوبی برای کشورهایی باشد که از گروه های تکفیری استفاده ابزاری کرده اند، تصریح کرد: تنها راه برخورد با ترور و افراط مبارزه همه جانبه و جهانی با این جریان است و این مقابله نه تنها نظامی بلکه باید به صورت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و همچنین جلوگیری از تردد این گروه ها و ارائه کمک های مالی باشد که متاسفانه کماکان این مشکلات ادامه دارد. 

ظریف خاطرنشان کرد: باید دوستان منطقه ای به این واقعیت پی ببرند که چاره ای جز مبارزه تمام عیار با تروریست ها نیست و خطر این گروه ها بیش از هر کس متوجه کسانی است که در ایجاد آنها نقش داشته اند. 

وزیر امورخارجه اظهار داشت: منطقه ما امروز با یک بحران بزرگ منطقه ای و جهانی روبه رو است که هزینه اصلی آن را مردم مظلوم سوریه و عراق پرداخت کرده اند .

وی افزود: مقاومت این دو ملت بزرگ در برابر موج افراط و تروریست که با حمایت خارجی و به دلیل اهداف نامشروع دیگران بر این دو ملت و کل منطقه تحمیل و با مقاومت مردم سوریه و عراق روبه رو شد، اکنون هم چهره کریه افراط و ترور روشن شده و هم توفیق جدی در عقب راندن نیروهای افراطی به دست آمده است. 

ظریف با بیان این که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا فهم دقیقی از این خطر داشت، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در کنار مردم عراق و سوریه برای مقابله با این خطر حضور داشت و درکنار دولت و مردم سوریه و عراق به حمایت های خود ادامه داده و خواهد داد. 

وی اضافه کرد: آنچه امروز بسیار مهم است که همه دنیا به آن توجه کنند این است که با معیارهای دوگانه و سیاست های غیرمنطقی و عدم توجه به خطر افراط و تلاش برای پیگیری سیاست هایی که می تواند در جهت کمک به افراط در ترور باشد نمی توان با این معضل برخورد جدی داشت.

ظریف گفت: راهکار مقابله با این خطر اقدام نظامی و خارجی نیست بلکه رسیدن به این درک است که نیاز است در منطقه از طرق جدی منطقی و عقلانی و همچنین مقاومت در مقابل چنین گروه هایی این معضل را که نه تنها در سوریه و عراق بلکه کل منطقه و جهان را تهدید می کنند، با آن مقابله کرد. 

وزیر امورخارجه ادامه داد: امروز براساس اعلام سازمان ملل متحد شهروندان 80 کشور جهان در سوریه و عراق به عنوان نیروی داعش یا جبهه النصره فریب دروغگویانی را خوردند که به اسم اسلام تصویر رحمانی این دین بزرگ را مشوه کردند و به قتل و آدم کشی دست می زنند. 

وی خاطرنشان کرد: این خطر جهانی است و وقتی این افراد به کشورهای خود بازمی گردند، منبع تهدید برای کشورهای خودشان خواهند بود. 

ظریف ادامه داد: در گفت و گوی امروز با آقای ولید معلم درباره روش های پیگیری مبارزه هم سیاسی، هم فرهنگی و همچنین همکاری های فرهنگی صحبت کردیم و علاوه بر آن تحولات چند ماه گذشته را مورد بررسی قرار دادیم. 



*** محکومیت حمله رژیم صهیونیستی علیه سوریه 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز رژیم صهیونیستی علیه سوریه را محکوم کرده و معتقد است این حرکت در کنار شکست های هفته گذشته داعش در مقابل مقاومت سوریه و عراق بوده و برای دادن قوت قلب به تروریست ها و نیروهای افراطی است. 

ظریف ادامه داد: آنچه در نهایت بسیار مهم است مقاومت مردم سوریه برای دفاع از کشور و حیثیت ملی شان است و مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در کنار ملت و دولت سوریه قرار داشته اند. 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال پایان دادن به خونریزی و رسیدن به راه حل سیاسی است و خوشحال هستیم که دولت سوریه هم همین نظر را دارد و امیدواریم با کمک یکدیگر با همکاری کشورهایی که به دنبال صلح و ثبات در منطقه هستند به این هدف برسیم. 

ظریف در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی پیرامون این که آینده سوریه را چگونه می بینید و نگاه مردم سوریه به حمایت های جمهوری اسلامی ایران بر حل بحران سوریه را چه طور ارزیابی می کنید؟ گفت: ما مشورت های مستمری با دوستان سوری برای همکاری های دو جانبه داریم که این امر بین دو کشور همواره ادامه داشته است.

وی افزود: علاوه بر این، گفت و گوهایی در موضوعات سیاسی و اقتصادی داریم که امروز هم درباره مباحث صحبت کردیم. 

وزیر امورخارجه ادامه داد: ما همواره اعلام کرده ایم که باید دنبال راهکار سیاسی بین طرفهای سوری و بدون دخالت خطرناک و تخریب گر خارجی باشیم و در این زمینه گفت و گوهایی با دوستان سوری و نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین با روسیه داشته ایم. 

ظریف اضافه کرد: دیدگاه ما رسیدن به راه حل سیاسی مبنی بر دیدگاهی است که مصلحت مردم سوریه، منطقه و صلح امنیت بین المللی و منطقه را دارد و امیدواریم این تلاش ها هر چه قدر به نتیجه برسد و فشار و تخریبی که بر مردم سوریه و عراق تحمیل شده هر چه سریع تر خاتمه یابد. 



** مذاکرات با آمریکا منحصر به بحث هسته ای است 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که درباره پرونده هسته ای گفته می شود بسیاری از مسائل غیرفنی مثل سوریه در مذاکرات مطرح شده است و نظرتان در این باره چیست؟ گفت: ما اعلام کرده ایم، رهبر معظم انقلاب و دولت هم اعلام کرده اند که مذاکرات ما با آمریکا منحصر به بحث هسته ای است.

وزیر امور خارجه افزود: ممکن است گفت و گوها و موضوعات دیگر به صورت گذرا در این نشست ها مطرح شود اما ما دیدگاه های خود را همین طور که به صورت علنی می گوییم در این جلسات هم می گوییم. 

ظریف ادامه داد: خطر تروریست و برخورد دوگانه با افراط را صریحا در مذاکرات می گوییم اما مذاکرات هسته ای منحصر به موضوع هسته ای بوده و موضوع دیگری مورد مذاکره قرار نگرفته است و ما گفت و گوی طولانی درباره موضوعات دیگر نداشته ایم. 

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران سپس ادامه داد: موضوع پرونده هسته ای به قدر کافی پیچیده است که آن را با موضوعات دیگر درگیر نکنیم. 

وزیر امور خارجه درباره همکاری و هماهنگی بین ایران، سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم نیز گفت: هماهنگی و همکاری بین شخص آقای ولید معلم و ابراهیم جعفری هم در دولت سوریه و هم در دولت عراق وجود داشته و این همکاری ها در دو ماه گذشته بسیار راهگشا بوده است و امیدواریم ادامه یابد و جمهوری اسلامی به عنوان دوست هر دو کشور معتقد است به مبارزه حیاتی با افراط گری و در کنار این دو کشور خواهیم بود. 


اشتراک گذاری :
ارسال نظر