بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸
سیف گفت: به دلیل شرایط فعلی نرخ ارز افزایش یافته که پیش‌بینی می‌شود پس از ماه ژانویه تقلیل یابد.
کد خبر : ۱۴۱۴۶۰
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در خصوص وضعیت بنگاه‌داری بانک‌ها گفت: همه بانک‌ها در اجرای سیاست هایی که بانک مرکزی به آنها ابلاغ کرد لیست بنگاه‌هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار آنها است را ارائه کردند و مقرر شد ظرف سه سال واگذار شود.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص برداشت 4.5 میلیاردی دلاری از صندوق توسعه ملی گفت: در اسفند ماه به دلیل تصمیم گیری برای خرید 4.1 میلیارد دلار ارز از دولت توسط بانک مرکزی ، رشدی در نقدینگی داشتیم و در این مورد هم بانک مرکزی به مانند سایر مواقع از دولت ارز خریداری کرد که 26 درصد آن را به صندوق توسعه واریز کرد 2 درصد را برای عیدانه و 14 درصد را برای وزارت نفت و مابقی را به خزانه دولت واریز کرده است تاکنون به دلیل شرایط تحریم این گونه پولی به حساب بانک مرکزی واریز نمی‌شد و شرکتی متعهد می‌شد که این مبلغ را منتقل کند.

سیف در ادامه افزود: شرکت هایی هستند که عمر اقتصادی آنها به اتمام رسیده اما برخی اصرار دارند که آنها را به حیات ادامه داد، گفته می‌شود اگر بنگاهی خلق ارزش می‌کند باید به آن تسهیلات داد اما وقتی دیگر خلق ارزش نمی کند باید ساختار های آن را اصلاح کرد.

وی افزود:: طبق بخشنامه بانک مرکزی بنگاهی مجاز است تسهیلات بگیرد که 25 درصد سرمایه از محل حقوق صاحبان سهام، منابع داشته باشد، علاوه بر این بنگاه باید دارای صورت های مالی حسابرسی شده باشد تا بانک بتواند به صورت های مالی ارائه شده اتکاء کند.

وی در خصوص استاندارد حاکمیت شرکتی گفت: نیاز به یک عزم جمعی دولت و بخش خصوصی داریم تا به استاندارد حاکمیت شرکتی برسیم تا ثبات ویژه‌ای را در اقتصاد و نظام بانکی ایجاد کنیم، اگر این کار نشود استفاده بهینه از منابع مخدوش می شود.

206 هزار میلیارد تومان تسهیلات در 6 ماه اول امسال

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در شش ماهه اول امسال 206 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که 50 درصد آن تمدید تسهیلات بوده و 50 درصد تسهیلات جدید؛ بانک مرکزی این اطلاعات را از طریق نرم افزار از سیستم بانکی دریافت می کند که کاملا دقیق است.

وی گفت: نیاز به یک عزم جمعی دولت و بخش خصوصی داریم تا به استاندارد حاکمیت شرکتی برسیم تا ثبات ویژه‌ای را در اقتصاد و نظام بانکی ایجاد کنیم، اگر این کار نشود استفاده بهینه از منابع مخدوش می شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی سعی کرده آرامش در بازار ایجاد شود زیرا سرمایه گذار بتواند نسبت به سرمایه گذاری اطمینان حاصل کند؛ اهداف تورمی دولت مشخص است و دولت حلقه ای برای هماهنگی تشکیل داده و اگر دستاوردی حاصل شده نتیجه هماهنگی و جدیت دولت است.

وی تصریح کرد: جهت گیری 16 ماهه بانک مرکزی، اولویت بندی سیاست های اعتباری، انضابط پولی و کنترل نقدینگی بوده است، یکی از اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی بحث مسکن مهر بود. پیشرفت پروژه های مسکن مهر در این مدت مناسب بوده است.

تورم نقطه به نقطه از شهریور افزایش شد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به افزایش تورم نقطه به نقطه در آذر ماه، گفت: یکی از نگرانی هایی که وجود دارد افزایش تورم نقطه به نقطه است. تا شهریور این روند کاهنده است، آبان ماه 15.1 درصد، آذر 16.7 درصد شده است لذا این علامتی است و باید دقت کنیم تا اهداف تورمی محقق شود.

وی گفت: تورم از 40.4 به 17.2 درصد رسیده و تورم نقطه به نقطه از 45 درصد به 16.7 درصد رسیده که البته تا 14.1 درصد کاهش یافته بود و رشد نقدینگی در 8 ماهه منتهی به آبان ماه 12.7 درصد بوده است.

سیف افزود: 88 درصد تامین مالی اقتصاد از طریق بانک‌ها و 12 درصد از طریق بازار سرمایه است.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان اظهار داشت: در سال جاری نقدینگی از تورم بالاتر بود و نمی توانیم بگوییم سیاست بانک مرکزی انقباضی بوده و شاید بتوان گفت انبساطی بوده است.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه چهارمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید در جمع خبرنگاران در خصوص طرح چکاوک گفت: الان دوره ابتدایی اجرای طرح چکاوک است و امکان ایجاد مشکلاتی در آن طبیعی است زیرا در شرایط ایده‌ال هم امکان دارد برخی چک‌ها به دلیل آنکه محل ندارد سیستم آنرا نپذیرد و طبیعی است و باید بدانیم که سامانه چکاوک یکی از ارزشمندترین دستاوردهای سیستم بانکی است که اطمینان‌خاطری را در جامعه ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه در خصوص افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر اظهار داشت: یکی از مباحثی که در روزهای اخیر مطرح بود این است که به دلیل شرایط فعلی و افزایش تقاضا در بازار ارز موجب افزایش قیمت شده است و پیش بینی می‌شودپس از ماه ژانویه این قیمت تقلیل یابد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
اقای رییس : چرا در ایران ثروتمند مردمان فقیرداریم . باارز و دلار بازی نکنید پاسخ دهید ؟؟؟چرا