بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
شرکت های پتروشیمی در صورت عدم فروش طی دو هفته متوالی در بورس کالا می توانند به صورت مستقیم اقدام به فروش کنند در حالیکه در هیچ کجای مصوبه در راستای تخفیف فروش مطالبی عنوان نشده است.
کد خبر : ۱۴۳۸۹۳
نویسنده :
محمدآموخته
برخی از شرکت های پتروشیمی با استناد به مصوبه ای که بیانگر این است که شرکت های پتروشیمی در صورت عدم فروش طی دو هفته متوالی در بورس کالا می توانند به صورت مستقیم اقدام به فروش کنند در حالیکه در هیچ کجای مصوبه در راستای تخفیف فروش مطالبی عنوان نشده است، اقدام به فروش در بازار خارج از بورس کالا می نمایند.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز؛ این روزها بازار بورس کالا به دلیل عوامل مختلفی از جمله کاهش جهانی قیمت نفت در حالتی رکودی و ایجاد رقابت منفی میان تولیدکنندگان قرار گرفته است که این امر در صورت تداوم می تواند بازار بورس کالا را در شرایطی بحرانی قرار دهد، در همین راستا با حضور در دفتر مدیر عامل شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین به گفتگو با وحید وحیدی در خصوص حال حاضر و همچنین آینده بازار بورس کالا پرداختیم که این مصاحبه به شرح ذیل می باشد:

جناب وحیدی، در حال حاضر، وضعیت عرضه و تقاضای محصولات شرکت های پتروشیمی در بورس کالا چگونه است؟

در چند ماه گذشته به دلیل ایجاد روندی نزولی در نرخ های جهانی نفت و به طبع آن کاهش قیمت مواد پلیمری مجتمع های پتروشیمی منجر به تقاضای محدود و مورد نیاز تولید کنندگان محصول فوق گردید به گونه ای که در دو هفته پایانی هرماه، محصولات پتروشیمی موجود در بورس کالا به شدت با کاهش حجم معاملات و تقاضا مواجه می بود و تمام خریداران منتظر اعلام قیمت های جدید و کاهش قیمت های پایه محصولات شرکت های فوق را بودند.

آینده عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا را چگونه ارزیابی می نمایید ؟

در دو هفته اخیر با توجه به افزایش و ثبات قیمتی نفت، انتظار می رود آرام آرام میزان تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا افزایش یابد اما با توجه به فروش پتروشیمی ها در خارج از بورس کالا بازار با سردرگمی شدیدی مواجه گردیده است.

در چند هفته اخیر، بیشترین رشد قیمتی و تقاضا برای کدام یک از محصولات پتروشیمی به ثبت رسیده است؟

در چند هفته اخیر بیشترین رشد قیمتی و تقاضا مربوط به انواع پلی استایرن انبساطی بوده است و همچنین انواع کالاهای آفگرید به خصوص آفگریدها با درجه دوم نیز به دلیل اختلاف بسیار بالای قیمت پایه با نرخ های کنونی بورس کالا منجر به افزایش تقاضای قابل توجهی گردید.

احتمال کاهش نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی ، چه تأثیری در افزایش میزان تقاضای محصولات شرکت های فوق می گذارد؟

با توجه به آنکه قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی NPC (شرکت ملی صنایع پتروشیمی) اعلام می گردد و در فرمول اعلامی نرخ فروش قیمت های جهانی و دلار بازار آزاد نیز تأثیر گذار است ، تغییر نرخ خوراک، تأثیری در فروش محصولات این مجتمع ها در بورس کالا نخواهد داشت و کاهش نرخ خوراک تنها بهای تمام شده محصول نهایی را کاهش داده و از این طریق سود این شرکت ها افزایش یافته و سهام آن ها در بورس اوراق بهادار با استقبال بیشتری مواجه خواهد گردید . البته احتمال کاهش نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی که مصرف کننده گاز هستند مطرح است زیرا مجتمع های پتروشیمی دارای خوراک مایع قبلا با کاهش قیمت نفت ، بهای تمام شده خوراک آن ها که اکثرا نفتا می باشد نیز با کاهش قیمتی شدیدی مواجه گردیده، به طوریکه قیمت پایه نفتا از 20 هزار و 889 ریال در تاریخ 26 مهر ماه سال جاری به قیمت 9 هزار و 774 ریال در تاریخ 15 بهمن ماه ، کاهش یافته و کاهش 53 درصدی نرخ فروش را تجربه کرده است.

در چند وقت اخیر، شنیده ها حاکی از آن است که برخی از شرکت های پتروشیمی، اقدام به فروش محصولات تولیدی خود با ارایه تخفیف و در قیمت های پایین تر از نرخ های کنونی بورس کالا را در دستور کار قرار داده اند، ادامه روند فوق چه تأثیری در کاهش تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا خواهد گذاشت ؟

متاسفانه این امر اتفاق افتاده است و البته در مورد شرکت هلدینگ خلیج فارس و شرکت بازرگانی پتروشیمی این موضوع مصداق ندارد و گزارش های میدانی حاکی از فروش محصولات شرکت های پتروشیمی خصوصی است . برخی از شرکت های پتروشیمی با استناد به مصوبه ای که بیانگر این است که شرکت های پتروشیمی در صورت عدم فروش طی دو هفته متوالی در بورس کالا می توانند به صورت مستقیم اقدام به فروش نمایند در حالیکه در هیچ کجای مصوبه در راستای تخفیف فروش مطالبی عنوان نشده است با برداشتی نادرست، فروش در بازار خارج از بورس کالا را در دستور کار قرار داده اند.

همچنین مطابق با دستورالعمل های فعلی بورس کالا، مجتمع های پتروشیمی ها می توانند قیمت پایه کالای خود را در هنگام عرضه در تالار معاملات کاهش دهند و در کل شرکت های فوق بایستی در مورد این اعمال خود به مراجع ذیربط پاسخگو باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کارشناس کالا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
تلاش برای حذف مجدد بورس کالا و برگرداندن شرایط به قبل، که کالاها بطور حواله ای در دست دلالان قرار می گرفت، توسط شرکت های پتروشیمی برای همگان مشهوده؛ چراکه با عدم شفافیت در خارج از بورس می توان رانت بیشتری ایجاد کرده و منفعت بیشتری برد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
شنیده های ماهم حاکی از آن است که نه تنها خارج بورس کالاها رد و بدل می شود بلکه انحصاری هم برای برخی از دلالان در برخی از پتروشیمی ها و حتی بر روی کالایی خاص وجود دارد.
رامشه ای
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
وقتی باهاشون تماسم میگیری که حداقل به ما هم باهمون شرایط و زیر قیمت بار بدید میگن برو از بورس بخر ما از این کارا نمیکنیم درصورتی که در تماس با همکاری که ازون طریق خریده می تونی زیر قیمت بورس بخری!!! گل و بلبلیه
بورس کالا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
آقا در این خصوص از فعالای بورس کالا نظر خواهی کنید، ببینید چند درصد این مسئله رو تایید می کنن