بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
بازار هم اکنون تحت تأثیر مذاکرات هسته ای و برخی عوامل اثرگذار در شرایط خوبی قرار دارد؛ اما نمی توان گفت فروشندگان و خریداران باید براساس این قیمت ها تصمیم گیری کنند.
کد خبر : ۱۴۸۰۵۲
نویسنده :
کیوان فر

نخستین نشست خبری رییس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح روز جاری با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش بورس نیوز، محمد فطانت، در ابتدای این جلسه به برخی از آمار مهم در بازار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نسبت قیمت بر درآمد شرکت ها (P/E( در بورس 5.22 مرتبه و در فرابورس این نسبت عدد 6.79 مرتبه است.

سخنگوی سازمان بورس به مصوبه مجلس در خصوص افشای اطلاعات شرکت ها و بنگاه های اقتصادی دولتی و شبه دولتی اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه مجلس، برخی از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی مشمول اصل 44 قانون اساسی بند 6 اصلاحی، موظف هستند اعداد و ارقام عملکردی خود را به بورس اعلام کنند. بطوریکه موسسات مالی، نهادهای عمومی، نظامی و سازمان ها و موسسات خیریه، نهادها و سازمان های وقفی، تمامی صندوق های بازنشگستگی کشوری و لشگری وابسته به دستگاه های اجرایی که در این مصوبه ذکر نام شده است، ملزم به افشای اطلاعات مالی از طریق بورس شده اند، مگر آنکه به صورت خاص بتوانند از شورای عالی امنیت ملی مجوز لازم برای عدم افشای اطلاعات خود را بگیرند.

فطانت با بیان اینکه با وجود اینکه از 15 بهمن سال گذشته این نهادها و بنگاه ها به اجرای این مصوبه ملزم شدند، اما تا کنون هیچ کدام از این بنگاه ها و نهادها اطلاعات خود را به سازمان بورس اعلام نکردند، اظهار داشت: ما فرصتی را در نظر گرفتیم که این بنگاه ها و نهادها اطلاعاتشان را به صورت کاغذی یا الکترونیک ارسال کنند چون در فصل مجامع این شرکت ها قرار داریم و صورتهای مالی در حال آماده شدن هستند.

وی به انتشار ماهیانه اطلاعات شرکت ها به صورت اختیاری اشاره کرد و گفت: در جهت افزایش شفافیت اطلاعاتی در بازار رایزنی هایی صورت گرفت مبنی بر اینکه انتشار اطلاعات بازار، محدود به انتشار اطلاعات سه ماهه نباشد و شرکت ها آمار تولید و فروش خود را به صورت ماهانه در ابتدا به صورت اختیاری منتشر کنند که در فاز اول شرکت ایران خودرو و سایپا از این طرح استقبال کردند و این رویه برای کمک به شفافیت بازار به سایر شرکت ها تعمیم خواهد یافت داد.

فطانت در خصوص تأمین مالی شرکت های بورسی و فرابورسی از طریق افزایش سرمایه گفت: در جهت تأمین مالی شرکت های بورسی و فرابورسی بخشی به شکل اوراق مرابحه و مشارکت انجام گرفته و بخشی نیز از طریق افزایش سرمایه فراهم شده است.

وی گفت: سال گذشته حدود 27 هزار و 500میلیارد تومان افزایش سرمایه انجام گرفت که نیمی از آن ثبت و مابقی به امسال موکول شد.

سخنگوی سازمان بورس گفت: سود شرکت ها تا تیر ماه در مجامع اعلام می شود و انتظار می رود عددی بیش از 40 هزار میلیارد تومان در میان سهامداران توزیع می شود. بنابراین می توانند افزایش سرمایه شرکت های خود را برای تأمین مالی بنگاه ها به چرخه بیندازند و از بازار سرمایه برای تأمین مالی استفاده کند.

فطانت به سهولت در فرآیند انتشار اوراق اشاره کرد و گفت: برای انتشار اوراق شرط ضمانت بانکی حذف شده و فرایند آسان تری برای انتشار اوراق در اختیار شرکت ها قرار گرفته است تا بتوانند بدون ضمانت بانکی با شرایط سهل تری از طریق بازار و ابزارهای متنوع معاملات خود را انجام دهند.

منتظر آثار و نتایج اخبار خوب در بورس هستیم

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: افزایش قیمت نفت، مذاکرات هسته ای، کاهش نرخ سود بانکی خبرهای خوبی است که امید می رود آثار و نتایج خود را در بازار بگذارد تا بتوانیم شاهد رونق بیشتری در بازار باشیم.

انتشار پرتفوی صندوق توسعه بازار از روزهای آتی

فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه صندوق توسعه بازار سرمایه از جمله نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس است که مدیریت آن در اختیار سازمان نیست، گفت: پیش از این مدیریت صندوق توسعه در اختیار یک شرکت تأمین سرمایه بود که هم اکنون به مرکز مالی ایران منتقل شده است و به منظور شفاف سازی بیشتر مقرر شده تا سایت این صندوق فعال شده و اطلاعات لازم به صورت آنلاین در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد که پرتفوی این صندوق نیز بعد از انتشار اطلاعات مشخص خواهد شد .

وی ادامه داد: همه معتقدند باید در شرایط مورد نیاز از بازار حمایت شود و ما هم در تلاش هستیم تا شفافیت را افزایش دهیم .

وی دیدگاه خود را پیرامون سیاست های انقباضی دولت از دید بازار چنین مطرح کرد: در این مدت شاهد کمبود نقدینگی در بازار هستیم که این امر ناشی از اتفاقات مختلفی شامل نرخ شکنی برخی موسسات غیر مجاز، نرخ بازده بدون ریسک و بدون پایه که توسط برخی موسسات انجام می شد و نرخ سود بانکی و نرخ سود سپرده بین بانک ها بود که به عنوان بازار رقیب بر بازار سرمایه اثرگذار است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز داشت: هم اکنون در حوزه سود بانکی تصمیماتی گرفته شده است و در فرصت های بعدی نیز این کاهش نرخ ادامه خواهد داشت.

بازار از پتانسیل خوبی برخوردار است

وی با تأکید بر این که بازار هم اکنون از پتانسیل خوبی برخوردار است، ابراز داشت: بازار هم اکنون تحت تأثیر مذاکرات هسته ای و برخی عوامل اثرگذار در شرایط خوبی قرار دارد؛ اما نمی توان گفت فروشندگان و خریداران باید براساس این قیمت ها تصمیم گیری کنند؛ چراکه سرمایه گذاران هر کدام متناسب با استراتژی ها و تحلیل های خود نسبت به ورود و خروج از سهم تصمیم می گیرند، تحلیل شخصی بنده این است که بازار هم اکنون پر پتانسیل است اگر چه از لحاظ کلی معتقدم وظیفه شرکت های مشاوره است که سهام و پرتفوهای ارزنده را به مردم معرفی کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه قیمت سهام در بازار سرمایه کشور هم اکنون زیر 10 سنت است، گفت: در هیچ بازار بین المللی با توجه به تحلیل های بنیادی و پتانسیل صنعت، سهام در این قیمت ها معامله نمی شود.

دوران رونق بورس، بزودی

وی با بیان این که بازار همواره افت و خیز داشته تصریح کرد: انتظار می رود روند کاهشی که هم اکنون بر بازار حاکم است به زودی پایان یافته و دوران رونق آغاز شود.

تلاش سازمان برای بازگشت رونق به بازار

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اقدامات این سازمان برای بازگرداندن رونق به بازار گفت: کاری که می توان انجام داد این است که برای بازگشت رونق به بازار قوه مقننه و بخش اجرایی را به هم نزدیک تر کرده و ابهامات را برطرف کنیم. در این زمینه هم جلسات متعددی با مجلس و کمیسیون های مختلف صورت گرفته است .

نقش حقوقی ها در رونق بازار سرمایه

در ادامه، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به رفتار شرکت های حقوقی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در سال جاری حمایت اشخاص حقیقی از بازار بسیار خوب بوده و حجم عمده خرید و فروش ها توسط حقیقی های بازار صورت گرفته است اما با نگاهی به روند معاملات از 17 فروردین مشاهده می شود که رفتار برخی حقوقی ها بر بازار اثرگذار و نابهنگام بوده است .

رفتار حقوقی ها یک عارضه جدی برای بازار

فطانت با بیان این که رفتار حقوقی ها در برخی مواقع یک عارضه جدی در بازار سرمایه است، افزود: اخلاق به عنوان یک تئوری در دنیا مطرح است و باید در کنار قواعد و ضوابط قرار گیرد و این کار هم تا به امروز صورت گرفته و جلسات متعددی با حقوقی های بازار سرمایه برگزار شده است.

وی ادامه داد: در برخی موارد تنها ابزار اخلاق، کار ساز نیست و نیازمند ابزار دیگری هستیم تا در شرایط ویژه بازار از عرضه های پرحجم خودداری شود. در همین زمینه نیز از سازمان خصوصی سازی درخواست شد تا در شرایط نزولی بازار عرضه ای نداشته باشد همچنین با بخش های دیگر، مانند بانک ها نیز صحبت هایی صورت گرفت تا جلوی عرضه گرفته شود. برای این که بازار به یک رونق جدی برسد، باید حقوقی ها نقش بیشتری داشته باشند.

اثرپذیری شاخص از تصمیمات اقتصادی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته شده بانک ها سودهای خود را در مجامع تقسیم نکنند خاطرنشان کرد: این موضوع از بارزترین نکاتی است که نشان می دهد تصمیمات اقتصادی بر بازار سرمایه و شاخص اثرگذار است در عین حال با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد که این حرف نظر شخصی دکتر نیلی بوده است و ارتباطی با تصمیمات بانک مرکزی ندارد.

وی در خصوص رفتار صندوق توسعه بازار نیز ابراز داشت: زمانی که ریاست سازمان را در اختیار گرفتم، از حدود 600 میلیارد تومان پول تزریق شده به این صندوق، دارایی آن به صفر رسیده بود، اما این صندوق فعالیت خود را ادامه داده و با شفافیتی که پس از راه اندازی سایت رسمی صندوق مذکور ایجاد می شود، پاسخگویی بیشتر خواهد داشت.

وی تأکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار هیچ گونه دخالتی بر تصمیم گیری های این صندوق ندارد و به دنبال این است که ساختار صندوق به نحو مطلوب تری تغییر کند؛ چرا که دغدغه های سرمایه گذاران برای ما مهم است و سعی می شود این دغدغه ها به صورت ریشه ای برطرف شود.

ضرورت بسترسازی برای سرمایه گذاران خارجی

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص شرایط کشور برای حضور سرمایه گذاران خارجی گفت: سرمایه گذاران خارجی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم می توانند بعد از رفع تحریم ها در کشور سرمایه گذاری کنند که باید برای حضور سرمایه گذاران خارجی ساختارها و زیرساخت ها اصلاح شود تا بستر مناسبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی فراهم شود.

تشکیل کانون سهامداران حقیقی

وی در خصوص تشکیل کانون سهامداران حقیقی گفت: کانون سهامداران حقیقی اسمش را نباید کانون گذاشت؛ چون کانون یک نهاد خود انتظام است که باید به عنوان یک نهاد مالی از سازمان بورس مجوز گرفته و قوانین خاص خود را داشته باشد، اما این بیشتر تشکلی است که باید مجوزش را از وزارت کشور بگیرد که بهتر است از بحث های سیاسی اجتناب کند.

وی افزود: بعد از تشکیل اینگونهNGOهانظارت بر اینکه به چه سمت و سویی حرکت می کند، مشخص نبوده و در صلاحیت ما نیز نیست؛ بنابراین چه سلبی چه ایجابی در این خصوص نظری نداریم. اما در صورت پایه گذاری آن سازمان بورس با آن همکاری می کند، چون تشکیل اینNGOها فضای مناسبی را برای رشد پایدار ایجاد می کند که فارغ از موضوعات سیاسی که در صلاحیت و حیطه کاری سازمان نیست، همکاری های لازم انجام می شود.

رقابت سود بانکی با بازده بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نرخ سود بانکی به عنوان نرخ پایه و نرخ بازده بدون ریسک بر بازار سرمایه تأثیر می گذارد، اظهار داشت: هم اکنون نسبت قیمت بر درآمد (P/E) بازار منهای سود مجامع 5 مرتبه است که می تواند سود سالانه 20 درصد را با این نسبت برای شرکت های بورسی برآورد کرد.

وی ادامه داد: این میزان سوددهی برای بازار سرمایه در حالیکه بازار پول و بدون ریسک نیز سود سالانه را 20 درصد تعیین کرده است، می تواند در تصمیم گیری فعالان بازار سرمایه نقش اساسی ایفا کند به خصوص که همچنان در خصوص نرخ های کوتاه مدت نرخی به بازار اعلام نشده و بانک ها در این خصوص با یکدیگر همچنان رقابت می کنند.

فطانت با بیان اینکه چنانچه از بازار سرمایه مطالبه تأمین مالی وجود داشته باشد باید بازار ثانویه رونق بگیرد، گفت: امید می رود با کاهش نرخ تورم نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند همانطور که اخباری در خصوص تعیین تکلیف سودهای کوتاه مدت وجود دارد که طی چند روز آینده از طریق کانالهای رسمی اطلاع رسانی می شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
یکی دوبار برخورد جدی بشه با حقوقی ها خیلی از مشکلات حل میشه .رنج منفی صف فروش گذاشتن حتی صف خرید بیجا خیلی نماد میشه اسم برد که همین چند وقته حقوقی ها هر کاری خواستن برای منافع شخصیشون انجام دادن
پسرخاله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
خوب سود بانکی را کاهش دادند! برید بابا با این برنامه ریزی دون مسخره اش را در آوردید حالا یک تبلیغ پایین تلویزیون نوشته بود که یکی از بانک ها سود سپرده سه ماهه را 19.97 درصد تعین کرده بود خوب این نه تنها کاهش سود نیست بلکه افزایش هم هست اونوقت میخوام ببینم مسئولین خودشون را دارن گول میزنن یا مردم را یا به قول معروف ما را گیر اوردن .
یک کلام مملکت داره نابود میشه و ما خودمون را داریم گول میزنیم.
داریوش
ROMANIA
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
برای حرکت نقدینگی به بورس و یا ساختمان سود بیشتر از ایتها باید کاهش یابد
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۵
آقایان عزیزان دوستا ن

لطفا برای رساندن پیام به تصمیم گیران پشت پرده عرضه اولیه ها رو تحریم کنین نه اینکه صف یک میلیاردی بعدش هم سهام بمونه رو دستتون مثل مبین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۷
سلام پرداخت سود شرکتها راهم سر وسامانی بهدهید
ناسناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
این فرمایش شما متین بزک نمیر بهار میاد خر بزه با خیار میاد زیان سهامداران گذشته چی می شود محمد رضا هم می گفت اگر من بمانم سر تا پای شما را طلا می گیرم
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
سلام بورس نیوز
آقا قانون بورس را اصلاح کنید قانون فعلی فقط برای حقوقی ها و گروه خاصی است .
این محدویت 5 درصد حجم مبنا و حجم فروش 3.5 ساعت کار و غیر را بر دارید ببینید باز هم حقوقی توان دخالت در بازار را دارد شما با این قانون که برای قشری خاص است بورس راتقدیم به این گروه کرده اید و تمام زیان آن در جیب حقیقی ها است وقتی میگویند قانون بورس را جهانی کنید خیلی حرفهای بی پایه میزنید که این اصلاح واقعی انجام نشود چون با این کار عدالت حاکم شده و دست نا به کاران بسته میشود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
امروز سه شنبه تو واتی یه حقوقی سهمو از مثبت 2% تا منفی %4 رنج منفی کشید. بعدش هم رو حق تقدمش از +5% تا -1%.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
امروز سه شنبه تو واتی یه حقوقی سهمو از مثبت 2% تا منفی %4 رنج منفی کشید. بعدش هم رو حق تقدمش از +5% تا -1%.