بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
کد خبر : ۱۵۲۳۶۹

به گزارشخبرگزاری فارس، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت با اشاره به روند رو به رشد سودآوری این شرکت در سه سال گذشته، اظهار داشت: درآمد های عملیاتی شرکت اصلی در سال 1391 معادل 103 میلیارد ریال بود که در سال 1392 با 80 درصد رشد به 185 میلیارد ریال افزایش یافت. در سال 1393 نیز با محقق شدن 242 میلیارد ریال درآمد عملیاتی، شرکت اصلی رشد 30 درصدی داشت.

فضل اله وکیلی فرد ادامه داد: درآمد های عملیاتی تلفیق نیز در سال 1391 حدود 2957 میلیارد ریال بود که در سال 1392 به 4750میلیارد ریال (معادل 60 درصد رشد) رسید.

وی با بیان اینکه این عدد در سال 1393 با 24 درصد رشد به 5774 میلیارد ریال افزایش یافت، به پیشنهاد 22 درصدی تقسیم سود از سوی هیات مدیره این شرکت در مجمع عادی سالانه اشاره کرد که به موجب آن مقرر شد تا 122 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم شود.

وی در مورد برنامه افزایش سرمایه این شرکت نیز به پیشنهاد افزایش سرمایه "ونفت" از 1150 میلیارد ریال به 1871 میلیارد ریال اشاره کردکه به موجب این پیشنهاد مقرر شده بود که مبلغ 73.6 میلیارد ریال از محل سود انباشته به عنوان افزایش سرمایه قطعی در مرحله اول تعلق گیرد. مابقی این افزایش سرمایه نیز از محل سود انباشته، مطالبات حال شده و آورده نقدی در اختیار هیات مدیره قرار می گرفت.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت به موافقت مجمع عمومی فوق العاده با افزایش سرمایه قطعی اشاره کرد که به موجب آن سرمایه شرکت به میزان 1223.6 میلیارد ریال افزایش یافت.

وی افزود: پس از برگزاری مجمع عادی سالانه با توجه به سود انباشته، هیات مدیره تصمیم گرفت در ادامه اقدامات سال قبل، پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ 1223.6 به مبلغ 1871 میلیارد ریال را ارایه دهد. به موجب این پیشنهاد 426.4 میلیارد ریال آن از محل سود انباشته و 221 میلیارد ریال آن از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی تامین خواهد شد.

وکیلی فرد به تهیه گزارش توجیهی افزایش سرمایه مزبور و اخذ نظر مثبت حسابرس اشاره کرد که گزارش توجیهی مزبور جهت اخذ مجوز به سازمان بورس ارائه شده است؛ بر این اساس پس از اخذ مجوز از سازمان، تدارک لازم برای برگزای مجمع صورت خواهد گرفت.

وی هدف از انجام این افزایش سرمایه را سرمایه گذاری در بازار سرمایه و افزایش سرمایه در شرکت های تابعه از جمله شرکت سرمایه گذاری نفت قشم ذکر کرد و یاد آور شد: در سال های 1392 و 1393 برخی از دارایی های کم بازده و راکد شرکت به فروش رسید؛ بر این اساس بخشی از سود آن در افزایش سرمایه قبلی با هدف خرید دارایی ثابت تبدیل به سرمایه شد و مابقی آن نیز در افزایش سرمایه پیش رو به سرمایه شرکت اضافه خواهد شد.

مدیرعامل "ونفت" تصریح کرد: به عبارت دیگر طی دو سال گذشته، برخی از دارایی های کم بازده و راکد شرکت به فروش رسید، سود حاصله از طریق افزایش سرمایه به شرکت بازگشت و اصل سرمایه و سود آن در طرح های جدید و توسعه ای سرمایه گذاری شد.

وی در ادامه اظهارات خود، هدف از فروش 51 درصد سهام شرکت پروژه نفت قشم را با توجه به سود آوری و سود آوری مناسب آن، این گونه عنوان کرد: در واقع هدف از فروش 51 درصد از سهام نفت قشم کمک در تسریع انجام پروژه بود. در صورتیکه این فروش صورت نمی گرفت این ریسک وجود داشت که به دلیل عدم توانایی تامین وثایق، وام 120 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی با تهدید مواجه شود.

به گفته این مقام مسوول در شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت؛ منابع حاصل از این فروش عمدتا صرف تامین هزینه های ریالی پروژه و سرمایه گذاری در بازار سرمایه شده است. سود حاصل از این فروش نیز در سال یا سال های آتی در قالب افزایش سرمایه به سرمایه شرکت اضافه خواهد شد.

وی با توجه به سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت در بازار سرمایه، در مورد کسب بازدهی سرمایه گذاری های صورت گرفته گفت: شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت مطالعات استراتژیک جامعی در ارتباط با زمینه های سرمایه گذاری در کشور صورت داده و به این نتیجه رسیده است که دارایی های شرکت باید سبدی از سرمایه گذاری ها باشد. در واقع این سبد باید شامل 50 درصد شرکت های تابعه، 30 درصد سرمایه گذاری در بازار سرمایه، 15 درصد ساختمان و 5 درصد وجه نقد و اوراق مشارکت باشد. در این دیدگاه زیر سایه ریسک منطقی، علاوه بر کسب سود های کوتاه مدت، درآمد های بلند مدت نیز در نظر گرفته شده است.

وکیلی فرد تصریح کرد: در واقع انتظار رشد مناسب و منطقی در میان مدت و بلند مدت در بازار سرمایه و همچنین اصلاح سبد دارایی های شرکت مطابق سند استراتژیک مهمترین عامل جهت رشد سرمایه گذاری ها در بازار سرمایه است.

به گفته وی؛ ارزش دارایی های شرکت در بازار سرمایه در ابتدای سال 1394 حدود 116 میلیارد ریال بود. بخشی از نقدینگی فروش 51 درصد نفت قشم در این بازار سرمایه گذاری شد به گونه ای که در انتهای تیر ماه ارزش دارایی های شرکت در بازار سرمایه با رشد حدود 3.6 برابری معادل 541 میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت یادآور شد: سهام تشکیل دهنده سبد بورسی شرکت عمدتا سهام های بنیادی هستند که با دیدگاه میان مدت و بلند سرمایه گذاری شده اند. هر چند به دلیل زمان مناسب تقویت پرتفوی، شرکت از سودهای کوتاه مدت نیز بهره مند شد که اطلاعات مربوط به پرتفوی بورسی شرکت در قالب گزارش های ماهیانه در سامانه کدال موجود است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر