بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
گروه تحلیلی شرکت کارگزاری نهایت نگر بررسی کرد:

کشف نکات کلیدی رشد قیمت آتی سایپا دیزل

تحولات اخیر در شرکت و فرصت های بوجود آمده در دوران پساتحریم، چشم انداز بازار را نسبت به آینده شرکت بهبود بخشیده و این شرکت را به جمله نمادهای مورد توجه بازار اضافه کرده است.
کد خبر : ۱۶۲۵۸۸
نویسنده :
ارشن
شرکت سایپا دیزل با نماد معاملاتی "خکاوه" در ماه های اخیر بازدهی بیش از 200 درصدی را برای سهامدارانش به جای گذاشته است. تحولات اخیر در شرکت و فرصت های بوجود آمده در دوران پساتحریم، چشم انداز بازار را نسبت به آینده شرکت بهبود بخشیده و این شرکت را به جمله نمادهای مورد توجه بازار اضافه کرده است.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، در این نوشتار سعی می کنیم که داستان تاریخی سایپا دیزل را به طور خلاصه و به اتفاق بررسی کرده و نکات مهم واثر گزار بر آینده سودآوری شرکت را برای تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در یک دوره سه ساله مشخص کنیم. مسلماً مهمترین عامل موفقیت در بازار سرمایه کشف نکات مثبت اثرگذار برآینده سودآوری شرکتها می باشد و افق دید بلند تر می تواند بسیار در این راستا کمک حالمان بشود. در گام نخست باید از کارنامه شرکت شروع کرده و آن را کالبدشکافی نماییم تا بتوانیم پتانسیل های نهفته را کشف کنیم!

نکات ساده صورت های مالی:

اگر به سراغ صورت های مالی شرکت برویم و یا گزارش هیئت مدیره شرکت را مطالعه نماییم، به چند نکته خیلی ساده در ترازنامه و صورت سود و زیان شرکت پی می بریم که تغییرات احتمالی آنها در آینده می تواند بسیار در رشد قیمتی سهم موثر باشد.

  • یکم/ شرکت دارای سود عملیاتی است.
  • دوم/ شرکت دارای زیان کل می باشد.

همین دو نکته ابتدایی، می تواند بسیاری از نکات رشد سود آوری آتی سهم را رمز‌گشایی می کند. اما چگونه؟

پاسخ این است که وقتی شرکتی از لحاظ عملیاتی دارای سودآوری می ‌باشد، یعنی مشکل تولید و فروش نداشته و آن چه موجب می شود در آخر سال شرکت زیان شناسایی نماید، به احتمال بسیار زیاد هزینه های مالی سنگین است که سود عملیاتی شرکت را می خورد.

مسلماً با نگاه دقیق تر به گزارشات و صورت های مالی شرکت می‌توان پی به این نکته ‌برد که پاشنه آشیل سایپا دیزل، هزینه ‌های مالی گزاف آن است که در حال پرداخت به بانک‌ها می باشد. پس اجازه بدهید در این گام، نگاهی به ترازنامه شرکت داشته باشیم!

اگر نیم نگاهی به صورت های مالی بیندازیم، خواهیم دید که:

  1. شرکت دارای سودعملیاتی حدود 80 تومان به ازای هر سهم می باشد.
  2. شرکت حدوداً دارای 800 میلیارد تومان بدهی بانکی است.
  3. نرخ بهره‌ای که شرکت بابت این وام می‌پردازد حدود 28 درصد است، یعنی شرکت سالانه 224 میلیارد تومان هزینه مالی می دهد ( به ازای هر سهم 110 تومان می‌شود).
  4. سرمایه شرکت 2200 میلیارد تومان است.
  5. زیان انباشته شرکت حدود 500 میلیارد تومان است.

نکته بسیار کلیدی همین جاست! بیایید دوباره مفروضات بالا را بررسی کنیم:

شرکت دارای سود عملیاتی 80 تومانی است و هزینه های مالی شرکت به ازای هر سهم 110 تومان است؛ در نتیجه شرکت در حدود 30 تومان زیان می سازد که در عملکرد سنوات قبل نیز مشهود است. حال سؤال اینجاست که:

  1. این هزینه های مالی گزاف چگونه بوجود آمده است؟
  2. اگر این مشکلات و هزینه ها، مرتفع شود چه می شود؟ ( 110 تومان به سود شرکت اضافه خواهد شد و سود کلی شرکت با احتساب سود عملیاتی، بیش از 140 تومان خواهد بود!)

حال اگر p/e=5 هم به سود 140 تومانی بدهیم؛ پاسخ این خواهد شد که قیمت هر سهم شرکت پتانسیل رسیدن به محدوده 700 تومان را نیز دارد!

فرضیه سازی:

بیایید در این گام بررسی نماییم که این افزایش هزینه مالی و کاهش فروش چگونه ایجاد و باعث زیان شده است؛ و اگر همه موارد منفی ناشی از هزینه ها برداشته شود چه می شود؟

سایپا دیزل تولید کننده ولوو در ایران بوده و قطعات را از کشور سوئد وارد می کند و در گذشته می‌ توانسته است از فروشنده قطعات وارد کرده و پول آن را 1 سال بعد و نهایتاً با کارمزد 6 درصدی بپردازد. اما پس از تحریم شدن ایران، این شرکت چند اتفاق بد برایش رخ داده است که باعث افزایش این هزینه ها شده است که در ادامه به ذکر آنها می پردازیم:

  1. در این دوران به این شرکت به سختی قطعات داده می شده است.
  2. شرکت ولوو دیگر به خکاوه بصورت اعتباری Ckd نمی داده و شرکت باید پول نقد برای واردات پرداخت می نموده است.
  3. بانکهای ایرانی در این دوران مشکل نقل و انتقال پول داشته اند و برای این شرکت نتوانسته اند lc گشایش نمایند. لذا در این دوره، شرکت با واسطه این کار را انجام می داده است که همین موضوع باعث این شده که هزینه نقل و انتقال پول بسیار بالا برود.
  4. در این دوره شرکت مجبور بوده است از منابع بانکهای ایرانی با نرخ بهره بالای 24 درصد استفاده نماید و به مرور زمان هزینه مالی آن بالا رود و شروع به آب کردن سود عملیاتی نماید.
  5. همچنین رکود اقتصادی موجود، باعث کاهش فروش و البته افزایش بهای تمام شده است و علاوه بر آن، به علت تورم نیز دست به دست هم داده تا زیان این شرکت بالا برود.

امادر این دوره، شرایط در حال تغییر است اما چگونه؟

  1. تحریم های بانکی در حال برداشته شدن هستند؛ پس هزینه انتقال پول کاهش خواهد یافت.
  2. شرکت ولوو علاقه مندی بسیار زیاد برای فعالیت در بازار ایران پس از اجرای برجام دارد.
  3. شرکت ولوو علاقه‌مند است که اجناس را به شرکت ارسال نموده و مبلغ آن را 1 سال بعد و با نرخ 8 درصد دریافت نماید.
  4. با رونق اقتصادی وضعیت فروش شرکت می تواند بالا برود.
  5. ناوگان فرسوده حمل و نقل بین جاده ای باید تعویض شده و ماشین‌های به روز و استاندارد وارد جاده ها شوند.

حالا می توان حس نمود که تمام مواردی که از سال 83 تا 95 باعث افزایش هزینه های مالی این شرکت شده بود در حال بازگشت بوده و اثر آن ها در حال کم شدن است.

اما فرضیات بلند مدت (3برای یک دوره ساله؛ در صورت عدم تغییر ثبات سیاسی و اجرا شدن برجام و بدون تنش):

  1. شرکت در حال واردات خودرو از طریق گشایش LCخواهد بود و فروش شرکت عملیاتی و اجرایی خواهد بود.
  2. نخست اینکه شرکت بابت فروش های مذکور سود شناسایی کرده و از زیان انباشته آن کاسته خواهد شد.
  3. دوم اینکه شرکت بابت خرید ckd تأمین مالی نموده و 1 سال بعد از آن با نرخ 8 درصد پرداخت خواهد نمود.
  4. مبالغ ناشی از فروش را به بانکها پرداخت خواهد کردکه منجر به تسویه وام های 28 درصدی شده و جایگزین آن وام‌های 8 درصدی می‌شود و از این محل 20 درصد سود نصیب خود خواهد نمود.
  5. در بلند مدت و درطی 3 سال، شرکت توانایی کاهش هزینه‌های مالی خود را در حدود هر سهم 100 تومان خواهد داشت و می‌تواند آنرا به 20 تومان هزینه مالی کاهش دهد.
  6. حالا فرض کنیم شرکت همان 80 تومان سود عملیاتی را نیز داشته باشد. پس خکاوه توانایی ساختن سود حدود 140 تومان را خواهد داشت و با یک حساب ساده، با فرض p/e=5، می تواند با فرض به صفر رسیدن زیان انباشته به قیمت 700 تومان برسد.

جمع بندی:

آنچه مسلم است این است که شرکت سایپا دیزل با توجه به پتانسیل‌های موجود یک شرکت استراتژیک بوده و آینده بسیار درخشان برای سرمایه‌گذاری دارد و پیشنهاد برای سرمایه گذاران به تفکیک، بدین صورت خواهد بود:

  1. این شرکت با فروش های مذکور، در 3 سال آتی (و حتی زودتر)، حداقل به 700 تومان خواهد رسید.
  2. معامله گران کوتاه مدت با رصد اخبار بالا و بررسی نموداری در این سهم می توانند اقدام به خرید و فروش نمایند با این اطمینان که با در نظر گرفتن فرضیات مذکور، به تارگت مورد نظر خواهیم رسید.
  3. معامله گران بلند مدت می توانند در این شرکت حتی در قیمت های فعلی سرمایه گذاری نموده و با افق دید حداقل 1 ساله و با ریسک کم و با درنظر گرفتن تحقق یک به یک موارد بالا، از سرمایه گذاری خود سود مناسبی کسب نمایند.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تهیه و تنظیم: سیدیاسر مهدی مهرآور


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
احسنت به این تحلیل
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
تحلیل بسیار دقیق بود . متشکرم
ساسان
RUSSIAN FEDERATION
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
حالا تازه بعد از این هم رشد سهام های خودرویی شما یادتون افتاده هر روز تعریف و تمجید از سهم های خودرویی بکنید ....چقدر شما دلسوز مردم شدید!!!!!.....دیگر دیر است در این قیمتها سهمهای خودرویی ریسک بالا دارند و ارزش سرمایه گذاری نه بلند مدت و نه کوتاه مدت ندارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲
تحلیل کاملاً بی منطقی ارائه شده. صورتهای مالی این شرکت نشون میدند که قیمت این سهم 156تومان برآورد شده است. به بررسی حسابرسی سایپا اسفند 94 مراجعه گردد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
یکی از زیباترین تحلیل های بنیادی که تو این مدت از سهم دیدم . در ضمن تو این تحلیل با پی به ای 5 به قیمت 700 تومن رسیده در صورتی که تو یکی دو سال اینده با توجه به کاهش نرخ سود بانکی متوسط پی به ای بازار میتونه حداقل 7-8 باشه که میتونه هدف 1200 را هم ببینه
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
خب همه سهامدارها چند تا سهمو میشناسن اگر شرایط جور بشه 4 یا 5 برابر میشه مثل تاپیکو یا گل گهر یا باما سهمای خودرویی حداقل دو سال دیگه به سود دهی میرسن...
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
شرکت ور شکسته وزیان ده چه عایدی می تواند داشته باشد .چرا با شعور مردم بازی می کنید
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
پس قضیه تحریم های جدید بانکی چیه ؟ یا 500میلیارد ضرر به این راحتی تبدیل میشه به 1000 میلیارد سوذ کمی با تامل و منطی مطلب بنویسید....
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
جالبه یه تحلیل هول هولکی چون سهم داره میاد پایین...نوشته 80 سود عملیاتی 110 تومن هزینه ضرر 30 تومن تا اینجا درسته...بعدش گفته اگه 110 تومن هزینه بشه 20 تومن ...سود میشه 140 تومن !!!!!! عجب...80 منهای 20 از کی تا حالا شده 140!!!
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
زیان انباشته هم که هیچی دیگه خود بخود در سه سال آینده از بین میره دیگه حتما .متاسفم.
یوسف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
از این خودرویی ها سودی بین سهامدار تقسیم نخواهد شدامسال سال 95 است سن خودت رو یادداشت کن بعد سال 1400نیگاه کن ببینچقدر سود دادند زهی خیال باطل....