بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
با کاهش نرخ بهره بانک ها هیچ پولی از بانک ها خارج نمی شود چرا که هر کالایی خریداری شود پول آن مجدداً به سپرده بانک ها باز می گردد، بنا بر این کم شدن نرخ بهره تنها باعث افزایش سرعت گردش پول در جامعه می شود.
کد خبر : ۱۶۵۶۳۳
نویسنده :
یارمحمدی

با کاهش سود سپرده بانک ها سرعت گردش پول در چرخه صنعت افزایش می یابد و این امر می تواند برای اقتصاد مفید باشد و باعث ایجاد رونق در بازارهایی همچون بازار سرمایه شود، اما این موضوع به معنای خروج پول از بانک ها نیست.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با کاهش نرخ بهره بانک ها هیچ پولی از بانک ها خارج نمی شود چرا که هر کالایی خریداری شود پول آن مجدداً به سپرده بانک ها باز می گردد، بنا بر این کم شدن نرخ بهره تنها باعث افزایش سرعت گردش پول در جامعه می شود.

حسن بالازاده در ادامه افزود: بازار سرمایه در حال حاضر در شرایطی انتظاری و بلاتکلیف قرار دارد، چرا که هنوز آثار رفع تحریم ها و افزایش مراودات تجاری با دیگر کشورها در اقتصاد آشکار نشده و تا زمانی که به یک ثبات اقتصادی نرسیم وضعیت آن به همین شکل باقی خواهد ماند. هر چند که تاکنون قدم هایی در جهت بهبود شرایط همچون کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانک ها برداشته شده، اما آشکار شدن آثار این تصمیمات نیاز به زمان دارد.

وی تأکید کرد: با افزایش سرعت گردش پول و افزایش نقدینگی در بازار سرمایه، جریان پولی به سمت صنایعی خواهد رفت که پتانسیل رشد بالایی داشته باشند که در این بین از نظر برخی تحلیلگران صنعت بانکداری نیز می تواند در جمله این صنایع قرار بگیرد.

بالازاده با اشاره به اصلاحیه برنامه ششم توسعه و مواردی که برای بانک ها در نظر گرفته شده عنوان کرد: در این اصلاحیه به تهاتر بدهی دولت به بانک ها از طریق واگذاری سهام دیگر بانک ها اشاره شده که این امر بیشترین تأثیر را بر بانک های دولتی دارد تا بانک های خصوصی که اغلب بورسی هستند. بانک های دولتی نیز محدودیتی در این زمینه ندارند چرا که قوانین و مقررات آن ها پیرو قانون تجارت است و افزایش سرمایه آنها و اخذ سهام دیگر بانک ها با فعالیت بانکداری آنها هیچ تضادی ایجاد نمی کند.

وی افزود: برای روشن شدن این موضوع بهتر است تعریفی واضح از بنگاه داری ارائه شود، که در همین راستا برنامه خروج از بنگاه داری بانک ها به بحث مالکیت آنها معطوف می باشد، به این ترتیب که بانک ها نباید بیش از 20 درصد یک شرکت دیگر را در اختیار داشته باشند و متناسب با نسبت کفایت سرمایه خود افزایش سرمایه داشته باشند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: یقیناً این تصمیمات دولت در راستای بهبود شرایط نظام بانکداری و افزایش کیفی عملکرد آنها می باشد، اما برای هویدا شدن آثار آنها نیاز به گذر زمان می باشد.

وی در خاتمه با اشاره به تعدیل های مثبت اعلام شده از طرف برخی بانک های بورسی طی چند هفته اخیر اظهار داشت: این تعدیل در آن هر سهم بانک ها از محل سود غیر عملیاتی این بنگاه های اقتصادی می باشد و نتیجه پویایی نظام بانکداری کشور نمی باشد و پویا شدن بانک ها به تداوم سود عملیاتی آنها بر می گردد و در صورتی که یک استراتژی بلند مدت در جهت اصلاح ساختار مالی خود اتخاذ کنند می توان نسبت به وضعیت آنها در سال های آتی امیدوار بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر